شماره:۲۰۲۲۸۲ / ت۴۷۲۶۸هـ مورخ: ۱۳ / ۱۰ / ۱۳۹۰
بسمه تعالی
«با صلوات بر محمد و آل محمد»
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ـ سازمان حفاظت محیط زیست
هیئتوزیران در جلسه مورخ ۲۹ / ۸ / ۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آییننامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای.
ب ـ شرکت ایرانی حمل و نقل جادهای: شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل و نقل جادهای بین شهری کالا طبق مقررات مربوط تشکیل و دارای پروانه فعالیت معتبر از سازمان میباشد.
ج ـ کامیون: وسیله حمل و نقل عمومی که فعالیت آن صرفاً حمل و نقل بار از طریق جاده با ظرفیت بیش از ده تن است.
د ـ ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) وسیله نقلیه که برحسب طراحی کارخانه سازنده در کارت مشخصات آن درج گردیده است.
هـ ـ اسقاط: فرآیندی که طی آن اسناد و مدارک مالکیت کامیون توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابطال و گواهی اسقاط توسط مراکز اسقاط مجاز صادر میشود.
و ـ عمر کامیون: زمانی که از سال ساخت کامیون سپری شده است.
ماده ۲ـ سازمان موظف است تقاضای شرکتهای ایرانی حمل و نقل جادهای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام نماید.
تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر نماید.
ماده ۳ ـ کامیونهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ عمر آنها کمتر از سه سال باشد.
ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو ـ مصوب ۱۳۸۶ـ برخوردار باشند.
ج ـ از نظر آلایندگیهای محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.)
د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر برعهده سازمان ملی استاندارد ایران میباشد.)
هـ ـ با معیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران میباشد.)
و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جادهای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان خواهد بود.)
ماده ۴ـ شرکتهای ایرانی حمل و نقل جادهای در صورت اسقاط کامیونهای فرسوده با عمر بیش از (۲۵) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، میشوند.
ماده ۵ ـ واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جادهای صورت میگیرد و کامیونهای وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جادهای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی