سلام
1- خریدار موقع باز کردن LC، باید چه مدارکی رو تحویل بانک بده؟(آیا لازمه که بار از کدام پورت بارگیری میشه؟)
2- به فرض بانک X پورت ایران رو نمی پذیره، فروشنده به چه صورت میتونه اسناد رو به بانک بده که نامی از ایران نیاد؟
ممنون
سلام.
1- ثبت سفارش الان الکترونیکی شده است و شما با شماره مجوز ثبت سفارش به بانک مربوطه مراجعه می کنید و در آنجا با توجه به نوعی ال سی مدارک و فرمهای مربوطه را پر می کنید.
2- در شرایط فعلی ایران و روابط محدود بانکهای ایران این کار امکان پذیر نیست. ( این گزینه برای کشورهایی مثل اتحادیه اروپا معنی دارد )
بهترین راه حل برای حل این مشکل این است که شما یک واسطه در یک کشور پیدا کنید و ال سی را به نام او باز کنید که با پورت ایران مشکلی نداشته باشد.
بله، از بانکهای مالزی و امارات استفاده میکنیم.
مشکل اینه خریدار میگه بانک چین بدلیل تحریمات ایران، اسنادی که بنام ایران باشد رو قبول نمی کند و بار نباید از پورت ایران بارگیری بشه از طرفی فروشنده اصلی(اینجا من نقش واسطه دارم) میگه نه مشکلی نیست و ما از بندرعباس بارگیری میکنیم و اسناد رو در یکی از بانکهای خارجی تغییر میدهیم و نامی از ایران نخواهد بود.
اصلا چطور این مورد امکان پذیر است؟؟ میشه اسناد رو تغییر داد و نام ایران رو حذف کرد؟
آهان . بنده فکر کردم شما می خواهید کار واردات انجام دهید . پس کالا صادراتی است.
در خصوص اینکه می شود بارگیری کرد بانکهای گشایش کننده یا ابلاغ کننده می توانند نظر بدهند . هر کدام پای یک معامله هستند که هر کدام قبول نکند کار انجام نمی شود.
فکر کنم فروشنده شما می خواهد که اول جنس با رویه معمولی تجارت به کشور ثالث انتقال یابد و دوباره از انجا به مقصد چین ارسال شود.
در هر صورت در متن ال سی وقتی نامی از ایران نباشد با الطبع به نام کشور ثالث باز خواهد شد.
معمولا در این مواقع بار را به مناطق آزاد کشور ثالث می فرستند . کشور خریدار متن ال سی را به نام کشور ثالث باز می کند و دوباره از آنجا فروشنده بار را برای خریدار می فرستد.
خیر حتی این مورد رو هم سوال کردم که قصد دارید مثلا به جبل علی بفرستید و دوباره از اونجا بارگیری کنید گفتند خیر و مستقیم ارسال میکنیم!
برای ارسال به چین، کدام بنادر برای اینکارها میشه استفاده کرد؟
ممنون
بندرعباس بیشتر در تحریمها زیر ذره بین است. از بنادر دیگر مثل باهنر، بوشهر، چابهار شاید بتوانید بهتر نتیجه بگیرد. هر چند خریدار اعلام کرده با پورت ایران مشکل داره و این شامل همه بنادر ایران میشه.
همانطور که قبلا گفتیم در ال سی باید هر دو طرف در مورد شرایط ال سی می بایست اتفاق نظر داشته باشند. یا فروشنده و خریدار از مقررات ال سی خبر ندارند یا اطلاعات کامل در اختیار شما نیست و مساله مبهم است.
در هر صورت شما سهم خود را بگیرید و بگذارید آنها مشکلشان را حل کنند. 😉
منظور از Prove of bond چیه؟
ما همچین اصطلاحی در تجارت خارجی نداریم یا ما ندیدیم. احتمال می دهیم منظورشان اثبات تعهد باشد. از خودشان بپرسید که موضوع و خواسته خود را بیشتر توضیح دهند.
ما همچین اصطلاحی در تجارت خارجی نداریم یا ما ندیدیم. احتمال می دهیم منظورشان اثبات تعهد باشد. از خودشان بپرسید که موضوع و خواسته خود را بیشتر توضیح دهند.
چند سوال دیگه:
1- باز کردن ال سی چه قدر هزینه برای خریدار داره؟ تعرفه مشخصی دارد یا بانک به بانک متفاوت است؟
2- اگه قصد کنسل کردن ال سی رو داشته باشی بازم باید هزینه کنی؟
3- انتقال ال سی چه؟ فرض کنید من بانک X رو معرفی کردم خریدار هم طبق همون بانک افتتاح حساب کرده، حالا من مشکلی با بانک X دارم و باید به Y انتقال بدم، باز هم باید دوباره ثبت سفارش بشه و ال سی باز بشه یا نه؟
با تشکر فراوان
سلام ،
دوست عزیز با توجه به تحریم ها متاسفانه کار کار کردن با ال سی یک مقدار پیچیده تر از حالت عادی شده،
ببینید هنگامی که خریدار می خواد ال سی رو برای فروشنده باز کنه یک سری مدارک رو در ال سی در نظر می گیره و هنگامی که فروشنده این مدارک رو به بانک ارسال کنه می تونه پولش رو از بانک دریافت کنه ! معمولاً این مدارک گزارش بازرسی ( اینجا حتماً باید شرکت بازرسی مشخص بشه ) – بارنامه – گواهی مبدا – فاکتور فروش هستش، حالا برای اینکه هنگام نقد شدن ال سی با مشکل برخورد نکنه ( اسمی از ایران نباشه ) گواهی مبدا رو از مدارک حذف می کنند ( گواهی مبدا چون مستقیماً از اتاق بازرگانی ایران صادر می شه هیچ کاریش نمی شه کرد ) – با شرکت بازرسی هماهنگ می کنند که به جای پورت ایران پورت دیگری رو در گزارش درج کنند – در رابطه با بارنامه هم در کنار اصل بارنامه یک مدرک دیگری که اصطلاحاً HBL گفته می شه رو صادر می کنند که معمولاً شرکت کشتیرانی حاضر هستند در HBL نام کشور دیگری رو درج کنه – فاکتور فروش رو هم خود فروشنده ی کالا صادر می کنه.
و البته همچنان دوستانی که با ال سی کار می کنند ریسک های زیادی رو باید بپذیرند.
و اما راجب بقیه سوال ها :
1. هر بانک تعرفه ی خاص خودش رو داره .
2. بستگی داره هنگامی که ال سی رو باز می کنند PBG در نظر گرفته می شه یا نه – معمولاً خریدار برای ضمانت کار 2 تا 5 درصد PBG در نظر می گیره که فروشنده باید این مبلغ را در بانک واریز و قفل کند. ( ال سی هم Irrevocable نباشه که بهتره ! به مشکل نخوره ! )
3. منظورتون رو از مشکل متوجه نشدم ولی در هر حال اگه شما ال سی رو در بانک X باز کردید و می خواهید مبلغی یا تمام وجه ال سی رو در بانک دیگری انتقال بدهید باید از Assign letter استفاده کنید . با این ترم شما می تونید ال سی رو از بانک X به بانک Y انتقال بدید. البته توجه داشته باش که ال سی همچنان در بانک اولیه باز شده.
توضیحات فوق العاده مفید بود
سپاسگزارم استاد گرامی
سلام
برای خرید از مجارستان باید lc باز کنم . در شرایط فعلی بانکهای ایرانی میتونن این کار رو انچام بدن ؟
یا روشی هست که بتونم از یک کشور ثالاث این کار رو انجام بدم؟؟
سپاسگزارم.
سلام.
خرید از طریق گشایش ال سی وقتی موضوعیت دارد که فروشنده و خریدار به همدیگر اعتماد نداشته باشند و یا شما بخواهید از ارز مبادله ای استفاده کنید. ( البته بیشتر بانکها الان از حواله استفاده می کنند)
برای خرید از مجارستان هم نیز شما می بایستی با بانکهای ارزی تماس بگیرید تا بدانید که کدام بانک با کدام بانک مجارستان کار گشایش را انجام می دهد.
در خرید ال سی می توان کالا را کشورهای ثالث نیز بارگیری کرد. یعنی فروشنده در کشور X باشد اما محموله از کشور Y بارگیری و حمل شود. بعضی از کشورها به خاطر تحریمهای ایران تنها وقتی ال سی را قبول می کنند که محموله نیز از کشور خودشان حمل شود.
با سلام
سوال
1.برای خرید خودرو برای دریافت ارز مبادله ای حتما باید گشایش LC کرد؟
2.چگونه به صورت حضوری از دبی اقدام به خرید خودرو میکنند؟ یعنی میشود ارز مبادله ای را دریافت کرد و به همراه خود جهت خرید حضوری برد؟