نحوه استفاده از حسابهای ارزی و حواله های ارزی وارده و ارز نقدی

۵- نحوه استفاده از حسابهای ارزی و حواله های ارزی وارده و ارز نقدی

۵-۱ – نقل و انتقال ارز از محل حسابهای ارزی و نیز صدور حواله های ارزی از محل این حسابها به خارج از کشور مانعی ندارد.

۵-۲ – واریز وجه حواله های ارزی وارده به حسابهای ارزی بلامانع است .

۵-۳ – صدور حواله های ارزی به خارج از کشور از محل حواله های ارزی وارده در وجه ذینفع یا غیر آن مانعی ندارد.

۵-۴ – پرداخت اسکناس از محل حواله های ارزی وارده به ذینفع یا غیر آن درحد مقدورات و از محل منابع ارزی آن بانک بلامانع است .

تبصره : چنانچه متقاضیان با پرداخت نقود بیگانه (بصورت نقدی ) نسبت به گشایش حساب و یا واریز وجه به حسابهای مفتوحه قبلی اقدام نمایند در صورت تقاضای برداشت از حساب ، بانکها موظفند وجه مذکور را عینا ” به ارز وصول شده و یا سایر ارزهای جهانروا و از محل منابع ارزی آن بانک با موافقت متقاضی به حساب وی واریز و یا پرداخت نمایند . در این رابطه تاکید می نماید اخذ هر گونه تعهد از مشتریان مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدورات یا معادل آن به ریال به نرخ رسمی در خصوص اینگونه حسابها ممنوع است

۵-۵ – پرداخت نقدی از محل حسابهای ارزی و حواله های وارده به اشخاص ثالث بادرج مراتب درگذرنامه بمنظور خروج ازکشور یا انتقال آن بلامانع می باشد.

۵-۶ – حواله های ارزی وارد ه درصور ت درخواست دارند ه حواله مبن ی بر تبدی ل ب ه ار ز دیگری ، با درنظرگرفتن نرخ خرید ارز موضوع حواله در روز مراجعه ذینفع حواله به ریال تبدیل و چنانچه ذینفع حواله درخواست استفاده از وجه حواله بصورت ارز از قبیل واریز به حساب ارزی ، صدور حواله ، چک بانکی ، چک مسافرتی و یا دریافت ارز بصور ت اسکناس را داشته باشد، معادل ریالی حاصله به نرخ فرو ش ارز روز مراجعه مجددًا به ارز مورد درخواست تبدیل و در اختیار ذینفع قرارگیرد.

۵-۷ – ورود و خروج ارزهای مجاز اشخاص از طریق سیستم بانکی به هر میزان مجاز می باشد.

۵-۸ – ورود ارز توسط هرمسافر از خارج و یا ازمناطق آزاد تجاری صنعتی به سرزمین اصلی به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار دلار و یا معادل آ ن به سایر ارزها مجازمی باشد . برای ورود اسکناس بیش از پنج هزار دلار ،مسافر باید در مبادی ورودی اظهارنامه ارزی تکمیل و اطلاعات مربوطه نیز توسط بانک ثبت گردد.

۵-۹ – خروج اسکناس به خارج ازکشور (از سرزمین اصلی ) و یا مناطق آزاد تجاری – صنعتی تا سقف پنج هزاردلار و یا معادل آن به سایر ارزها مجاز می باشد خروج بیش ازمیزان تعیین شده موکول به ارایه اظهار نامه ارزی (موضوع بند ۸-۵) و یا اعلامیه بانکی مربوط (و یا هر سند بانکی که مبین پرداخت وجه بصورت اسکناس از محل حساب ارزی و یا فروش ارز باشد )توسط مسافر خواهد بود.

۵-۱۰- واریز نقدی به حساب ارزی و یا حواله آن حداکثر تا سقف پنجهزار دلار بلامانع می باشد. همچنین واریز نقدی به حساب ارزی و یا حواله آن بیش از سقف پنج هزاردلار مشروط به رعایت قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوط بلامانع است.

۵-۱۱- ضوابط و دستورالعملهای مربوط به حسابهای ارزی مشمول حسابهای ارزی مفتوحه بین بانکی نمی گردد و اینگونه حسابها از اجرای این دستورالعملها مستثنی هستند.