مدارک و مقررات برگشت عابرین غیرمجاز ایرانی

یکی دیگر از بخشنامه هایی که به منظور فراهم ساختن تسهیلات بیشتر برای مسافرت ایرانیان مقیم خارج از کشور به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است بخشنامه مربوط به صدور مجوز خروج از کشور عابرین غیر مجاز می باشد. بر اساس این بخشنامه کلیه ایرانیانی که بطور غیر قانونی از ایران خارج شده اند (به استثنای افرادی که مدعی خصوصی و یا عمومی دارند) می توانند پس از اخذ مجوز لازم به ایران مسافرت و خارج شوند. چنانچه متقاضی مدعی خصوصی و یا عمومی داشته باشد حل و رفع شکایت مدعیان به عهده شخص متقاضی بوده و نمایندگی مسئولیتی در این زمینه ندارد.

( فرم شماره 12فرم شماره 13 )

  1. اصل شناسنامه جدید و یک نسخه تصویر تمام صفحات
  2. ارائه اصل گواهی یا مدرک خارجی مبتنی بر مدت اقامت متقاضی در خارج از کشور
  3. تکمیل تقاضا نامه (فرم شماره 12)
  4. پرسشنامه ملصق به عکس متقاضی مخصوص عابرین غیر مجاز (فرم شماره 13)
  5. اصل قبض بانکی پرداخت هزینه استعلام به حساب نمایندگی
  6. اصل قبض بانکی واریز مبلغ 50 دلار بابت جریمه خروج غیر مجاز به حساب نمایندگی (اگر تاریخ خروج غیر مجاز متقاضی از کشور کمتر از 5 سال باشد)

“توضیحات مهم”

  • مأمور کنسولی پس از دریافت و بررسی مدارک، به منظور رفع مشکل غیر مجاز متقاضی و اخذ مجوز لازم نسبت به ارسال آنها به اداره سجّلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه ایران اقدام خواهد نمود.
  • پس از وصول پاسخ مثبت وزارت امور خارجه، نمایندگی نسبت به صدور گذرنامه با درج شماره و تاریخ 96/722/2000/م مورخ 24/12/78 در محل تاریخ و مرز آخرین خروج از کشور اقدام خواهد نمود.
  • در صورتی که عابر غیر مجاز به هر دلیلی (مانند اخذ اقامت ، ازدواج و …) درخواست صدور گذرنامه قبل از وصول پاسخ مثبت مرکز را داشته باشد مأمور کنسولی پس از اخذ درخواست کتبی متقاضی، نسبت به صدور گذرنامه بدون درج شماره و تاریخ مورد اشاره در بند قبل، قسمت مربوط به آخرین تاریخ و مرز خروج از کشور اقدام خواهد نمود.
  • دارنده گذرنامه پس از اطلاع از وصول پاسخ مثبت مرکز از طریق تماس با بخش کنسولی نمایندگی، ضمن مراجعه درخواست درج شماره و تاریخ مورد اشاره در بند دوم در گذرنامه را می نماید.

دیدگاه‌ها

  1. سلام خسته نباشید من هابر غیر مجاز هستم اقامت از طریق همسر المانیم گرفتم میخ‌ام به ایران سفر کنم هیچ مدعی هم ندارم چه شخصی چه عمومی . کارت پایان خدمت هم دارم پاسپورت هم از سفارت گرفتم فقط برای خروج غیر مجازم میترسم حیقتش نتونم برگردم ممنوع الخروج بشم میتونید بیشتر توضیح بدید چه پروسه هایی باید طی بشه جریمه باید بدم چون یه جریمه توی سفارت ازم گرفتن . ولی نمیدونم اگه وارد ایران بسم باید جریمه دیگه ایی پرداخت کنم یا خیر