بخشنامه جدید صدور مجوز واردات ماشین آلات معدنی

شماره 60/187177
تاریخ 1401/08/03

جناب آقای شافعی
رئیس محترم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران
جناب آقای بهرامن
رئیس محترم خانه معدن ایران
موضوع : اطلاع رسانی مجوز واردات ماشین آلات معدنی

با سلام و احترام

با عنایت به ضرورت تامین ماشبن آلات مورد نیاز بخش معدن، کلیه تقاضاهایی که پیش از صدور بخشنامه شماره 60/15491 مورخ 1401/06/22 معاونت متبوع، توسط سازمان های استانی به این اداره کل ارجاع شد، به منظور تسریع در روند صدور مجوز، وفق فرآیند سابق مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفته است. لذا مراتب در قالب لیستی شامل معادن و میزان مجوز واردات تخصیص یافته به ایشان طی نامه شماره 60/186161 مورخ 1401/08/02 که به پیوست ایفاد می گردد، با هدف اطلاع رسانی با متقاضیان به اداره کل صمت استانی ابلاغ گردیده است.

علی ایحال، معادن فرصت دارند تا انتهای آذرماه نسبت به ثبت درخواست واردات در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند.در غیر این صورت این مجوز کان لم یکن تلقی شده و متقاضیان باید وفق شرایط بخشنامه مذکور، تقاضای خود را از طریق اداره کل استانی دنبال نمایند.

با عنایت به موارد مطروجه و فوریت موضوع، خواهشمند است اطلاع رسانی لازم به واحدهای معدنی عضو آن مجموعه صورت گیرد.

مهدی حجتی
سرپرست دفتر بهره برداری معادن

—————————————————————————————————————

شماره 60/186161
تاریخ 1401/08/02

مدیران کل و روسای محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب استان کرمان
موضوع: مجوز واردات ماشین آلات معدنی

با سلام و احترام

عطف به بخشنامه منضم به نامه شماره 60/154911 مورخ 1401/06/22 موارد مشروحه ذیل جهت اقدامات لازم به استحضار می رسد :
1- از تاریخ ابلاغ بخشنامه فوق، رویه اعلامی در این بخشنامه در دستور کار وزارت قرار گرفته است. لذا خواهشمند است با رعایت مفاد نامه مذکور، مخصوصا بنده 5 نامه مذکور، اداره کل صمت استان هاف صرفا فرم مربوط به بخشنامه جدید را پس از بررسی، تکمیل و به همراه شماره پرونده سامانه جامع تجارت، به صورت هفتگی به این دفتر ارسال نمایند.

همچنین مواردی که نیاز به صدور مجوز توسط استان می باشد ( اعم از مجوز موردی و تخصیص ارز)، نسبت به صدور مجوز در سامانه پیش از ارسال نامه به این دفتر مبادرت ورزند.

بدیهی است درخواست هایی که به صورت مستقیم توسط بهره بردار یا پیمانکار به این دفتر ارسال می شوند، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
2- در نحوه محاسبه میزان مجوز برای واردات ماشین آلات با عمر 5 تا 10 سال ساخت ( وفق ماده 4 و جدول 2 بخشنامه)، یک فایل اکسل به پیوست نامه مذکور جهت سهولت در محاسبه میزان مجوز ارسال می گردد. لذا اعمال سلیقه در صدور مجوز و هرگونه محاسبه خارج از برنامه فوقف متوجه اداره کل صمت استانی می باشد.

مثال: مطاق جدول ذکر شده، در خصوص گروه 1، 2 و 3 عنوان گردیده است که از 50 تا 90 هزار تنف 1 دستگاه و بیش از آن به ازای هر 90 هزار تن 1 دستگاه اضافه می شود. لذا معادن با میزان عملیات بیش از 90 هزار تن، به عنوان فرض، 91 هزار تن، مشمول دریافت 2 دستگاه می باشد.
لذا خواهشمند است به منظور وحدت رویه بر اساس این بند عمل بفرمایید.

3- با توجه به اینکه همچنان ابهام در نحوه میزان مجوز وجود دارد، موکدا عنوان می شود که وفق ماده 2 از بخشنامه، معادنی که حائز شرایط ماده 1 بخشنامه باشند ( با هر تناژ فعالیتی)، می توانند صرفا برای انجام عملیات معدنی در معدنی که بهره بردار یا پیمانکار آن هستند، بدون محدودیت در تعداد، نسبت به واردات ماشین آلات بدون سابقه ساخت داخل تا سال ساخت 2017 میلادی اقدام نمایند.

4- ثبت درخواست واردات در سامانه جامع تجارت نیازمند بارگذاری مدارک وفق تبصره 1 از ماده 6 بخشنامه است. لذا خواهشمند است به متقاضیان موکدا عنوان شود که مدارک به صورت کامل بارگذاری گردد.

5- با توجه به اینکه در صدور مجوز، سال ساخت و مدل دستگاه ( با عنایت به اینکه بخشنامه مذکور صرفا در محدوده ماشین آلات بدون ساخت داخل است) اهمیت بالایی دارد. خواهشمند است در بررسی اولیه دقت شود که دستگاه در محدوده ساخت داخل نباشد و رعایت سال ساخت دستگاه، زمان صدور پیش فاکتور و مدت اعتبار آن، دقیقا بررسی گردد.

6- با عنایت ب اینکه پیش از اجرایی شدن بخشنامه فوق، اداره کل صمت استان ها بر اساس رویه بخشنامه شماره 60/54676 مورخ 1400/02/19 نسبت به معرفی متقاضیان به دفتر بهره برداری اقدام می نمودند، حجم بالایی از پرونده های تعیین تکلیف نشده در این دفتر تجمیع گردیده است. که به منظور تکریم متقاضیان و جلوگیری از طولانی شدن فرآیند بررسی مجوز واردات با تغییر بخشنامه، مواردی که بر اساس فرم عملکرد بخشنامه مورخ 1400/02/19 به این دفتر ارسال شده است، با در نظر گرفتن تسهیل در صدور مجوز و کمک به فعالان معدنی، به صورت فایل پیوستی جمع بندی شده است که میزان مجوز به تفکیک استان و معدن ارسال می گردد.

لذا برای پرونده های معرفی شده نیاز به بررسی مجدد و تکمیل فرم عملکرد وفق بخشنامه جدید نیست و در صورتی که معدن شرایط بخشنامه فعلی را دارا باشد ( معتبر بدون پروانه و تعیین تلکیف حقوق دولتی وفق ماده 1 بخشنامه جدید) می توانند تا انتهای آذر ماه، نسبت به تشکیل پرونده در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم اقدام در زمان مقرر، متقاضی باید وفق بخشنامه جدید درخواست خود را مجددا ثبت نماید.

میزان مجوز اعلامی برای متقاضیان فوق، صرفا مربوط به ماشین آلات با عمر بالاتر از 5 تا 10 سال ساخت می باشد، بنابریان در صورتی که متقاضیان، خواهان واردات ماشین آلات کمتر از 5 سال ساخت می باشد، محدودیتی در تعداد با الزام ارائه تعهد عدم فروش، وجود ندارد. لذا خواهشمند است در خصوص موارد مندرج در این لیست ضمن اطلاع رسانی فوری به معادن، نسبت به صورت مجوزهای موردی و ارزی ( در صورت نیاز) وفق این بند اقدام فرمایید.

7- بعضی از مجوزهای اعلامی در لیست مذکور، نسبت به اخذ مجوز در سامانه اقدام نمودند، بدیهی است در صورت استفاده کامل از مجوز، درخواست جدید وفق بخشنامه جدید صورت خواهد گرفت.

8- استفاده از مجوز ذیل لیست مزبور، نافی اقدام معادن برای دریافت مجوز اعم از ماشین آلات زیر 5 سال و یا تا 10 سال ساخت وفق بخشنامه جدید نخواهد بود و متقاضیان در صورتی که بر اساس بخشنامه جدید، مشمول دریافت مجوز بیشتری می شوند، می توانند در این خصوص اقدام نمایند.

مهدی حجتی
سرپرست دفتر بهره برداری معادن

دانلود بخشنامه