افتتاح حسابهای ارزی برای کلیه دستگاههای موضوع ماده ٢٢٢ قانون برنامه پنجم

۱- افتتاح حسابهای ارزی برای کلیه دستگاههای موضوع ماده ٢٢٢ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

– افتتاح حساب جاری ارزی صرفًا در شعب بانکهای دولتی داخل کشور با رعایت ضوابط مربوطه و نیز موارد ذیل بلامانع است:

۱-۱ – ارائه درخواست گشایش حساب بهمراه فرم تکمیل شده مربوطه (پیوست شماره ۴) و معرفی حداقل دو امضاء مجاز برای استفاده از حساب توسط بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط .
۱-۲ – ارائه مجوز خزانه داری کل وزارت اموراقتصادی و دارایی در مورد دستگاههای موضوع ماده ٢٢٢ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

تبصره ١- دستگاههای مزبور مجاز به واریز و استفاده از ارزهایی که بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم ازمحل سهمیه ارزی که سالهای قبل به آنها تخصیص داده شده نمی باشند. ارزهای مذکور را بایستی بانرخ تخصیصی به این بانک بفروشند.
تبصره ٢- استفاده از حساب در هر مورد منوط به رعایت مقررات هر مصرف می باشد. بطور مثال چنانچه دربند مربوط به “شرح وجوهی که از حساب برداشت می شود” واردات کالا مجاز شده باشد انجام این امر منوط به طی مراحل ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و گشایش اعتباراسنادی ازمحل حساب بارعایت مقررات و ضوابط مربوطه می باشد.
تبصره ٣- افتتاح حساب ارزی اعم از جاری و مدت دار در خارج از کشور بنام دستگاههای موضوع ماده مذکور منوط به اخذ مجوز از این بانک (بانک مرکزی) می باشد.
تبصره ۴- افتتاح حساب ارزی مدت دار نزد شعب بانکهای داخل کشور بنام دستگاههای موضوع ماده ٢٢٢ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلام ی ایران مجاز نمی باشد.
۱-۳ – آن بانک مکلف است حداکثر یک هفته پس از افتتاح حساب ، مراتب را بهمراه تصویر فرم تکمیل شده جهت اطلاع به اداره سیاستها و مقررات ارزی این بانک (بانک مرکزی) ارسال نماید.