دوبه یا بارج

[—ATOC—]
[—TAG:h2—]

تعریف بارج :

دوبه یا همان بارج ( به انگلیسی Barge و فرانسوی Péniche ) وسیله حملی آبی سطح مسطح می باشد که بیشتر برای جابجایی اشیاء سنگین و در مسافتهای کوتاه و معمولا در کانالها، دریاچه ها، خلیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
بعضی از بارچ ها با نیروی محرکه خود حرکت می کنند اما بعضی دیگر به وسیله کشنده دیگر به حرکت در می آید که به این کشنده ها یدک کش می گویند. بعضی وقتها بارج ها را بهم متصل می کنند.

بارج های به متصل شده
بارج های به متصل شده

ساخت بارج :

برای ساخت بارج از دو روش استفاده می شود
۱ـ روش سنتی: در این روش، ورقهای پهن به هم اتصال می یابند و نبشی ها به آن جوش داده می شوند. سپس این ورقها به فریم های ساخته شده، متصل می گردند. این روش متداول و ساده می باشد که بارج های کوچک (زیر ۱۰۰۰ تن) به این روش ساخته می شوند.

۲ ـ روش بلوکی: در این روش بارج از بلوکهای مجزا تشکیل می شود که ابتدا به صورت جداگانه تکمیل می گردند و سپس به یکدیگر متصل می شوند. این روش به دقت بالایی در حین ساخت نیاز دارد ولی زمان ساخت به طور مطلوبی کاهش می یابد. البته درصورت عدم توجه کافی، بلوکها به هنگام اتصال به یکدیگر جفت (match) نخواهند شد.

تیپ های مختلف بارج :

بارجهای از تیپهای مختلفی تشکیل شده اند که بیشتر تیپ آن مربوط به بارجهای سطح صاف می باشد . اما بارجهایی نیز ساخته شده اند که برای حمل بعضی از کاراهای خاص طراحی شده اند. بارج برای حمل مایعات، حمل خودرو، حمل غلات از جمله مهمترین این تیپ ها می باشد.

مواد معدنی که توسط یک بارج حمل می شود
مواد معدنی که توسط یک بارج حمل می شود