فهرست واردات کالاهای فصول 72و 73 مشمول ارز متقاضی

گروه بخشنامه واردات
عنوان بخشنامه فهرست واردات کالاهای فصول 72و73مشمول ارز متقاضی ( شهریور 93)
تاریخ 1393/5/28
شماره بخشنامه 93/210/28303
مرجع صدور دفتر مقررات صادرات و واردات
تصویر بخشنامه دانلود فایل

 


دیدگاه‌ها

  1. خسرو ايراني نیم‌رخ
    خسرو ايراني

    ملاحظاتی پیرامون طرح پیشنهادی اصلاح تعرفه های گمرکی برای ساخت داخل نمودن قطعات خودرو
    1-موضوع:
    بررسی برنامه افزایش حداقل درصد ساخت داخل از 14% فعلی به 40% جهت استفاده از تعرفه های فصل 98 کتاب مقررات ص ، و
    2-تاریخچه:
    آسیب شناسی طرح افزایش ساخت داخل خودرو با استفاده از انواع تشویقات گمرکی ،مالیاتی از سال 71 13(تصویب قانون خودرو)تا کنون
    3-هدف:
    شفاف وروان سازی گردش کار زنجیره تامین قطعات مصرفی خودرو
    در ارتباط با برنامه پیشنهادی افزایش حداقل درصد ساخت داخل از 14% فعلی به 40% جهت استفاده از تعرفه فصل 98 کتاب مقررات ص ، و بنظر میرسد هر اقدام جدید در تداوم حمایتها، مستلزم بازبینی نتیجه عملکرد وتوجه به تجارب 22 سال(تصویب قانون خودرو مصوب سال 1371) گذشته خواهد بود.
    – سازوکار فعلی تشویق ساخت داخل قطعات خودرو ، دارای حلقه های مفقوده مهمی شامل زمانبندی اجرای تشویقات ، روندکسب و انتقال دانش فنی ،ورود و توان رقابت در بازار جهانی وهمچنین بعد نظارتی در روند فعلی معیوب تنظیم گزارش ساخت داخل میباشد.
    – تهیه و تنظیم گزارش درصد ساخت داخل خودرو (IPI) وهمچنین روش اجرائی آن در مبادی ورودی به استناد شواهد و تجارب موجودشفاف نمیباشد و اعداد میزان ساخت داخل اعلام شده قبلی غیر مستند وبر اساس منافع کارفرما(خودرو ساز) و توسط شرکتی بی اعتبار و کفایت رویت قراردادهای صوری تامین از داخل وبدون ضوابط مشخص تهیه و اعلام گردیده است ودر مبادی ورودی نیز همین گزارشات و جداول اقلام قابل ساخت داخل و مجاز وارداتی هم حتی با محموله قطعات منفصله وارداتی، به لحاظ تعدد و تنوع اقلام موردکنترل وارزیابی قرار نمیگیردو مغایرت معنی دار درصدهای ساخت داخل اعلام شده خودرو ها با روند ارزبری آنها موید این تناقض میباشد.
    – با خوش بینی میتوان ادعا کرد که پس از گذشت 22 سال ،سه گروه بزرگ خودروسازی و شرکتهای زیر مجموعه انها فرصت داشته اند که برای محصولات سواری و وانت پر تیراژ خود (95%بازار) ،سازنده داخلی نمونه را تجهیز و از محصولات آنها استفاده نمایند و با توجه به عدم درخواست به روز رسانی اعداد ساخت داخل از اوائل دهه 80 تاکنون ظاهرا نیازی هم به تداوم آن نخواهند داشت.
    – تکلیف نمودن بالابردن حدنصاب فعلی ساخت داخل 14%(خطوط بدنه سازی4%،رنگ 4%و مونتاژ نهایی 6% ارزش خودرو) با عنایت به بضاعت مالی و شرایط جاری شرکتها برای سرمایه گذاری درساخت قطعات پلت فرم و های تک و تغییرات مکرر قطعات بدنه و تجهیزات خارجی و داخلی توسط شرکت خارجی و تعداد تولید محدود از یکطرف و اشکالات اساسی پیش گفتار در گردش کار اعلام و اجرای ضرائب ساخت داخل پیش گفتارمیتواند اکثریت مونتاژ کنند گان خودرو های جدید رابه سمت واردات و یا احیانا استفاده از گزارشات IPIصوری و غیر مستند سوق دهد.
    – جمعبندی و نتیجه گیری:
    – بنظر میرسد چنانکه تشویق ساخت داخل خودرو و کسب توان رقابت در بازار جهانی به کمک جایزه به واردات کار ساز میبود قاعدتا میبایستی در مدت 22 سال گذشته که به استثنای مقطعی در دوسه سال اخیر دارای شرائط مناسب مالی و ارزی و روابط بین الملل بودیم این امر به انجام میرسید ولی متاسفانه پس از این فرصت مدیدکماکان در تهیه و تولید قطعات مهم و حساس کمبود داریم ودر حقیقت به استثنای نمونه برداری از قطعات خارجی ،عملادر زمینه کسب دانش فنی طراحی و مهندسی قطعات خودرو علیرغم خرید های میلیاردی از شرکتهای معتبر خارجی کارچشمگیری انجام نشده است.
    – در این روش سر رشته کار ،تعیین درصد ارزشی هر قطعه در مجموع ارزش خودروIPI) (درخارج از کشور و توسط سازنده خارجی تعیین و اعلام میگرددو این امر، توانایی اعمال مزیتها و سرمایه گذاری را از طرف ایرانی سلب میکند(خودرو ساز خارجی با کاهش ارزش قطعه قابل ساخت داخلی میتواندمزیت تولید داخل را سلب و واردات را تشویق و مقرون به صرفه نماید(.
    – بررسی و بازبینی عملکرد حمایتهای اعمال شده در 22 سال گذشته برای تشویق ساخت داخل ، مشاهده دستاوردها ولزوم احتراز از دوباره کاریها و بررسی نقادانه عملکرد ، موید این مطلب است که روال فعلی تشویق ساخت داخل با تعرفه های پلکانی (سوبسید به واردات) ، در واقع هدف را قربانی وسیله نموده و رسیدن به دانش فنی طراحی و توان تولید ورقابت در بازار جهانی بطور کامل در حاشیه اخذ تخفیف گمرکی و واردات ارزان قرارگرفته است.
    – تخفیفات فصل 98مقررات ص ،و، بطور اختصار عبارت است از دادن پاداش و تشویق ساخت داخل نمودن قطعه ساز ، به خودرو ساز میباشد؟؟؟ و عملا موجب تشویق واردات و بمنزله فشاری بر تولید کننده داخلی عمل میکند که با توجه به سوبسید ورود قطعه در فصل 98 ،عملا زمینه رقابت سالم سازنده داخلی با رقیب پر قدرت خارجی را تضعیف میکند)
    – پیشنهادات:
    – تجربه گذشته در اعطای تشویقات تخفیف واردات و لزوم سوق دادن تصمیم گیریهای تجاری با توجه به مزیتهای نسبی وتوان داخلی ایجاب میکند استفاده از قطعات ساخت داخل و تعیین تعرفه های ورود قطعات خودرو نه برای گرفتن تخفیف گمرکی و بطور شفاف و خارج از پیچ و خم های اداری و در چارچوب منافع ملی و بنگاهی براورد وتعیین گردد
    – یک تعرفه ورود برای خودرو ساخته شده (سی بی یو) مخصوص واردکنندگان ……..درصد
    – یک تعرفه ورود فول سی کی دی + سی کی دی مخصوص تولیدکنندگان خودرو …….درصد
    – یک تعرفه ورود اجزاء و قطعات مخصوص سازندگان قطعات خودرو …….درصد
    توضیحات :
    – اعمال تعرفه فول سی کی دی و سی کی دی صرفاً برای دارندگان پروانه تولید خودروسازی خواهد بود.
    – اعمال تعرفه اجزاو وقطعات صرفاً برای دارندگان پروانه قطعه سازی خودرو خواهد بود.