ظهرنویسی اسناد اعتبار اسنادی

١٩ – ظهرنویسی اسناد اعتبا ر اسنادی
بانکهای گشایش کننده اعتبار اسنادی، اسنادی را که بدون مغایرت و منطبق با شرایط اعتبار اسنادی گشایش شده دریافت می نمایند، ظهرنویسی و برای ترخیص کالا به واردکنندگان تحویل می نمایند.
تبصره : نظر به اینکه با ظهرنویسی و تحویل اسناد به واردکننده مالکیت کالا به وی منتقل می گردد می باید طبق مقررات جهت امکان وصول مطالبات، بانک از واردکننده پوششهای لازم و کافی اخذ نماید.
۱۹-۱ – ظهرنویسی اسناد درمقابل دریافت و بررسی نسخ اصل اسناد مطابق شرایط اعتبار اسنادی امکانپذیراست.
تبصره ١ – براساس مصوبه مورخ ۷۳/۰۵/۱۹ هیات محترم وزیران به گمرک ایران اجازه داده شده است شده است که با تعهد وزیر یا بالاترین مقام سازمان مستقل ، درمقابل ارایه حداقل اسناد (رونوشت اسناد حمل ظهرنویسی شده توسط بانک یا کپی پروفرمای اولیه یا کپی بارنامه حمل و ترخیصیه یا قبض انبار ظهرنویسی شده ) نسبت به ترخیص کالاهای وارداتی مؤسسات و سازمانهای دولتی اقدا م نماید .
تبصره ٢ – درتعهد موردنظر می بایست قیدشود که اسناد بهر طریقی که واصل گردد، مورد قبول متقاضی بوده و کلیه مسئولیتهای مترتبه دررابطه با عدم تطابق اسناد باشرایط اعتباراسنادی نیز برعهده وی خواهد بود . صاحبان کالا مکلفند اصل اسناد بانکی مطابق شرایط اعتباراسنادی را حداکثر ظرف مدت شش ماه ازتاریخ تعهد به گمرک تسلیم نمایند.
تبصره ٣- بمنظور جلوگیری از زیانهای احتمالی واردکنندگان کالاهای سریع الفساد، آتش زا، موادشیمیایی و … موضوع فصول دوم تا هشتم ، پانزدهم و شانزدهم و بیستم و بیست ویکم جدول تعرفه (موارد مندر ج درماد ه ۶۴ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ) و درصورت توافق بانک و مشتری و شرکت حمل کننده مربوطه باحفظ حقوق کلیه طرفهای مرتبط با موضوع، به شرط قبول کلیه مسئولیتهای مترتبه توسط خریدار و نیز تایید بانک گشایش کننده اعتبار مبنی بر تطابق کامل نسخه دوم یا کپی اسناد با شرایط اعتبار ، ظهرنویسی اسناد مذکور درصورت دریافت صددرصد وجه اعتبارات اسنادی دیداری و یا اخذ وثایق کافی و معتبر در مورد اعتبارات اسنادی مدت دار با رعایت سایر مقررات بلامانع است.
تبصره ۴- درموارد اضطراری و غیر از مراتب مندرج در بندهای فوق بنابه درخواست واردکننده باتشخیص و موافقت آن بانک (با در نظر گرفتن انطباق کپی اسناد با شرایط اعتباراسنادی و با دریافت تاییدیه کارگزار مبنی بر اخذ اصل اسناد بدون هیچ گونه مغایرتی) و مشروط به تامین و حفظ حقوق کلیه طرفهای مرتبط با موضوع، صدور مجوز ترخیص کالا به گمرک ایران، بارعایت سایر مقررات مربوطه، بلامانع می باشد .
متقاضی بایستی تعهد نماید که به محض وصول اصل اسناد اقدامات لازم و موردنظر آن بانک را بعمل آورد.