مراحل و نحوه واردات ترخیص خودرو شماره گذاری و هزینه های گمرکی ان

جلوی  بنگاههای فروش ماشینهای خارجی می ایستیم و ارقام سرسام آور ماشینها را می بینیم که یکی بر یکی سبقت می گیرند و به فکر این می افتیم که خود اقدام به واردات خودروی دلخواه خود بکنیم تا با قیمت کمتری بتوانیم سوار ماشین مورد علاقه خود شویم.  برای این منظور بهتر است اطلاعات جامعی از هزینه ها و نحوه واردات خودرو داشته باشیم. ما در اینجا تا حد توان این اطلاعات را در اختیار شما می گذاریم تا تصمیم بهتری برای خود بگیرید.

خودروهای سواری از لحاظ تعرفه بندی به دو بخش تقسیم می شوند.

1-      بخش اول : خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و کمتر

این خودروها مشمول 40 درصد حقوق ورودی و 6 درصد ارزش افزوده هستند .

2-      خودروهای 2500 سی سی به بالاتر

واردات این خودروها فعلا غیرمجاز بوده و تنها خودروهای وارداتی که قبض انبار شده اند با پرداخت حقوق ورودی 140 درصدی از گمرک قابل ترخیص هستند.

 حال با این مقدمه کارمان را برای یک خودروی خارجی شروع می کنیم.

قبل از همه چیز شما می بایستی خودروی خود را انتخاب کنید. با توجه به اینکه درصد حقوق ورودی همه خودروهای قابل ورود بخش اول یکی می باشد پس تفاوت قیمت خودروها و مزیتهای هر کدام در داخل نیز در خارج از کشور وجود دارد. حتی شما می توانید از قیمت این خودروها در گمرک در این بخش اطلاع کسب نمایید.

دقت داشته باشید که شما اگر قیمتی کمتر از قیمت های تصویب شده گمرک خرید خود را انجام دهید در گمرک قیمت مصوب منظور خواهد شد و حقوق ورودی و ارزش افزوده با توجه به قیمتهای مصوب ( لینک 1 ، لینک 2 ) محاسبه خواهد شد اما اگر قیمت خرید شما بالاتر از نرخ مصوب باشد قیمت بالاتر شما منظور می گردد.

 حال که شما خودروی خود را انتخاب کردید می بایستی یک فروشنده معتبر پیدا کنید تا از آن خودرو را خریداری کنید در واقع بیشتر اصولی که در تجارت داخلی اتفاق می افتد در تجارت خارجی نیز با ابعاد بیشتری اتفاق می افتد.

 شما برای خرید دو راه دارید.

یا اینکه فروشنده معتبر خود را از طریق اینترنت پیدا می کنید و یا با یک مسافرت به کشور مورد نظر خود خودروی دلخواه خود را می خرید. لازم است بدانید که شرکتهای بزرگ وارداتی کشور خرید خود را از کارخانه سازنده و با تعداد بالاتر انجام می دهند و در نتیجه قیمت خرید آنها کمتر از خرید شما و هزینه های آنها کمتر می باشد.

در بحث استعلام قیمت تنها به یک شرکت و حتی یک کشور تمرکز نکنید و دایره استعلام قیمت را به چند شرکت و کشور گسترش دهید.

بهتر است قیمتهای خود را به صورت CFR یا CPT  اخذ کنید. اگر فروشنده شما قیمت فوب را اعلام کرد می بایستی قیمت حمل از کشور مبدا تا ایران را نیز به قیمت فروش فاکتور اضافه کنید و تا بدانید کالای شما به چه قیمتی وارد یکی از بنادر و یا گمرکات داخلی مجاز برای ترخیص خودرو خواهد شد. باید بدانید که همه گمرکات کشور مجاز به ترخیص خودرو نیستند و شما در این لینکمی توانید گمرکات مجاز را شناسایی کنید.

 آیا خود صاحب کارت بازرگانی هستید ؟

برای واردات خودرو شما همانند واردات سایر کالاهای با ماهیت تجاری می بایستی دارای کارت بازرگانی باشید یا آنرا توسط شخصی که دارای کارت بازرگانی است وارد کنید.

ما در اینجا مزایای و معایب هر دو روش را به صورت مختصر توضیح می دهیم :

1-      واردات با کارت بازرگانی خود

اگر شما کارت بازرگانی ندارید می بایستی که کارت بازرگانی تهیه کنید. برای داشتن کارت بازرگانی علاوه بر داشتن شرایط لازم برای اخذ این کارت هزینه ای نزدیک به 500 هزار تومان بر شما تحمیل می شود. اما شما با اخذ این کارت می توانید علاوه بر ماشین دلخواه خودتان دیگر کالاهای خارجی را به نام خود وارد نمایید.

مزایا :

1-      سند گمرکی ماشین و کارت اولیه خودرو به نام خود شما صادر می شود و علاوه بر آن شما هزینه ای بابت نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه اسناد رسمی پرداخت نمی کنید.

2-      مالیات نقل و انتقال به شما تعلق نمی گیرد.

3-      ریسک واردات خودرو با نام شخص دیگری را ندارید

4-      همه فاکتورها و هزینه ها با نام شما صادر می شود و به حل مشکلات مالیاتی شما کمک می کند.

5-      هزینه ای بابت استفاده از کارت بازرگانی دیگران پرداخت نمی کنید.

معایب :

1-      اگر شما کارت بازرگانی نداشته باشید و برای اولین بار می خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید هزینه ای نزدیک 500 هزار تومان پرداخت می کنید و علاوه بر آن یک هفته می بایستی برای دریافت این کارت وقت بگذارید.

2-      چون خودرو با نام شما وارد می شود مشمول مالیات واردات می شوید

3-      می بایستی در سیستم ثبتارش ، گمرک ثبت شوید.

روش دوم : واردات خودرو با کارت بازرگانی اشخاص دیگر

لازم است بدانید وقتی شما خودروی خود را با استفاده از کارت دیگران وارد می کنید تمام ریسکهای ناشی از این کار را می پذیرید. یعنی صاحب کارت بازرگانی صاحب خودروی شما می باشد و مهمترین اسناد احراز مالکیت به نام صاحب کارت بازرگانی صادر می شود. مگر اینکه شما با نماینده صاحب کارت بازرگانی که اختیار کامل داشته باشد و یا شخص صاحب کارت بازرگانی قرارداد امضا کرده و تضمینات لازم را اخذ نمایید و یا از اشخاص مورد اعتماد خودتان برای این امر استفاده کنید.

اگر شما از کارت بازرگانی اشخاص دیگر استفاده کنید می بایستی برای هر دلار بین 30-40 تومان پول حق استفاده از کارت بازرگانی پرداخت کنید. همچنین می بایستی بابت نقل  انتقال خودرو هزینه دفترخانه و مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید.

مهمترین حسن استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر این است که شما دیگر مالیاتی بابت واردات خودرو پرداخت نمی کنید و این مالیات بر عهده صاحب کارت بازرگانی می باشد.

حال ما هزینه های واردات خودر از طریق دریا را برای شما می نویسیم :

1-      هزینه اخذ ترخیصیه : اگر با کانینر آمده باشد 600 تا 900 هزار تومان و اگر با بارج و به صورت فله وارد شده باشد 200 هزار تومان

2-      پرینت اظهارنامه ، ثبت پکینگ ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک : 20 هزار تومان

3-      هزینه لاک و مهر اظهارنامه : 5 هزار تومان

4-      هزینه ی 8 در هزار استاندارد ( ارزش ریالی خودرو * هشت در هزار )

Price (Fob)*iran customs exchange rate = Price (Rials)

Price (rials)*8/1000= Standards charges

5-      ده درصد وزارت راه ( اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود )

Freight charges * iran customs exchange rate = Freight charges ( Rials)

Freight charges ( Rials) * 10/100 = 10% vezarate rah

6-      هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک :

ارزش سیف کالا * نرخ ارز در گمرک = ارزش ریالی کالا در گمرک

ارزش ریالی کالا * 40 درصد = حقوق ورودی

(حقوق ورودی + ارزش ریالی) * 6 درصد = مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک

7-      هزینه انباردای :  اگر کالا به بارج ارسال شده باشد هزینه های نزدیک 200 هزارتومان و اگر با کانتینر حمل شود هزینه ای نزدیک به یک میلیون تومان بابت استریپ کانتینر ، انباردای ، جابجایی کانتینر می بایستی پرداخت کنید.

8-      هزینه دموراژ کانتینر ( تا ده روز معاف از هزینه است اما بعد از ده روز به صورت تصاعدی هزینه دموراژ به شما تعلق می گیرد. ) هزینه ای بین 500هزار تا یک میلیون تومان

9-      حق الزحمه ترخیص کار گمرکی بین 600 تا 1000000 ( بستگی به ارزش خودرو دارد و ممکن است تا 2 میلیون تومان نیز اخذ شود )

10-  هزینه حمل کالا تا محل شماره گذاری

11-   هزینه شماره گذاری کالا

یکی از مهمترین هزینه هایی که به واردات خودرو تعلق می گیرد در این مرحله است . مصوبه جدید دولت چنین است :

برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، از این پس خودروهای سواری، ون و وانت‌‌هایی که مصرف سوخت آنها زیر 6 لیتر است باید برای شماره‌گذاری هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده، خودروهای 6 تا 10 لیتر هزینه اسقاط 4 دستگاه و خودروهای بالای 10 لیتر هزینه اسقاط 6 دستگاه خودرو فروسوده را پرداخت کنند.

طبق بند قول جدول زیر به تخمین هزینه های ما کمک می کند :

میزان مصرف

تعداد برگه های اسقاط

قیمت برگه های اسقاط

تا 6 لیتر

1

25 میلیون ریال

از 6 لیتر تا 10 لیتر

4

25 میلیون ریال

از 10 لیتر به بالا

6

25 میلیون ریال

علاوه بر آن می بایستی 10 درصد به عنوان عوارض شماره گذاری پرداخت شود و ارزش افزوده دیگری نیز در این مرحله از وارد کننده اخذ می شود.

و اگر شما با کارت بازرگانی اشخاص دیگر وارد کنید می بایستی هزینه های مرتبط با آن را نیز پرداخت کنید.


دیدگاه‌ها

  1. فریدون نیم‌رخ
    فریدون

    با سلام . ایا منظور از ارزش سیف همان قیمت دلاری کالاست ویا معنی دیگری دارد . به عنوان مثال برای سال 93 اعلام شده قیمت سانتافه با کرایه حمل 20400 دلار . به معنی اینکه ارزش سیف 20400 دلار است ؟

    1. جمشید جلال پور نیم‌رخ
      جمشید جلال پور

      درود برشما
      منظور از ارزش سیف :
      cif مخفف سه کلمه cost به معنی ارزش
      insurance به معنی بیمه و freight به معنی کرایه حمل میباشد
      مبنای محاسبه گمرکی ارزش کالا ارزش cif میباشد که مجموع ارزش کالا+بیمه+کرایه حمل میباشد ، بطور مثال اگر گفته میشه ۴۵ درصد به کالا حقوق وسود گمرکی تعلق میگیرد ، در واقع ۴۵ درصد ارزش سیف محاسبه میشود که مبلغ ارزی ارزش سیف را بدست میاورند ضرب در نرخ اعلام شده ارز که گمرک اعلام نموده مینمائیم و۴۵ درصد مبلغ ریالی که بدست آمده ، حقوق وسود گمرکی آن میباشد

  2. سلام
    با تشکر از اطلاعات مفید شما که برای اطلاع گذاشتید
    من کارت بازرگانی دارم وقصد واردات خودرو را هم دارم . مثلا اسپورتیج 2400سی سی لطفا من را راهنمایی بفرمایید که آیا خرید و واردات خودرو برای فروش در داخل کشور مقرون به صرفه است قابل سود دهی است یا نه . من به کار تجارت خیلی علاقمند هستم لطفا راهنمایی بفرمایید. خودروی اسپورتیج که مصرفی حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر دارد طبق جدول محاسبه که شما گذاشتد 4 تا برگه 25000000ریالی که جمعا میشود 10000000ریال برای خودروی فرسوده دارد. . که خیلی زیاد است . در صورت امکان لیسنی برای قیمت تمام شده یه اسپورتیج 2400 سی سی با کلیه هزینه های مربوطه ارسال بفرمایید.

  3. ..... نیم‌رخ

    با این وضع نرخ گمرک مردم بیچاره ی ایران باید ماشین های نا امنو اشغال ایرانیو سوار بشن همه جوره زیر فشارن

    1. علیرضا نیم‌رخ
      علیرضا

      بله دیگه پس چی فکر کردین. اگه میشد حتی ماشین دسته پنجم 10 سال ساخت خارجی رو وارد که کسی محل سگ به ماشین ایرونی نمیزاشت که.

  4. مهدی نیم‌رخ
    مهدی

    با تشکر از توضیحات کامل و بدرد بخور تون .اگه امکانش هست قیمت تمام شده اسپرتیج2014نیمه فول با احتساب گمرکی.تبصره سیزده .وهزینه های جانبی چند تومن هست ؟و ایا بصرفه هست خودمون وارد کنیم یانه همینجا از دست بخریم؟

  5. امیر حسین طباطبایی نیم‌رخ
    امیر حسین طباطبایی

    این همه بدبختی و دردسر ….
    خب معلومه کار آدم عادی نیست وارد کردن خودرو ..
    باید یا بجایی متصل باشی ..
    یا اقا زاده ..
    ومثل بعضی ها پول باد اورده داشته باشی کارهاتو وکیلت انجام بده..
    وگرنه باید پراید یا پژو بخری چشمتم رو به همی چیز ببندی و منتظر مرگ باشیم

  6. حسین نیم‌رخ
    حسین

    بهتر بود با یک مثال و یک مصداق واقعی توضیحات رو ارائه می دادید که ما هم بهتر متوجه بشیم
    مثلا: خودرو الف 1000 دلار است . این مبالغ بابت موارد 1 ) مالیات و 2 ) گمرک و 3 ) … اخذ میگردد. لذا خودروی 1000 دلاری پس از ترخیص با احتساب دلار 50 تومانی، 2500 تومان می شود.