گفتگو

مشاوره نگارش مقاله
 

مشاوره نگارش مقاله

(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
شروع کننده موضوع  

نگارش مقاله یکی از بخش های مهم دوره ی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می باشد. معمولا در طول دوره ی تحصیلی دانشجویان به کمک اساتید مقالات مختلفی را چاپ می کنند. چاپ مقاله ی استخراج شده پس نگارش پایان نامه یکی از مهمترین بخش های نظام دانشگاهی در ایران برای مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد.
مزایای چاپ مقاله به شرح زیر است:- بهبود رزومه ی علمی
اساتید دانشگاه ها، دانشجویان ارشد، دانشجویان دکترا و سایر افراد با چاپ مقالات می توانند رزومه ی علمی خود را بهبود بخشند. اساتید دانشگاه طبق آیین نامه های امتیازات پژوهشی ارتقای علمی اعضای هیات علمی با چاپ مقالات در سطوح مختلف می توانند از امتیازات پژوهشی که منجر به ارتقای علمی شان می شود استفاده کنند. همچنین طبق آئین نامه های درون دانشگاهی و وزارت علوم و دانشگاه آزاد، دانشجویان ارشد و دکترا می توانند با چاپ مقالاتی که از پایان نامه های آن استخراج می شود نمره ی تشویقی کسب کنند. برای مثال بسیاری از دانشگاه ها نمره ی پایان نامه را از 18 نمره حساب می کنند و 2 نمره را به داشتن مقالات اختصاص می دهند. همچنین دانشجویان دکترا برای بهبود رزومه برای مصاحبه ی دکترا نیاز دارند که رزومه ی خود را با مقالات ارتقا دهند.
– مهاجرت تحصیلی و اخذ فاند و کمک هزینه
دانشجویانی که قصد ادامه ی تحصیل در خارج از کشور را دارند باید بدانند که داشتن مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بسیار به بهبود رزومه ی آنها کمک می کند و می تواند در مسیر اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی و همینطور اخذ کمک هزینه ی تحصیلی به آنها کمک کند.
مقالات در مجلات و یا کنفرانس ها و همایش ها ارائه می شوند. مجلات و کنفرانس هادر دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند. در این بخش به بررسی کلی خواهیم پرداخت.
مجلات علمی ترویجیمجلات علمی تخصصیمجلات علمی پژوهشیمجلات ISCمجلات ISIمجلات بین المللی یا Internationalمجلات Scopusکنفرانس ها و همایش ها
در بین مجلاتی که بیشتر در ایران مورد استقبال قرار می گیرند، بیشترین اعتبار را مجلات علمی پژوهشی و ISC برخوردار هستند. این دو دسته مجلات برای مصاحبه ی آزمون دکترا، بهبود رزومه، کسب امتیازات پژوهشی بسیار معتبر محسوب می شود. مجلات علمی ترویجی و علمی تخصصی نیز از اعتبار برخوردار هستند ولی سطح کیفی و اعتبار آنها در سطح پایین تری از مجلات علمی پژوشی و ISC قرار می گیرد. در نتیجه اگر میخواهید رزومه ی خوبی کسب کنید و مقالات شما شایسته ی تحسین قرار بگیرند سعی کنید در مجلات علمی پژوهشی و ISC مقالات خود را به چاپ برسانید.
نگارش پایان نامه
مجلات نمایه شده در ISI و Scopus با کیفیت ترین نوع مجلات هستند. چاپ کردن مقاله در این مجلات به رزومه ی علمی شما اعتبار ویژه ای می بخشد. در صورتی که دانشجوی دکترا باشید، عموما درصد زیادی از دانشگاه های کشور الزام کرده اند که برای دفاع از دوره ی دکترا و فارغ التحصیلی باید دانشجو مقالات چاپ شده  در مجلات نمایه شده در ISI داشته باشد.
مجلات بین المللی که نمایه ی ISI و Scopus ندارند صرفا بین المللی تلقی شده و اعتبار آنها در حد ISI و Scopus نمی باشد. اما می توانند به رزومه ی علمی در حد خود کمک کنند.
در خصوص این مجلات و مقالات می توانید مطالب زیادی را در وبسایت بررسی بفرمایید.
در خصوص نگارش مقاله ذکر چند نکته بسیار ضروری می باشد.
برخی از موسسات با اخذ هزینه ی اندک ادعا می کنند که می توانند اکسپت و چاپ ژورنال های معتبر دنیا را بگیرند و به این طریق از کم اطلاعی دانشجویان و یا مشتریان خود سو استفاده کرده و آن ها را فریب می دهند. برای این منظور بهتر است دانشجویان و دانش پژوهان همواره قبل از شروع به کار، لیست ژورنال های معتبر و مورد تایید را از وزات علوم (در ایران) و یا پایگاه های جهانی استاندارد و معتبری از جمله Scopus،Elsevier، Siencedirect و … جستجو کنند.
دانشجویان، اساتید و دانش پژوهانی که فعالیت در زمینه ی چاپ مقالات دارند باید بدانند که ملاک ارتقای شغلی، پژوهشی، آموزشی، ارتقای علمی و مصاحبه ی دکترای تخصصی در ایران فقط چاپ مقالات در ژورنال هایی است که مورد تایید وزارت علوم است. در نتیجه باید حتما از وزارت علوم برای دیتابیس این ژورنال ها استعلام گرفته شود. توجه داشته باشید که انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله بسیار حائز اهمیت است.
بسیاری از ژورنال ها ممکن است در لیست سیاه (Black list) قرار بگیرند. داشتن مقالات در این ژورنال ها نه تنها امتیازی محسوب نمی شود بلکه به اعتبار علمی فرد نیز آسیب می زند. به همین دلیل باید بخاطر داشت که برخی از موسسات با علم به این موضوع از بی اطلاعی دانشجو سو استفاده کرده و از این ژورنال ها اکسپت و چاپ می گیرند.بطور کلی باید گفت ژورنال های معتبر باید نمایه شده در ISI باشند (ISI-Indexed) و یا دارای ضریب تاثیر (Impact factor) از JCR باشند. در غیر اینصورت باید به موسسه ی طرف قرارداد شک کرد و احتمال داد که کار خلاف قانون و قواعد علمی و آکادمیک دنیا صورت خواهد گرفت و این دانشجو است که ضرر می کند.بسیار مهم:
دانش پژوهان گرامی باید این نکته ی بسیار مهم را در نظر داشته باشند که برای گرفتن اکسپت مقاله isi از یک ژورنال استاندارد و معتبر هیچگونه تضمینی وجود ندارد. در دنیای آکادمیک، استاندارد هایی وجود دارد که قابل انعطاف نیستند. ژورنال هایی که در لیست سیاه باشد و یا مورد تایید وزارت علوم نباشد بعضا به راحتی اکسپت تضمینی ارائه می کنند. با علم به این قضیه می توان گفت هیچ ژورنال و موسسه ی معتبری (به زبان عامیانه غیرکلاهبردار) هرگز نمی تواند ادعا کند که بصورت تضمینی اکسپت و چاپ ارائه می کند. در صورت مواجهه با هر موسسه ای که ادعای تضمینی بودن اکسپت و چاپ می کند قطعا به نیت آنها شک کنید. در چنین موسساتی ارائه ی استعلام اکسپت بصورت تقلبی (Fake) بوده و صرفا با ساخت یک ایمیل تقلبی با آدرس دقیق ژورنال صورت می گیرد و امکان استعلام گرفتن وضعیت مقاله در ژورنال توسط خود دانشجو وجود ندارد و موسسه اعلام می کند که فقط خود موسسه مسئول مکاتبات با ژورنال خواهد بود. برای جستجوی اینکه این حرف چقدر صحت دارد می توانید مستقل از موسسه ی مذکور، مستقیما با ژورنال مربوطه مکاتبه کنید و استعلام بگیرید.
راه حل چیست؟
تنها راه حل اعتماد به متخصصان و محققان مورد اعتماد است که در نگارش مقاله ی استاندارد و معتبر، دانشجو را یاری کنند. برای ژورنال های معتبر جهانی و یا مورد تایید وزارت علوم برای اخذ اکسپت و چاپ مقاله هیچ راه میانبری جز نوشتن مقاله ی استاندارد وجود ندارد.
در بخش مقاله می توانید اطلاعات مفید بسیار بیشتری را در این زمینه کسب کنید. فایل های متعددی برای کسب اطلاعات در این زمینه در بخش آموزش رایگان قرار داده شده است تا دانش پژوهان گرامی با آگاهی کامل بتوانند مسائل را بررسی کنند.
writing article.jpeg
چگونه یک مقاله ی خوب بنویسیم؟1. انتخاب موضوع مقاله
موضوع مقاله باید کاملا جدید، نوآورانه و خلاقانه باشد. برای انتخاب موضوع می توانید مقالات برتر و جدید را بررسی کنید. با بررسی مقالات معتبر و جدید می توانید ایده های بسیار خوبی از اینکه مقاله ی شما باید به چه شکل نگارش شود را بدست آورید. بطور کلی مقاله ی شما باید بتواند خلا و نقص های موجود در تحقیقات نفرات قبلی را پوشش دهد. از این رو مقاله ی شما نوآورانه بود و ارزش علمی بالایی خواهد داشت. برای پیدا کردن مقالات برتر می توانید از پایگاه های متفاوتی استفاده کنید. از مهمترین این پایگاه ها می توان به Science direct، Springer، IEEE، Scopus و  Google scholar اشاره کرد. البته پایگاه های فراوان معتبری برای جستجوی مقالات وجود دارند که در مقالات دیگر بصورت تفصیلی به آنها پرداخته شده است.
2. نگارش استاندارد مقاله
نگارش مقاله باید مطابق با یک استاندارد اصولی صورت گیرد. البته فرمت و شکل هر مقاله بسته به مجله و یا کنفرانسی که در آن ارائه می شود می تواند متفاوت باشد ولی بصورت اصولی هر مقاله باید از بخش های زیر تشکیل شود:
1-2. عنوان و چکیده
عنوان باید حتی المقدور کوتاه ولی جامع و کامل باشد. تکراری نبودن عنوان و همینطور این نکته که عنوان باید پوشش دهنده ی مطالب مهم بیان شده در مقاله باشد بسیار مهم است. چکیده معمولا باید کمتر از 300 کلمه باشد (در مجلات مختلف این عدد می تواند کمتر یا بیشتر باشد). در چکیده شما به صورت خلاصه به بررسی علت انتخاب موضوع، ضرورت انجام تحقیق، روش تحقیق استفاده شده و بررسی نتایج و ارائه ی پیشنهادات می پردازید. چکیده به نوعی عصاره ی تمام چیزی است که در مقاله به بررسی آن پرداخته اید.
2-2. مقدمه
در مقدمه شما به بررسی کلیات پروژه، مبانی و تعاریف استفاده شده در مقاله می پردازید. مقدمه باید بخش بندی شود تا خواننده بتواند به خوبی آن را مطالعه کند. در فصل مقدمه باید بطور مناسبی به بررسی مفاهیم، تعاریف ، فرمول ها، مبانی نظری و … بپردازید.
3-2. مروری بر پیشینه ی تحقیق
در این بخش شما به بررسی تحقیقات دانشمندان و پژوهش های قبلی می پردازید. هدف از این فصل این است که شما ابتدا تحقیقات دیگر پژوهشگران را بررسی کنید. سپس به بیان این موضوع بپردازید که مقاله ی شما چه نقص ها و خلا هایی در مطالعات قبلی را پوشش می دهد. و به این طریق پژوهش شما چه مزیتی را ایجاد می کند. نوآورانه بودن پژوهش شما در این بخش ارائه می گردد.
isi پذیرش مقالات
4-2. روش تحقیق
در هر رشته شما باید بررسی و اعلام کنید که مقاله ی شما از چه روشی برای رسیدن به نتایج استفاده می کند؟ آیا از آزمایشگاه و بدست آوردن داده های آزمایشگاهی به کمک ابزار، وسایل، دستگاه ها و یا مواد استفاده می کنید؟ آیا از شبیه سازی، تحلیل های نرم افزاری، مدلسازی و سایر موارد به کمک نرم افزارهای مربوطه استفاده می کنید؟ آیا از روابط تجربی، نظری، ریاضی، تحلیلی و … استفاده می کنید؟ آیا مقاله ی شما از مطالعات کتابخانه ای و یا میدانی بهره می گیرد؟
شما در فصل روش تحقیق باید به بررسی اینکه به کمک چه ابزاری به نتایج دلخواه دست می یابید، اشاره کنید.
5-2. نتایج  و بحث
این قسمت عموما مهمترین بخش هر مقاله می باشد. در این بخش شما نتایج بدست آمده از روش تحقیق خود را ارائه می کنید. از اصولی ترین مبانی نگارش این فصل ارائه ی اطلاعات درست و دست اول در قالب بندی اصولی مقاله می باشد. در صورتی که کار شما نظری است می توانید با بحث و تفسیر به ارائه ی نتایج بپردازید. در صورتی که کار تحلیلی، آزمایشگاهی و نرم افزاری داشته اید بهترین حالت این است که نتایج شما در قالب جداول، اشکال و نمودارها ارائه گردد و با ارائه ی مطالب و تفسیر نتایج همراه گردد. بسیاری از مقالات بدلیل نقص در ارائه و بیان نتایج فصل نتایج و بحث رد شده و چاپ نمی شوند. این فصل مانند قلب مقاله می باشد.
6-2. پیشنهادات
پس از بررسی نتایج و بحث (فصل قبل) باید در بخش جدید به این مسئله بپردازیم که بر اساس نتایج چه پیشنهاداتی ارائه می گردد. این پیشنهادات از دل نتایج بدست آمده است. ضمنا همانطور که شما در شروع کار پژوهش های دانشمندان قبلی را بررسی می کنید و پروژه ی شما برای پوشش دادن خلا و نقص پژوهش های قبلی صورت گرفته است، در انتهای کار خود در قسمت پیشنهادات ، می توانید پیشنهادات خود برای پروژه های آتی را ارائه دهید تا پژوهشگر بعدی بتواند برای رفع خلا های پروژه ی حاضر تحقیق کند.
بخش های دیگر پس از بخش پیشنهادات، تقدیر و تشکر ، منابع و مراجع و پیوست می باشد.
بخش تقدیر و تشکر بصورت اختیاری است و بسته به مجله می تواند متفاوت باشد. بخش بسیار مهم انتهایی مقاله بخش منابع و مراجع است. تمامی مقالاتی که به هر نحوی از آنها در مقاله ی خود استفاده کرده اید را باید در انتهای مقاله در بخش مراجع و منابع لیست کنید. بخش پیوست هم برای ارائه ی مطالب اضافی که در متن مقاله به آن اشاره نشده است وجود دارد


   
نقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
شروع کننده موضوع  

سلام ممنون از سایت خوبتون به ما هم سر بزنید http://avicenna-ac.com/


   
پاسخنقل‌قول

ارسال یک پاسخ

نام نویسنده

ایمیل نویسنده

عنوان *

پیش‌نمایش 0 رونوشت ذخیره شد