مبنای محاسبه تعیین ارزش کالای خروجی (فرآورده ها و مشتقات نفتی)

1401/861218
تاریخ 1401/06/16
6/109620

بخشنامه به کلیه گمرکات اجرایی سراسر کشور

پیرو بخشنامه شماره 1437461 مورخ 1398/11/6 به پیوست تصویر نامه شماره 201863 مورخ 1401/6/2 معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متضمّن تصمیم کارگروه حقوقی و قضایی ستاد که ” روز اظهار” را مبنای محاسبه تعیین ارزش کالای خروجی (فرآوردهها و مشتقات نفتی) اعلام نموده و در جلسه شماره 134 اعضای اصلی ستاد، تصویب و مورد تأیید رئیس جمهور محترم نیز قرار گرفته است، جهت هرگونه اقدام لازم و قانونی ارسال میگردد.

رضا گلی
مدیرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته

متن نامه معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز :

201863/01/ص
تاریخ 1401/06/02

جناب آقای عمرانی
نماینده محترم تام الاختیار قوه قضائیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
جنا آقای دکتر مقدسی
رییس محترم گمرک ایران
جناب آقای دکتر اصانلو
رییسس محترم سازمان تعزیرات حکومتی

احتراما پیرو برگزاری جلسه شماره 134 اعضای ستاد مبارزه به قاجاق کالا و ارز با حضور ریاست محترم جمهور به استحضار می رساند :

مطابق ماده 25 دستورالعمل ” اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، عبور و معاوضه نفت خامف میعانات گازی و فرآورده ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی “، کارگروه تعیین ماهیت مکلف است حداکثر ظرف 15 روز نسبت به تعیین ماهیت فرآورده های نفتی و حصول اطمینان از عدم استفاده از فرآورده یارانه ای در محصولات و مشتقات نفتی صادراتی اقدام نماید. در سنوات گذشته به دلایل مختلف، روند پاسخ و اعلام نظر بسیار طولانی شده به نحوی که فاصله زمانی تاریخ نمونه برداری تا اعلام نظر کارگروه ماهها به طول می انجامید.

با توجه به این امر، در فرض عدم مطابقت نتیجه آزمون با اظهار صاحب کالا و وجود فرآورده یارانه ای در محموله ارسالی و فاصله زمانی قابل توجه از زمان نمونه گیری تا زمان اعلام نظر کارگروه و تغییر قیمت محموله ها به دلایل مختلف از جمله تعییر قیمت ارز، معیار محاسبه ارزش کالای قاچاق خروجی بر اساس قیمت روز اظهار فرآورده و یا قیمت روز وصول نظر کارگروه تعیین ماهیت، محل ایجاد تشتت و اختلاف نزد مراجع رسیدگی و دستگاه های ذی مدخل شده است.

جهت رفع مشکل مستحدثه، موضوع در ششمین جلسه کارگروه حقوقی و قضایی مورخ 1399/11/28 ستاد طرح و پس از بررسی کلیه ابعاد و جوانب آن مقرر گرددید :
مبنای محاسبه تعیین ارزش کالای خروجی ( فرآورده ها و مشتقات نفتی) روز اظهار اعلام شود.
لازم به توضیح است این موضوع در جلسه شماره 134 اعضای ستاد نیر تصویب و به تایید ریاست محترم جمهور رسیده است.
خواشمند است مراتب جهت اجرا به رده های زیربط ابلاغ گردد.

مصطفی پورکاظم شایسته

دانلود بخشنامه