ماده 1 – ترانزیت خارجی کالا عبارت از سلسله مراحلی است که طی آن کالایی از مبادی خارجی به مقصد کشور ثالث و یا نگهداری آن در مناطقحراست شده و ترتیب حمل تدریجی آن به تقاضای صاحب کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از یک نقطه مرزی کشور وارد و مآلا از همان نقطه یا ازدیگر نقاط مرزی کشور خارج میگردد.
تبصره – آن میزان از کالاهایی که وارد مناطق حراست شده میشوند در صورتی که تقاضای حمل آن به مقاصد داخل کشور توسط صاحب کالا دادهشود تابع مقررات و ضوابط کالاهای وارده به کشور خواهد بود.
ماده 2 – به منظور انتظام امور ترانزیت کشور و برقراری تسهیلات لازم در توزیع منطقهای کالاهای ترانزیتی و تحصیل عایدات حاصل از این انتظام،هر یک از پایانهها باربری ایستگاههای راهآهن و فرودگاهها که بر حسب تقاضای وزارت راه و ترابری و
تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ویا رعایت مقررات و ضوابط مربوطه، محوطههای گمرکی شناخته شود و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به ایجاد تسهیلات درمناطق فوق اقدام نماید.
ماده 3 – ترانزیت خارجی کالاهایی که به کشور وارد میگردند در حدود قراردادهای موافقتنامههای منعقده بین دولتهای طرفین نیاز به کسبهیچگونه مجوزی ندارند، مگر این که بنا بر علل امنیتی و مذهبی ورود آن به کشور ممنوع باشد.
تبصره 1 – فهرست کالاهای ممنوعه برای ترانزیت خارجی توسط شورای امنیت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره 2 – ترانزیت خارجی محمولات دامی و نباتی و شیمیایی منوط به کسب مجوز مراجع مربوطه خواهد بود.
ماده 4 – کالاها و کانتینرهای حامل کالا که تحت عنوان ترانزیت خارجی از کشور عبور میکنند، جزء واردات و صادرات قطعی محسوب نمیگردندو از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض معاف است لکن مشمول پرداخت هزینههای گمرکی و عملیاتی خواهند بود، مگر اینکه درموافقتنامه ترانزیتی بین دولت با کشورهای دیگر یا موافقتنامههای گمرکی و حمل و نقل بینالمللی، مقررات خاصی برای آنها تعیین شده یا بشود کهدر این صورت کالای ترانزیتی تابع همان مقرراتی خواهد بود که در موافقتنامههای مربوط تعیین شده است.
ماده 5 – کلیه کالاهای ترانزیت خارجی که توسط شرکتهای سهامی حمل و نقل بینالمللی ایرانی دارای مجوز فعالیت از وزارت راه و ترابری حملمیگردند، از نظر سپردن وجهالضمان در حکم کالای مجاز تلقی شده، تضمین بانکی و یا ضمانتنامههای تضامنی بانکی شرکتهای حمل و نقلبینالمللی و یا بیمهنامههای معتبر به جای وجهالضمان ترانزیت پذیرفته میشود.
ماده 6 – هر گاه کالای ترانزیت خارجی تا پایان مدت اعتبار پروانه به گمرکات خروجی تحویل و یا از مرزهای کشور خارج شود، ترانزیت خاتمهیافته تلقی گردیده و گمرک مکلف به تسویه تضمین دریافتی خواهد بود.
ماده 7 – گمرکات و سازمانهای ذیربط مکلفاند انبار و محوطههای کافی و مناسب جهت تخلیه و نگهداری کالاهای خارجی با دریافت هزینههاطبق مقررات مربوطه تخصیص دهند. تغییرات بستهبندی و یا تکمیل کالاهای ترانزیتی با نظارت مقامات گمرکی امکانپذیر خواهد بود.
ماده 8 – کانتینرهای حامل کالا به عنوان محفظه تلقی و از پرداخت سود و عوارض گمرکی معاف بوده و گمرک صرفاً به ثبت آمار ورود و خروجآنها اقدام مینماید.
ماده 9 – کانتینرهایی که با پلمب اولیه وارد میگردند بدون نیاز به ارزیابی محتویات توسط سرویس ارزیابی و در خروج از گمرک فقط با مطابقتاسناد و اظهارنامه با الصاق پلمب اضافی گمرک با صدور پروانه ترانزیت میگردند.
تبصره – در موارد استثنایی که ظن قوی برای گمرکات و نیروی انتظامی وجود دارد، فک پلمب و ارزیابی محتویات و پلمب مجدد با تنظیمصورتمجلسی حاوی نتیجه بررسی و شمارههای کانتینر و پلمبهای قبلی و جدید بلامانع است. در هر صورت حضور نماینده گمرک الزامی است.
ماده 10 – در مواردی که تعهد حمل کالای ترانزیتی با کانتینر تا مبادی ورودی است، گمرکات و سازمانهای ذیربط موظفاند تسهیلات لازم جهتتخلیه کالا در اماکن گمرکی و یا انتقال کالا از کانتینر به کامیون و یا واگن و یا هواپیما را فراهم نمایند.
ماده 11 – حتیالمقدور قبل از تخلیه کالا از وسیله حمل، گمرک با قبول اظهارنامه به ضمیمه اسناد و ترخیصیه در انجام عملیات ترانزیت تسریع وضمن اخذ تعهد از شرکت حمل تشریفات اداری و حسابداری را به بعد از خروج کالا از گمرکات و بنادر موکول مینماید.
ماده 12 – وضع هر گونه عوارض به کالاهای ترانزیتی به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترابری و تصویب هیأت وزیران خواهد بود.
ماده 13 – به منظور استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل کشور و در صورت نیاز به استفاده از وسائل نقلیه خارجی جادهای جهت ترانزیتکالا از کشور، آییننامه مربوطه با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 14 – وزارت راه و ترابری موجبات انعقاد قراردادهای دو جانبه و اعمال همکاریهای منطقهای که در تسهیل ترانزیت مؤثر است را فراهمخواهد نمود.
ماده 15 – وزارت راه و ترابری نسبت به ایجاد هماهنگی بین مقررات ترانزیت کشور با ضوابط جاری حمل و نقل بینالمللی را از طرق پیوستن بهموافقتنامههای بینالمللی، ارتباط با سازمانهای جهانی و ترویج حمل و نقل کانتینری و چند وجهی اقدام خواهد نمود.
ماده 16 – تردد کامیونهای تحت پوشش کارنه تیر در کشور نیازی به ارائه کارنه دو پاساژ نداشته و جهت تردد وسائل نقلیه فاقد کارنه تیر، تعهد کتبیشرکتهای حمل و نقل بینالمللی ایرانی دارای مجوز از وزارت راه و ترابری کفایت مینماید.
ماده 17 – به منظور هماهنگی و یکنواختی ضوابط ترانزیت کالاهای نباتی و دامی، وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی میبایست در اسرع وقتتفاهمات لازمه با کشورهای در طول مسیر را به عمل آورند.
ماده 18 – وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی موظفاند پستهای قرنطینه دامی و نباتی در محل گمرکات مبادی ورودی و خروجی دائر نموده وکلیه امور مربوط به قرنطینه در آن پستها انجام پذیرد.
ماده 19 – گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران میبایست موجبات ترانزیت کالاهای تحت پوشش کارنه تیر درکلیه مبادی ورودی و خروجی گمرکات داخلی را فراهم نمایند.
ماده 20 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حمایتهای مالی و اعتباری از شرکتها حمل و نقل بینالمللی ایرانی که در امرترانزیت فعال میباشند به عمل آورد.
تبصره – وزارت راه و ترابری با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روشهای حمایتی را تعیین و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائهخواهد نمود.
ماده 21 – اداره گذرنامه مکلف است گذرنامه و دفترچه خروجی مربوط به رانندگان ایرانی که در خطوط بینالمللی به جابجایی کالاهای ترانزیتیفعالیت مینمایند را ظرف مهلت مقرر با پیشنهاد و تأیید سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور و با رعایت
قوانین و مقررات مربوطی صادر نماید.
ماده 22 – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مهلت مقرر با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به صدور گواهینامهبینالمللی، پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت برای رانندگان و کامیونهایی که قصد فعالیت در خطوط بینالمللی دارند، با پیشنهاد سازمان حمل و نقل وپایانههای کشور صادر نماید.
ماده 23 – سازمان حمل و نقل و پایانهها با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، مسیرهای مشخصی را با هماهنگی وزارت کشور جهت ترانزیتجادهای تعیین و نیروی انتظامی موظف است کنترلهای لازم را به عمل آورد.
ماده 24 – هزینه اجرایی این قانون از محل درآمدهای حاصله موضوع این قانون تأمین میگردد.
ماده 25 – از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو میگردد.
ماده 26 – شرایط عمومی اظهار و انجام تشریفات گمرکی و اسنادی که باید ارائه گردد و سایر امور مربوطه با رعایت حداکثر تسهیلات در آییننامهاجرایی این قانون که حداکثر ظرف مهلت سه ماه از تصویب این قانون توسط وزارتخانههای راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی و کشور تهیه و بهتصویب هیأت وزیران خواهد رسید تعیین میگردد.
قانون فوق مشتمل بر بیست و شش ماده و چهار تبصره در جلسه روز سهشنبه بیست و دوم
اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورایاسلامی تصویب و در تاریخ
1374.12.27 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رییس مجلس شورای اسلامی – علیاکبر ناطق نوری