مدیر کل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک ایران چگونگی تعیین ارزش خودروهای وارداتی را اعلام کرد.
خداکرم اسکندری با بیان اینکه کمیته تعیین ارزش خودرو هر سهشنبه تشکیل میشود، گفت: فهرست قیمت و ارزش خودروهای اعلامی ارائه میشود و بر اساس سوابق و سایتهای اینترنتی و قیمت فروش داخلی و سابقه مشابه خودروهای خارجی از نظر حجم موتور بررسی و قیمت آن تعیین میشود.
اسکندری اظهار داشت: واردات خودرو تابع قانون ۶ و ۸ خودرو است و کل واردات آن در راستای آییننامه ضوابط خودرو است که خودروی وارداتی باید در ایران نمایندگی داشته باشد و فهرست قیمت خودرو در کمیته مربوطه ارائه و بررسی و ابلاغ شود.
وی با اشاره به اینکه کمترین مشکلات برای واردات خودرو به تعیین ارزش وجود داشته است، بیان کرد: یکی از مباحث مربوط به اظهار قیمت واردکننده با فهرست قیمتی گمرکی متفاوت است.
وی افزود: ۱۰ درصد اختلاف ارزش خودرو میان گمرک و واردکنندگان وجود دارد که بر این اساس آسیبشناسی صورت گرفته و ۲ پیشنهاد به نمایندگان آنها داده شده است.
اسکندری با بیان اینکه چند پیشنهاد به واردکنندگان خودرو ارائه شده است، یادآور شد: این پیشنهادات به آنها ابلاغ شده و نمایندگان خودروهای وارداتی دارای خدمات پس از فروش مکلف هستند آدرس سایت کارخانه سازنده خودرو و اسم و رمز ورود به سایت را به گمرک اعلام کنند تا گمرک بتواند بر اساس قیمتهای واقعی تصمیمگیری کند.
مدیر کل تعیین ارزش گمرک بیان کرد: برخی سایتها مرجع وجود دارند که محدوده قیمتی خودروهای خارجی را عنوان میکنند، به همین خاطر برخی از آنها قابل استناد نیست، اما در حال حاضر بسیاری از فهرست قیمتها به روز در گمرک وجود دارد.
وی ادامه داد: به زعم واردکنندگان اختلاف قیمت اعلامی آنها با گمرک ۲ تا ۳ درصد است اما گمرک همه این مباحث را رصد میکند تا بر اساس قیمتهای واقعی خودرو وارد شود.
به گفته اسکندری، یک ماه زمان برای همکاری شرکتهای واردکننده خودرو در نظر گرفته شده است و همچنین خواسته شده تا پروانه صادراتی کشور مبدا را به گمرک اعلام کنند که البته باید به تأیید اتاق بازرگانی و سفارت ایران در آن کشور برسد که کار سختی نیست.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امیدواریم که واردکنندگان و نمایندگان خودرویی در این زمینه همکاری کنند تا اختلاف ارزشگذاری کاهش یافته و به حداقل برسد.
اسکندری اظهار داشت: واردات خودرو تابع قانون ۶ و ۸ خودرو است و کل واردات آن در راستای آییننامه ضوابط خودرو است که خودروی وارداتی باید در ایران نمایندگی داشته باشد و فهرست قیمت خودرو در کمیته مربوطه ارائه و بررسی و ابلاغ شود.
وی با اشاره به اینکه کمترین مشکلات برای واردات خودرو به تعیین ارزش وجود داشته است، بیان کرد: یکی از مباحث مربوط به اظهار قیمت واردکننده با فهرست قیمتی گمرکی متفاوت است.
وی افزود: ۱۰ درصد اختلاف ارزش خودرو میان گمرک و واردکنندگان وجود دارد که بر این اساس آسیبشناسی صورت گرفته و ۲ پیشنهاد به نمایندگان آنها داده شده است.
اسکندری با بیان اینکه چند پیشنهاد به واردکنندگان خودرو ارائه شده است، یادآور شد: این پیشنهادات به آنها ابلاغ شده و نمایندگان خودروهای وارداتی دارای خدمات پس از فروش مکلف هستند آدرس سایت کارخانه سازنده خودرو و اسم و رمز ورود به سایت را به گمرک اعلام کنند تا گمرک بتواند بر اساس قیمتهای واقعی تصمیمگیری کند.
مدیر کل تعیین ارزش گمرک بیان کرد: برخی سایتها مرجع وجود دارند که محدوده قیمتی خودروهای خارجی را عنوان میکنند، به همین خاطر برخی از آنها قابل استناد نیست، اما در حال حاضر بسیاری از فهرست قیمتها به روز در گمرک وجود دارد.
وی ادامه داد: به زعم واردکنندگان اختلاف قیمت اعلامی آنها با گمرک ۲ تا ۳ درصد است اما گمرک همه این مباحث را رصد میکند تا بر اساس قیمتهای واقعی خودرو وارد شود.
به گفته اسکندری، یک ماه زمان برای همکاری شرکتهای واردکننده خودرو در نظر گرفته شده است و همچنین خواسته شده تا پروانه صادراتی کشور مبدا را به گمرک اعلام کنند که البته باید به تأیید اتاق بازرگانی و سفارت ایران در آن کشور برسد که کار سختی نیست.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امیدواریم که واردکنندگان و نمایندگان خودرویی در این زمینه همکاری کنند تا اختلاف ارزشگذاری کاهش یافته و به حداقل برسد.