آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 47 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 47 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
1401/7/20 هـ59874ت/128518 شماره
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت جهادکشاورزی
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت نفت ـ وزارت دادگستری
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ سازمان حفاظت محیط زیست
سازمان ملی استاندارد ایران ـ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه 17/7/1401 به پیشنهاد شماره 200482/01/ص مورخ 20/2/1401 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد تبصره 2 الحاقی ماده 47 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع  ماده 31 قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 1400ـ ، آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 47 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

فصل اول ـ تعاریف و کلیات

ماده1ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 1392ـ با اصلاحات بعدی.
مرجع رسیدگی: حسب مورد دادسرا و دادگاه انقلاب یا سازمان تعزیرات حکومتی.
ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع ماده 3 قانون.
4 ـ کالا یا محصول حوزه صنعت و معدن: کالا یا محصولی که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و با هدف مصرف مستقیم یا استفاده در فرآیند تولید، خریداری و به سه گروه “مواد اولیه و قطعات”، “اقلام سرمایه ای” و “ملزومات مصرفی و خدمات” تقسیم میشوند .
5 ـ کالا یا محصول حوزه کشاورزی: کالا یا محصول زراعی، باغی، حیوانی، شیلاتی، مرتعی، جنگلی، گیاه‌اند دارویی، دارو، واکسن، مواد زیستی بیولوژیک(، سموم و کودهای شیمیایی، نهاده های دامی و گیاهی و محصولات فرآوری شده و همچنین کالا و محصول محیط زیستی از قبیل جانوران وحشی ایرانی یا خارجی و اجزاء آنها نظیر پوست یا استخوان و محصولات جانبی مانند روغن و سم جانوران زهردار خشکزی و آبزی.
6 ـ کالا یا محصول حوزه سلامت: دارو، مکمل ها، فرآورده های زیستی بیولوژیک انسانی(، شیرخشک، ملزومات و تجهیزات پزشکی و قطعات آنها، مواد و فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و یا مواد اولیه این اقلام.
فرآورده و مشتقات نفتی و محصول پتروشیمیایی: تمامی محصولات مذکور در دستورلاعمل اصلاح و بهبود ساماندهی( فرآیندهای صادرات، واردات، عبور ترانزیت( و معاوضه سوآپ( نفت خام، میعانات گازی و فرآورده ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی، موضوع ماده 45 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره 46443/ت51559هـ مورخ 23/4/1395 و اصلاحات بعدی آن.
8 ـ واحد شهرستانی: حسب مورد ادارات تابع وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان های محل رسیدگی به پرونده های مربوط و همچنین اداره کل استاندارد استان مربوط که طبق این آیین نامه تعیین شده‌اند.
واحد استانی: حسب مورد ادارات کل تابع وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی در استانهای محل رسیدگی به پرونده های مربوط و همچنین کارگروه های مربوط که طبق این آیین نامه تعیین شده‌اند.
10ـ واحد پایش: حسب مورد واحدهای مستقر در وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران.

ماده2ـ برای تشخیص ایرانی یا خارجی بودن کالای قاچاق مکشوفه، مطابق مقررات این آیین نامه عمل می شود.

فصل دوم ـ ساختار و تشکیلات

ماده3ـ واحد شهرستانی برای اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن کالاها، حسب مورد به شرح زیر میباشد:

1ـ در مورد کالاهای حوزه صنعت و معدن و حوزه کشاورزی: به ترتیب اداره تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره جهادکشاورزی شهرستانهای محل رسیدگی به پرونده های مربوط.
2ـ در مورد کالاهای حوزه سلامت به استثنای موارد در صلاحیت وزارتخانه های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت: حسب مورد دانشگاه علوم پزشکی شهرستان محل رسیدگی به پرونده مربوط و یا شبکه بهداشت و درمان آن، به تشخیص رییس سازمان غذا و دارو.
3ـ در مورد فلزات گرانبها از قبیل طلا و مصنوعات آن و گوهرسنگها: اداره کل استاندارد استان محل رسیدگی به پرونده مربوط.
تبصره1ـ در صورتی که برای اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن کالاهای زیست محیطی، نیاز به نظر محیط زیست باشد، واحد شهرستانی کالاهای حوزه کشاورزی، نظر مشورتی اداره تابع محیط زیست مربوط را اخذ میکند.
تبصره2ـ در مورد منشاء تولید فلزات گرانبها و گوهرسنگها، اداره کل استاندارد استان مربوط موضوع را در کارگروه فنی متشکل از ادارات کل تابع وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بررسی و نظر مشورتی خود را به مرجع رسیدگی اعلام میکند.

ماده4ـ واحد استانی برای اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن کالاها که برای رسیدگی به اعتراض نسبت به نظر مشورتی پیشبینی شده‌اندد، حسب مورد به شرح زیر میباشد:
1ـ در مورد کالاهای حوزه صنعت و معدن و حوزه کشاورزی: به ترتیب اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهادکشاورزی استان محل رسیدگی به پرونده های مربوط.
2ـ در مورد کالاهای حوزه سلامت: کارگروه فنی کالای حوزه سلامت استان محل رسیدگی به پرونده های مربوط.
تبصره1ـ ترکیب اعضای کارگروه فنی کالای حوزه سلامت که به ریاست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان تشکیل میشود و نحوه برگزاری جلسات و اتخاذ تصمیم به موجب دستورالعملی است که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و ابلاغ میگردد.
تبصره2ـ در صورت بروز اختلاف در تشخیص ماهیت کالاهای حوزه سلامت مشابه در واحدهای شهرستانی یا استانی مربوط، مرجع رفع اختلاف سازمان غذا و دارو خواهد بود.

ماده5 ـ برای بررسی اعتراض نسبت به نظریه اولیه در مورد فلزات گرانبها و گوهرسنگها، کارگروهی با حضور دستگاه های موضوع تبصره 2 ماده 3 این آیین نامه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل و مطابق ترتیبات مقرر در این آیین نامه اقدام خواهد کرد.

ماده6 ـ واحد اظهارنظر در خصوص ایرانی یا خارجی بودن فرآورده و مشتقات نفتی و محصول پتروشیمیایی، کارگروه های تعیین ماهیت و تجدیدنظر موضوع دستورلاعمل اصلاح و بهبود (ساماندهی) فرآیندهای صادرات، واردات، عبور ترانزیت و معاوضه (سوآپ) نفت خام، میعانات گازی و فرآورده ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی، موضوع ماده 45 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره 46443/ت51559هـ مورخ 23/4/1395 و اصلاحات بعدی آن میباشند که مطابق دستورلاعمل یادشده و این آیین نامه اقدام خواهند کرد.

فصل سوم ـ ترتیبات رسیدگی

ماده7ـ مرجع رسیدگی به پرونده کالای قاچاق مکشوفه میتواند در صورت وجود دلایل قطعی از قبیل نشان برند( کالا توأم با اقرار متهم یا صاحب کالا دائر بر خارجی بودن کالا، نسبت به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی را صادر کند. در غیر این صورت، چنانچه متهم یا صاحب کالا ادعای تفاوت منشأ کالای مکشوفه از حیث ایرانی یا خارجی بودن آن با اطلاعات مندرج در پرونده مربوط را نماید و شواهد، امارات و قرائن مختلف مانند مشخصات ظاهری، لفاف، بستهبندی، علایم تجاری و سایر اسناد ارایه شده مانند گواهی تولید و صورتحساب (فاکتور) معتبر خرید کالا از تولیدی داخلی دلالت بر صدق اظهارات وی داشته باشد، مرجع یادشده موظف است حسب مورد با توجه به نوع و ماهیت کالا، ضمن ارسلا مدارک و مستندات متهم یا صاحب کالا و همچنین مشخصات کالا و سایر اسناد و مدارک موجود و تبیین اوضاع و احولا قضیه، مراتب را از واحدهای شهرستانی مربوط موضوع بندهای 1 ،2 و 3 ماده 3 و تبصره های آن و یا کارگروه های
تعیین ماهیت موضوع ماده 6 این آیین نامه استعلام نماید.

ماده8 ـ واحد یا کارگروه مندرج در ماده 7 این آیین نامه، حسب مورد موضوع را با توجه به مدارک و مستندات دریافتی و با توجه به ویژگیهای کالا بررسی و به طور مستدل و مستند نظر کارشناسی فنی و تخصصی خود مبنی بر ایرانی یا خارجی بودن کالا را به مرجع رسیدگی اعلام میکند.

ماده9ـ چنانچه امکان تشخیص ایرانی یا خارجی بودن کالا حسب مورد برای واحد شهرستانی وجود نداشته باشد، این واحد از طریق مشورت با واحدهای شهرستانهای همجوار همان استان، نسبت به اعلام نظر در موعد مقرر اقدام میکند. اداره کل استاندارد استان در حیطه صلاحیتی خود، در این قبیل موارد با مشورت واحد مرتبط در استانهای همجوار اقدام خواهد کرد.

ماده10ـ مرجع رسیدگی بر مبنای نظر مشورتی واحد شهرستانی مربوط راجع به ایرانی یا خارجی بودن کالای قاچاق مکشوفه، به موضوع رسیدگی و به طور مستدل رأی صادر میکند.

ماده11ـ در صورت اعتراض متهم یا صاحب کالا یا اشخاص ذیربط از جمله دستگاه های موضوع ماده 50 مکرر 1 قانون نسبت به نظریه مشورتی واحدهای شهرستانی مربوط موضوع بندهای 1 ،2 و 3 ماده 3 و تبصره های آن و یا کارگروه های تعیین ماهیت موضوع ماده 6 این آیین نامه، مرجع رسیدگی میتواند موضوع را جهت اظهارنظر مشورتی حسب مورد به واحدهای استانی موضوع ماده 4 و یا کارگروه های تجدیدنظر موضوع مواد 5 و 6 این آیین نامه ارجاع کند. کارگروه ها و واحدهای یادشده به طور مستدل نظر مشورتی خود را به مرجع یادشده ارسلا مینمایند. نظریه مشورتی مذکور، نهایی میباشد.
تبصره ـ هرگاه مرجع رسیدگی، اعتراض به نظر مشورتی واحد شهرستانی یا استانی و یا کارگروه های مربوط را نپذیرد موظف است به طور مستدل آن را رد و رأی صادر نماید.

ماده12ـ در استعلام انجامشده از سوی مرجع رسیدگی، ضمن رعایت اصول محرمانگی باید از ذکر اطلاعات غیرضرور پرونده نظیر نام صاحب کالا خودداری شود.

ماده13ـ واحدها و کارگروه های استعلامشونده در صورت لزوم با اعزام کارشناس نسبت به بررسی نمونه کالا با هماهنگی مرجع نگهداری کالاهای توقیفی اقدام مینمایند.

ماده14ـ استعلام های موضوع این آیین نامه از طریق سامانه پرونده های قاچاق موضوع ماده 30 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره 46443/ت51559هـ مورخ 23/4/1395 و اصلاحات بعدی آن انجام میپذیرد.

ماده15ـ واحدها و کارگروه های استعلام شونده مکلفند مطابق ماده 47 قانون، ظرف 10 روز کاری نسبت به استعلام پاسخ دهند.

ماده16ـ به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای شهرستانی یا استانی و کارگروه های مربوط، ستاد پایش حسب مورد در وزارتخانه های مربوط و سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل میشود.

ماده17ـ در صورت عدم وجود امکانات لازم از جمله تجهیزات فنی مورد نیاز یا نیروی انسانی متخصص در شهرستان محل رسیدگی، به تشخیص مرجع رسیدگی مربوط، حسب مورد نزدیکترین شهرستان یا استان مربوط که دارای این امکانات میباشد، مسئولیت اجرای این آیین نامه را بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر
منبع