مالیات بر ارزش افزوده کارگزاران و حق العمل کاران گمرک

ص/267/170
1396/02/09
جناب آقای سلامی
رئیس محترم هیئت مدیره اتحادیه حق العملکاران گمرکی ایران     دانلود بخشنامه
با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره 95/ص/1640 مورخ 1395/12/23 به آگاهی می رساند :
به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات آنها به استثنای موارد معاف مصرح در ماده 12 این قانون با رعایت ترتیبات پیش بینی شده و دستوراعلمل های صادره، مشمول مالیات و عوارض می باشد.
در این چارچوب فعالیت حق العمل کاری از مصادیق ارائه خدمات محسوب و مشمول مالیات و عوارض می باشد.
بر این اساس مادامی که به موجب اسناد مدارک مثبته احراز گردد که فعالان اقتصادی با استفاده از خدمات حق العمل کاران اقدام به فعالیت ( واردات یا عرضه کالا) می نمایند، مالیات و عوارض پرداختی توسط حق العمل کار جهت واردات کالای متعلق به آمر به عنوان مالیات و عوارض پرداختی توسط آمر منظور خواهد گردید.
همچنین در مواردیکه حق العمکار به نیابت از آمر اقادام به عرضه کالا می نماید و آمر نیز در زمره مودین مشمول ثبت نام در این نظام باشد، حق العملکار مکلف به صدور صورتحساب و مطالبه و وصول مالیات و عوارض به نیابت از آمر خواهد بود.
بدیهی است حق العمل کاران مشمول ثبت نام در این نظام مالیاتی در کلیه موارد ( از جمله ارائه خدمات مرتبط با کالاهای معاف) مکلف به صدور صورتحساب و رعایت مقررات قانونی در قبال خدمات ارائه شده توسط خود نیز خواهند بود.
با عنایت به مراتب فوق و از آنجایی که فعالیت های حق العمل کاری از مصادیق جزء 7 بند ب ماده 96 قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات مصوب 1380/11/27 می باشد که در اطلاعیه مرحله چهارم نظام مالیاتی صدرالاشاره فراخوان نشده اند، لذا حق العمل کاران با شخصیت حقیقی در صورتی که صرفا به فعایت حق العمل کاری اشتغال داشته باشند و واجد شرایط ثبت نام فراخوان های مراحل اول، دوم و سوم نباشند در حال حاضر به موجب اطلاعیه مرحله چهارم الزامی به ثبت نام و اتجام تکالیف مقرر در قانون مزبور را نخواهند داشت.
در پایان خاطرنشان می گردد در صورت هرگونه ابهام در انطباق فعالیت با مراحل اعلام شده و در اجرای دستورالعمل شماره 5101 مورخ 1390/04/13 ادارات امور مالیاتی آماده پاسخگویی به استعلام های بعمل آمده می باشند.
جعفر ابراهیم بیگی
مدیرکل دفتر فنی و اعتراضات مودیان