اطلاعیه های سامانه گمرک

سامانه تجارت فرامرزی گمرک WMS که بیشتر تجار و بازرگانان به اسم epl می شناسند، سامانه ای هست که ترخیصکاران و بازرگانان با ثبت نام حضوری درآن و داشتن شرایط لازم می توانند کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزینی و رویه های دیگر گمرکی را به صورت اینترنتی دوراظهاری نمایند.

پیغام های این سامانه را شما می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

شما می توانید با جستجو مطلب دلخواه خود را پیدا کنید.

سامانه گمرک ایران
99.10.22⭕️قابل توجه کلیه خدمت گیرندگان پنجره واحد تجارت فرامرزی و کاربران سامانه جامع امور گمرکی :

❌ سرویس "بانک مرکزی" دچار اختلال شده و به همین دلیل اطلاعات پرداخت تراکنش هایی که به صورت ساتنا انجام شده است،به گمرک ارسال نمیشود.
لذا مشکل در حال پیگیری میباشد و به محض رفع ،از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد .

✅هم چنین لازم به ذکر است که شناسه ها تا سقف مبلغ 3،000،000،000ریال (سیصد میلیون تومان) از طریق آدرس payment.irica.ir بدون مشکل قابل پرداخت میباشد .
99.10.22دستگاه های تلفن همراه که در تصویر فوق قابل مشاهده می باشد، تا تاریخ ۹۹/۱۰/۲۰ در بانک اطلاعاتی گمرک افزوده شده است .
لیست موبایل های ثبت شده در سامانه گمرک
99.10.16🔶با توجه به اختلال در سرویس استعلام کدپستی از وزارت صنعت معدن تجارت ، در هنگام استعلام برخی از کدپستی ها در زمان ثبت نام انبار خطا مطابق تصویر ضمیمه شده داده میشود.
🔹واحد پشتیبانی پیگیر رفع مشکل از سازمان مربوطه میباشد.
🔸به محض رفع مشکل ،مراتب موضوع از همین طریق اطلاع رسانی می گردد.
99.10.16⭕️به اطلاع کلیه کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می رساند :

پیرو ابهامات ایجاد شده در فضای رسانه ای کشور در خصوص موازی کاری سامانه "مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص"با سامانه "جامع انبارها " موارد زیر قابل بررسی می باشد

با توجه به اینکه حسابرسی پس از ترخیص (فصل دوم ماده ۲۰۱ ) از وظایف اصلی گمرک می باشد، سامانه مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص بر اساس قوانین گمرکی در این سالها با بهره گیری از دانش و تجربه اساتید و کارشناسان مجرب در حوزه فناوری اطلاعات کشور در حال توسعه و فعالیت می باشد .

لازم به ذکر است هر گونه ورود اطلاعات در سامانه مذکور با تبادل اطلاعات برخط با سامانه جامع انبارها( با وجود مشکلات متعدد فنی )در حال انجام است .

مواردی ازمشکلات به شرح زیر است

📌عدم بهره برداری مناسب از وب سرویس سامانه جامع گمرکی

استفاده از وب سرویس های پته ، پروانه و .... که سالهاست در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گرفته است. ولی هنوز به دلیل در اختیار نداشتن دانش فنی طراحی فرآیند در سامانه ها از اطلاعات موجود در این وب سرویس استفاده مناسب و دقیق نکرده است. به طوری که وزارت صمت هیچ گونه تبادل اطلاعاتی در خصوص پته گمرکی با سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی ندارد!!!!!

📌تحلیل نادرست فرآیندها در سامانه جامع انبارها

با بررسی میدانی مشخص میگردد که سامانه جامع انبارها به دلیل اشتباهات متعدد در روش وتحلیل فرآیندی سامانه ها بعد گذشت چندین سال با چالش های زیادی مواجه گردیده است که میتوان به ثبت انبارهای غیرواقعی و عدم ورود اطلاعات مناسب اشاره کرد
همان گونه در گزارش ها و خبرها مشاهده میکنید ورود اطلاعات ناقص در سامانه مذکور بیانگر این موضوع می باشد که فرایند ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها با ضعف جدی مواجه هست که هنوز طراحان سامانه جامع انبارها با استفاده از قوانین و روش های سیستمی نتوانسته اند فرآیند کاملی را طراحی و توسعه دهند.

📌سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات فرآیندی سامانه های وزارت صمت با جنجال های رسانه ای و سیاسی

همان طور که مشاهده می شود جنجال های سیاسی و رسانه ای در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است
مرکز توسعه تجارت وزارت صمت علاوه بر هزینه میلیادی برای توسعه سامانه های وزارت صمت به دلیل ضعف در تحلیل فرآیندهای اقتصادی کشور ، با چالش هایی جدی مواجه گردیده است. که باعث شده سودجویان و دلالان از ضعف مشکلات فرآیندی سامانه های مرکز توسعه تجارت به نفع خود استفاده کنند .
در زمان رسانه ای شدن این ضعف ها ،انگشت اتهام به سوی سازمان های همجوار گرفته می شود وبا جنجال های رسانه ای سعی در سرپوش گذاشتن برروی مشکلات سامانه ای خود دارد.

با توجه به موارد ذکر شده پیشنهاد می گردد:

در شرایطی که استکبار جهانی، تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نموده است. سازمان توسعه تجارت به جای جنجال های سیاسی و رسانه ای و دخالت در وظایف قانونی سازمان های همجوار،
نسبت به ارائه خدمات الکترونیکی بهینه به سازمان همجوار ، اقدام لازم را صورت دهد .
99.10.09⭕️ به اطلاع خدمت گیرندگان سامانه پنجره واحد می رسانیم :

🔶با توجه به خطاهای جدید وب سرویس ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت وزارت صمت ،
لیست خطاهای دریافتی از سامانه جامع تجارت در سامانه epl در مراحل صدور مجوز بارگیری و اظهار به شرح لیست پیوست میباشد؛لذا برای رفع مشکلات پیوستی میبایست از مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت به
شماره تلفن 75492000- 021 پیگیری شود .

🔻با توجه به اینکه خطاهای دریافتی مربوط به رویه های داخلی سامانه جامع تجارت می باشد ،
کارشناسان مرکز پشتیبانی پنجره واحد تجارت فرامرزی (گمرک) هیچ گونه امکان راهنمایی و کمک در خصوص مشکلات داخلی سامانه جامع تجارت نخواهند داشت، لذا در صورت مواجه شدن با خطاهای فوق به هیچ وجه با شماره تلفن 021-43891 تماس حاصل نفرمایید.
خطاهای سامانه جامع تجارت :
ثبت سفارش در سامانه جامع وجود ندارد
ثبت سفارش ابطال شده است
ثبت سفارش در حال ویرایش است.
ثبت سفارش در حال تمدید است.
ورودی نامعتبر است.
ثبت سفارش آماده ترخیص وجود ندارد.
ثبت آمادری در وضعیت ثبت نهایی فعال قرار ندارد
ثبت آماری آماده ترخیص یافت شد
خطا در فراخوانی سرویس اولویت
ثبت سفارش فاقد مجوز ارزی می باشد و بایستی برای اخذ مجوز ارزی اقدام نمایید.
ثبت سفارش تعلیق می باشد و بایستی برای اخذ مجوز ارزی اقدام نمایید.
خطای سیستمی
99.10.05قابل توجه کلیه مسافرین گرامی و متقاضیان ثبت اطلاعات تلفن همراه مسافری :


:large_orange_diamond:
سرویس " ارسال اطلاعات تلفن همراه به همتا " قطع می باشد و خطای دریافتی در فرآیند ثبت گوشی تلفن همراه به همین دلیل است.
خطا در استعلام imei از سامانه همتا
سرویس دهنده در دسترس نمی باشد. لطفا بعدا تلاش فرمایید.
99.09.26به دلیل اختلال پیش آمده در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، در مرحله صدور مجوز بارگیری "خطای 99007 " دریافت میشود.
به دلیل اختلال پیش آمده در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، در مراحل اظهار و صدور مجوز بارگیری "خطای 99003 " دریافت میشود.
99.09.18با توجه به اختلال زیرساختی به وجود آمده در خطوط تلفن پشتیبانی
به شماره (۴۳۸۹۱-۰۲۱) به منظور دریافت خدمات پشتیبانی نسبت به برقراری ارتباط با پشتیبان آنلاین از طریق آیدی (h.desk@) اقدام نمایید.
99.09.17سرویس ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از ساعت 11:30 روز دوشنبه مورخ 1399/09/17 دچار اختلال شده است و خطاهای دریافتی مرتبط با این سرویس در مراحل اظهار و صدور مجوز بارگیری به همین دلیل است.
99.09.09به اطلاع می رساند در راستای اجرای مصوبات جلسه هفدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور(بند6 صورتجلسه) مورخ 27/07/99 ، ثبت شناسه کالا در اظهار نامه ارزش (مطابق فایل پیوست ) در پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر بوده و در خصوص ثبت سفارش هایی که با شناسه کالا انجام می شود، کلیه خدمت گیرندگان می بایست شناسه های کالای مندرج در ثبت سفارش مربوطه را اظهار نمایند . آموزش ثبت شناسه کالا
99.09.08سرویس ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت قطع گردیده است و خطاهای دریافتی مرتبط با این سرویس در مراحل اظهار و صدور مجوز بارگیری به همین دلیل است.
99.09.08با توجه به تغییر تعداد اعداد شناسه های پرداخت (تغییر حساب ) از ۱۵ رقم به ۳۰رقم پرداخت آنلاین برای شناسه های ۳۰ رقمی از طریق سایت “ payment.irica.ir “ تا سقف مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد ریال معادل ۳۰۰ میلیون تومان میسر شده است.
99.09.07اختلال پیش آمده برطرف شده است و عملیات صدور مجوزبارگیری بدون مشکل در حال انجام می باشد.
99.09.06به اطلاع می رساند به دلیل اختلالات زیرساختی، مرحله صدورمجوز بارگیری با خطا مواجه می باشد. به محض برطرف شدن اختلال، از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد.
99.09.03سرویس ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت قطع گردیده است و خطاهای دریافتی مرتبط با این سرویس در مراحل اظهار و صدور مجوز بارگیری به همین دلیل است.
99.09.01به اطلاع می رساند در راستای اجرای مصوبات جلسه هفدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور (بند6 صورتجلسه) مورخ 27/07/99 ، ثبت شناسه کالا در اظهار نامه ارزش (مطابق فایل پیوست ) در پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر می باشد.
آموزش ثبت شناسه های بین المللی کالاها
99.08.28به اطلاع تمامی فعالین تجاری و تولیدی در محدوده ی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی می رساند :
🔹با توجه به تفاهم تبادل اطلاعات میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی :
1- تمامی انبارهای تجاری و تولیدی و مراکز نگهداری و فروش کالا ، که در داخل محدوده مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی قراردارند موظف اند از طریق سامانه wms.freezones.ir اقدام به ثبت نمایند.
⚠️توجه : انبارهایی که قبلا در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص گمرک (wms.irica.ir) ثبت نام کرده اند میتوانند با همان نام کاربری قبلی در سامانه مناطق آزاد وارد شده و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمایند ، پس از آن اطلاعات انبار مربوطه جهت تایید در کارتابل منطقه انتخاب شده قابل رویت است.
2- بدیهی است از تاریخ 1399/09/01 اعلام ورود کالا به انبار ، مربوط به اظهارنامه های مناطق آزاد، صرفاً از طریق سامانه ms.freezones.ir انجام خواهد شد.
99.08.26به اطلاع می رساند با توجه به انجام اصلاحات زیرساختی، امکان بروز اختلال در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی وجود خواهد داشت.
99.08.18اختلال سرویس "بانک مرکزی" برطرف شده است و تاییدیه ی پرداخت تراکنش ها بصورت تدریجی در سامانه اعمال می شود .
99.08.17سرویس "بانک مرکزی" دچار اختلال شده و به همین دلیل اطلاعات تراکنش های حساب بانک مرکزی توسط گمرک دریافت نشده است.
مشکل در حال پیگیری میباشد و به محض رفع مشکل، از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد .
99.08.04اختلال پیش آمده در سرویس" اطلاعات گواهینامه های معاملات" سازمان "بورس کالای ایران" مرتفع شده است
99.08.03گمرک جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت امنیت اطلاعات اقتصادی کشور با عنایت پروردگار و بهره گیری از امکانات امنیتی، تا کنون قربانی حمله های سایبری نشده و حتی در شرایط بحرانی کنونی امکانات زیرساختی خود را به جهت جلوگیری از تاخیر در روند تجارت، در اختیار محوطه های همجوار گمرکات اجرایی قرار داده است.
از این رو از تمامی اشخاص مرتبط با حوزه تجارت خواستاریم چنانچه وقفه ای در زمینه ورود خروج کالا در گمرکات اجرایی کشور و همچنین محوطه های همجوار این گمرکات مشاهده کردند از طریق ایمیل "Helpdeskgomrok@gmail.com"ما در میان بگذارند تا با پیگیری گمرک مشکلات بوجود آمده بررسی و رفع شود.
سازمان گمرک از وقفه ی ایجاد شده به عنوان بخشی از دولت جمهوری اسلامی ایران از تجار محترم به عنوان خط شکنان مقابله با تحریم عذرخواهی می کند و آمادگی خود را برای کمک فنی به سازمان های مختلف اعلام می دارد.
99.08.03سرویس "اطلاعات گواهینامه های معاملات" سازمان "بورس کالای ایران" دچار اختلال بوده و خطاهای دریافتی مرتبط با این سرویس به همین دلیل است.
99.07.16از این پس انجام عملیات دور اظهاری ترانزیت در گمرکات ذیل صرفا با بارنامه امکان پذیر می باشد :
اروندکنار،جاجرم،شهرکرد،تهران غرب،خسروی،سمنان،سلفچگان،فرودگاه شیراز
99.07.10در راستای جلوگیری از دپوی کالا در گمرکات کشور، و پیگیری ویژه معاونت فنی و امور گمرکی جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ارونقی ،
صاحبان کالا و تجار محترم میتوانند هرگونه مشکل در زمینه عدم امکان تخلیه، اظهار یا ترخیص کالا از گمرکات کشور را با پشتیبان آنلاین از طریق آیدی (h.desk@) در پیامرسان we ( قسمت ویترین-پشتیبان گمرک) یا از طریق پست الکترونیکی به آدرس helpdeskgomrok@gmail.com
اعلام نمایند.