حتما در بخشنامه هایی صادره از طرف گمرک ایران و یا سایر ارگانها با واژه ی ” تبصره ۶ قانون خودرو ” برخورد کرده اید.
اول می بایستی بدانیم که قانونی به نام قانون خودرو وجود خارجی ندارد و در ایران آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو داریم.
تبصره ۶ قانون خودرو که در بخشنامه ها ذکر می شود مربوط به ” قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها ” می باشد . تبصره ۶ این قانون چنین می گوید :
تبصره ۶ – در صورتی که ارزش سیف خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی بر اساس سیاهه خرید و یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا کمتراز قیمت صادراتی شرکت سازنده خودرو مربوطه با در نظر گرفتن کلیه تجهیزات و لوازم اضافه نصب شده بر روی آنها باشد در محاسبه و وصول حقوقگمرکی، سود بازرگانی و مالیات موضوع این قانون قیمت اخیرالذکر ملاک عمل قرار خواهد گرفت. قیمت صادراتی ماشین آلات راهسازی و خودروهاییکه بر اساس تبصره ۱۴ این قانون ورود آنها به کشور مجاز میباشد هر سال پس از استعلام کتبی از شرکتهای مربوطه و مقایسه با قیمتهای جهانی همانخودرو و یا ماشین راهسازی توسط وزارت صنایع سنگین و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.
در نظر داشته باشید بیشتر مفاد این قانون به علت مغایرت با قانون های جدید اثر قانونی خود را از دست داده است.
متن کامل این قانون به شرح ذیل می باشد :
قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی وساخت داخل و قطعات آنها
ماده واحده – حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات مربوط به انواع خودرو شامل:
سواری، وانت، مینیبوس، اتوبوس، شاسی کامیون، کامیون،کامیونت، تریلرکش، دوچرخه و موتور سیکلت و انواع ماشین آلات راهسازی که از خارج کشور وارد یا در داخل تولید میشود به شرح زیر محاسبه ودریافت میشود:
الف – حقوق گمرکی
۱ – حقوق گمرکی خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی:
– سواری ۲۵ درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین ۲۵ درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین و سواری کار ۲۵ درصد ارزش سیف
– مینیبوس ۱۵ درصد ارزش سیف
– اتوبوس ۱۵ درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش ۱۵ درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت ۲۰ درصد ارزش سیف
– دوچرخه ۲۰ درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی ۲۰ درصد ارزش سیف
۲ – حقوق گمرکی قطعههای منفصل وارداتی خودروها و ماشین آلات راهسازی ساخت داخل بر اساس ارزش سیف قطعههای مذکور:
– سواری ۱۰ درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین ۱۰ درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین سواری کار ۱۰ درصد ارزش سیف
– مینیبوس ۵ درصد ارزش سیف
– اتوبوس ۵ درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش ۵ درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت ۱۰ درصد ارزش سیف
– دوچرخه ۱۰ درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی ۱۰ درصد ارزش سیف
ب – سود بازرگانی:
۱ – سود بازرگانی خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی:
– سواری ۵ درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین ۵ درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین و سواری کار ۵ درصد ارزش سیف
– مینیبوس ۵ درصد ارزش سیف
– اتوبوس ۵ درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش ۵ درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت ۱۰ درصد ارزش سیف
– دوچرخه ۱۰ درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی ۱۰ درصد ارزش سیف
۲ – سود بازرگانی قطعههای منفصل وارداتی خودروها و ماشین آلات راهسازی ساخت داخل بر اساس ارزش سیف قطعههای مذکور:
– سواری ۱۰ درصد ارزش سیف
– وانت یک کابین ۱۰ درصد ارزش سیف
– وانت دوکابین و سواری کار ۱۰ درصد ارزش سیف
– مینیبوس ۱۰ درصد ارزش سیف
– اتوبوس ۱۰ درصد ارزش سیف
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت
و تریلرکش ۱۰ درصد ارزش سیف
– موتور سیکلت ۱۰ درصد ارزش سیف
– دوچرخه ۱۰ درصد ارزش سیف
– ماشین آلات راهسازی ۵ درصد ارزش سیف
ج – مالیات:
۱ – مالیات خوردوها و ماشین آلات راهسازی وارداتی بر اساس ارزش سیف آنها:
سواری:
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ ۷۰ درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ ۷۵ درصد.
– نسبت به نرخ مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ ۸۵ درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ ۱۰۰ درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ ۱۲۰ درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال ۲۵ درصد به نرخ قبلی اضافه میشود.
– وانت یککابین: به نرخ ۳۰ درصد.
– وانت دوکابین سواری کار:
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ ۵۰ درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ ۵۵ درصد.
– نسبت به مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ ۶۵ درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ ۸۰ درصد.
– نسبت به مازاد بیست و پنج میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ ۱۰۰ درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال ۲۵ درصد به نرخ قبلی
اضافه میشود.
– مینیبوس: به نرخ ۲۰ درصد.
– اتوبوس: به نرخ ۲۰ درصد.
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت و تریلرکش: به نرخ ۲۰ درصد.
موتورسیکلت: با یک سیلندر به نرخ ۵ درصد و با بیش از یک سیلندر به نرخ ۱۰ درصد.
– دوچرخه : معاف
– ماشین آلات راهسازی: معاف.
۲ – مالیات خودروها و ماشین آلات راهسازی ساخت داخل بر مبنای مجموع ارزش سیف قطعههای منفصل وارداتی آنها بر طبق مفاد تبصره ۷ اینقانون:
– سواری:
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ ۲۰ درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ ۲۵ درصد.
– نسبت به مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ ۳۵ درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ ۵۰ درصد.
– نسبت به مازاد بیست و پنج میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ ۷۰ درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال ۲۵ درصد به نرخ قبلی اضافه میشود.
– وانت یک کابین: معاف.
– وانت دوکابین و سواری کار.
– تا ده میلیون ریال ارزش سیف به نرخ ۱۰ درصد.
– نسبت به مازاد ده میلیون ریال تا سقف پانزده میلیون ریال به نرخ ۱۵ درصد.
– نسبت به مازاد پانزده میلیون ریال تا سقف بیست میلیون ریال به نرخ ۲۵ درصد.
– نسبت به مازاد بیست میلیون ریال تا سقف بیست و پنج میلیون ریال به نرخ ۴۰ درصد.
– نسبت به مازاد بیست و پنج میلیون ریال تا سقف سی میلیون ریال به نرخ ۶۰ درصد.
– نسبت به مازاد سی میلیون ریال به ازاء هر پنج میلیون ریال ۲۵ درصد به نرخ قبلی اضافه میشود.
– مینیبوس: معاف.
– اتوبوس: معاف.
– شاسی کامیون، کامیون، کامیونت و تریلرکش: معاف.
– موتورسیکلت: معاف.
– دوچرخه: معاف.
– ماشین آلات راهسازی: معاف.
تبصره ۱ – به منظور بازسازی و نوسازی صنایع خودروسازی و ماشین آلات راهسازی کشور به مدت ۶ سال تخفیفهایی به شرح زیر بهتولیدکنندگان داخلی تعلق میگیرد:
– از تاریخ تصویب این قانون تا پایان سال ۱۳۷۳ حداکثر ۸۰ درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
– سال ۱۳۷۴ حداکثر ۶۰ درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
– سال ۱۳۷۵ حداکثر ۵۰ درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
– سال ۱۳۷۶ حداکثر ۴۰ درصد سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات.
مقدار تخفیفهای موضوع این تبصره طبق آییننامهای که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد بر اساس میزان موفقتتولیدکننده داخلی در صادرات و ساخت داخل نمودن قطعههای محصول تولیدی، تعیین میشود.
تبصره ۲ – به منظور کمک به بهبود محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا علاوه بر مبالغ موضوع این قانون معادل یک درصد حقوق گمرکی،سود بازرگانی و مالیات به مأخذ ارزش سیف از کلیه خودروهای سواری وارداتی وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهد شد.
هر سال معادل مبالغ وصولی از این بابت از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه کل کشور پیشبینی میشود به تشخیص هیأت وزیران دراختیار سازمانهای ذیربط قرار خواهد گرفت تا صرفاً برای بهبود محیط زیست به مصرف برسانند.
تبصره ۳ – ارقام حقوق گمرکی ارائه شده صرفاً به صورت پایه و برای اتومبیلهای سواری چهارسیلندر در نظر گرفته شده و برای هر سیلندر اضافه۳% به ارقام مذکور در بند الف اضافه شود.
تبصره ۴ – ارزش سیف یاد شده در این قانون بر مبنای بهای ارز شناور محاسبه میشود تا زمانی که ارز با نرخهای متفاوت جهت تولیدات داخلیتخصیص مییابد بهای ارز تخصیصی برای واردات نباید ارزانتر از بهای ارز تخصیصی جهت ساخت داخل باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانبه هنگام گشایش اعتبار و گمرک ایران به هنگام ترخیص مسئول کنترل نرخ ارز تخصیصی بوده و مابهالتفاوت احتمالی بایستی به حساب خزانه واریزشود.
تبصره ۵ – حقوق گمرکی و سود بازرگانی انواع خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی و قطعههای منفصل و قطعههای یدکی آنها، هنگامترخیص توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت میشود. و مالیات کلیه خودروهای یاد شده در این قانون در زمان فروش توسط تولیدکنندگانداخلی و واردکنندگان حسب مورد از خریدار وصول و به وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت خواهد شد. در مواردی که اشخاص برای مصارفشخصی خودرو وارد مینمایند مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ترخیص از گمرک نسبت به پرداخت مالیات مقرر اقدام کنند. چنانچه مالیاتموضوع این قانون در موعد مقرر پرداخت نگردد
مشمول جریمهای معادل ۲٫۵ درصد در ماه از تاریخ دیر پرداخت خواهد بود.
تبصره ۶ – در صورتی که ارزش سیف خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی بر اساس سیاهه خرید و یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا کمتراز قیمت صادراتی شرکت سازنده خودرو مربوطه با در نظر گرفتن کلیه تجهیزات و لوازم اضافه نصب شده بر روی آنها باشد در محاسبه و وصول حقوقگمرکی، سود بازرگانی و مالیات موضوع این قانون قیمت اخیرالذکر ملاک عمل قرار خواهد گرفت. قیمت صادراتی ماشین آلات راهسازی و خودروهاییکه بر اساس تبصره ۱۴ این قانون ورود آنها به کشور مجاز میباشد هر سال پس از استعلام کتبی از شرکتهای مربوطه و مقایسه با قیمتهای جهانی همانخودرو و یا
ماشین راهسازی توسط وزارت صنایع سنگین و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.
تبصره ۷ – میزان ارزبری خودروهای ساخت داخل بر اساس ارزش سیف قطعههای منفصل وارداتی آنها که توسط تولیدکنندگان داخلی و یا سایرینبه کشور وارد شده و جهتتولید خودرو در داخل مصرف شوند محاسبه و در سال جاری پس از تصویب این قانون و در بهمن ماه هر سال برای سال بعدتوسط وزارت صنایع سنگین به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت وصول مالیات اعلام میگردد. در مورد قطعههای ساخت داخل در صورتی کهاجزایی از آن قطعه به صورت ساخته شده کامل از خارج وارد کشور شوند ارزش سیف آن اجزاء نیز در محاسبه ارزبری مربوط به مالیات در نظر گرفتهمیشود.
تبصره ۸ – ورود خودروها و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیرانمیرسد مجاز میباشد. سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات مربوط به آنها، بر اساس ارزش نوع سال ساخت آنها محاسبه میشود.
تبصره ۹ – خودروها و ماشین آلات راهسازی نو که به خارج از کشور صادر شوند از مالیات موضوع این قانون معاف بوده و کلیه حقوق گمرکی،سود بازرگانی دریافتی به صادرکننده مسترد میشود.
تبصره ۱۰ – اتومبیلهایی که برای کرایه و تاکسی شمارهگذاری میشوند در صورتی که ساخت داخل باشند از ۱۰۰ درصد مالیات موضوع این قانونمعاف میباشند. هر گاه تبدیل نمره اتومبیلهای کرایه و تاکسی قبل از اتمام پنج سال از تاریخ شمارهگذاری به عمل آید هنگام تبدیل نمره مشمولپرداخت کل مالیات مقرر در این قانون میباشند. و چنانچه پس از انقضای مدت پنج سال مذکور تبدیل نمره نمایند مشمول پرداخت ۵۰ درصد
مالیاتمقرر در این قانون خواهند بود.
تبصره ۱۱ – به منظور ایجاد و تجهیز مراکز آزمایش و تحقیق و استاندارد نمودن قطعههای خودرو هر سال معادل ۵ درصد از درآمد مالیاتی حاصلاز ورود و تولید خودرو از محل اعتباری که به همین منظور در لایحه بودجه کل کشور پیشبینی میگردد در اختیار وزارت صنایع سنگین قرار میگیرد.آییننامه نحوه مصرف اعتبار موضوع این تبصره به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره ۱۲ – مشخصات تعیینکننده انواع خودروها و ماشین آلات راهسازی موضوع این قانون توسط وزارت صنایع سنگین با رعایت مفادکنوانسیونهای بینالمللی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت دارد، تعیین و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
مالیات، حقوق گمرکی وسود بازرگانی موضوع این قانون در مورد خودروهای خاص و خدماتی بر اساس نوع شاسی آنها محاسبه و دریافت خواهد شد.
تبصره ۱۳ – خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد داشته باشند.
تبصره ۱۴ – خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی به استثنای مواردی که هیأت وزیران تصویب میکند باید دارای نمایندگی رسمی در ایرانبرای خدمات بعد از فروش باشند. تعیین ضوابط مربوط، تعیین نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها به عهده وزارت صنایع سنگین میباشد.
تبصره – ۱۵ برای حمایت از تولیدات داخلی، هیأت وزیران باید در مواقع ضروری با تصویب ضوابط خاص واردات هر نوع خودرو و یا ماشینآلات راهسازی و یا قطعات آنها را که لازم باشد برای مدتی محدود نموده و یا برای ورود خودرو، ماشین راهسازی و یا قطعه خاصی، سود بازرگانیویژهای وضع نماید.
تبصره ۱۶ – کلیه قطعههای خودرو، ماشین آلات راهسازی و اجزای آنها که خارج از مجموعه قطعههای منفصل (CKD) توسط سازندگان داخلی ویا سایرین به کشور وارد شود مشمول سود بازرگانی و حقوق گمرکی مربوط به تعرفه بخش ساخت داخل مربوطه میباشد.
سازندگان داخلی قطعههایخودرو و ماشین آلات راهسازی در هنگام ورود اجزای آن قطعه، بر اساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیرانمیرسد از پرداخت حداکثر تا ۹۰ درصد از سود بازرگانی حقوق گمرکی مربوط معاف میباشند.
تبصره ۱۷ – کلیه افراد حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیر دولتی، وزارتخانهها، نهادهای انقلابی، سازمانها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی ووابسته به دولت و کلیه وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و حتی آنها که شامل قوانین خاص بوده و ازپرداخت مالیات یا سود بازرگانی و حقوق گمرکی معاف میباشند مشمول این قانون بوده و بایستی سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیاتهای مقرر دراین قانون را پرداخت نمایند.
تبصره ۱۸ – خودروهای سفارتخانهها و کنسولگریها و نمایندگیهای سیاسی و فرهنگی خارجی و مأمورین آنها به شرط عمل متقابل و همچنینسازمانهای بینالمللی و کارشناسان خارجی مأمور از طرف آنها، که از پلاکهای خاص استفاده مینمایند از پرداخت مالیات مقرر در این قانون معافمیباشند. در صورت واگذاری اتومبیلهای موضوع این تبصره به سایر اشخاص در تاریخ انتقال مشمول مالیات مقرر در این قانون میباشند.
تبصره ۱۹ – آییننامههای اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب توسط وزارت صنایع سنگین تهیه و به تصویب هیأتوزیران میرسد.
تبصره ۲۰ – کلیه خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی موضوع این قانون که قبل از تاریخ تصویب این قانون از گمرک ترخیص قطعی شدهباشند از لحاظ حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات تابع مقررات قبلی میباشند.
تبصره ۲۱ – از تاریخ تصویب این قانون ورود و صدور انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی در چهارچوب ضوابط این قانون مجاز میباشد.
تبصره ۲۲ – از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی و همچنین اخذ هر نوع وجه دیگری مانند مالیات تولید خودروتحت هر عنوان و یا عوارض آسفالت، عوارض شهرداری و یا هر نوع عوارض دیگر، از تولیدکنندگان و واردکنندگان انواع خودرو و ماشین آلاتراهسازی موضوع این قانون و قطعه سازهای آنها ممنوع میباشد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و بیست و و دو تبصره در جلسه روز چهارشنبه دوم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامیتصویب و در تاریخ ۱۳۷۱٫۱۰٫۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – علیاکبر ناطق نوری