واردات کالا از خارج از کشور به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و از این مناطق به داخل

و ) واردات کالاوخدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی و از مناطق مذکور به داخل سرزمین اصلی

الف) واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری -صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی
واردات کالا و خدمت به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی توسط واحد های تولیدی مستقر در منطقه با نرخ رسمی و توسط واحد های تجاری با ارز
متقاضی (صرفنظر از محل استقرارمشتری ) ازطریق گشایش اعتبار / ثبت سفارش برات اسنادی و حواله توسط شعب بانکها در داخل کشور وکارگزاران خارج از کشور با رعایت مقررات بخش ششم بلامانع می باشد.

ب) واردات کالا و خدمت از مناطق آزاد تجاری -صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به داخل سرزمین اصلی

١- واردات محصولات واحد های تولیدی م ستقر در مناطق به داخل کشور به یکی از دو روش ذیل امکانپذیر خواهد بود:

۱-۱ ) به میزان درصد مجازقابل ورود تعیین شده توسط کمیسیون ارزش افزوده ، واردات کالا با رعایت مفاد بند “ز” این مجموعه به استثناء جزء ( ۴-۱) آن صرفا ” از طریق گشایش اعتبار اسنادی ریالی و بدون انجام ثبت سفارش به سرزمین اصلی مکانپذیر است.

۱-۲ ) واردات مازاد بر درصد مجاز قابل ورود مورد بحث با رعایت مفاد بند “ز” بشرح فوق صرفا از طریق گشایش اعتبار اسنادی ریالی و با انجام ثبت سفارش امکانپذیر می باشد.

۱-۲-۱) به منظور نگهداری سقف اعتبارات گشایش شده بابت محصولات واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ، بانکها قبل از گشایش اعتبار می بایست از سازمان هر منطقه استعلام لازم را به عمل آورند.

٢- گشایش اعتبار /ثبت سفارش برات اسنادی و حواله به نفع فروشند ه ( اعم از ایرانی و خارجی ) با نرخ رسمی جهت خرید کالاهای وارداتی و احدهای تجاری (وارد شده از محل ارز متقاضی ) با رعایت مجموعه مقررات ارزی بویژه بخش اول بلامانع است.

۲-۱) بانکها قبل از گشایش اعتبا ر /ثبت سفارش برات اسنادی و حواله می بایست تصویر اسناد حمل کالای وارده را که مبین واردات کالا از محل ارز متقاضی می باشد ، از متقاضی اخذ و در سوابق نگهداری نمایند.

۲-۲ ) ارائه تاییدیه اسناد موضوع بند (۱-۲) فوق توسط سازمان هر منطقه ، جهت معامله اسناد الزامی است.
۲-۳ ) تا زمانیکه خدمات مربوط به تایید اسناد تجاری و یا صدور گواهی مبدأ در مناطق توسط اتاق بازرگانی انجام نمی پذیرد ، این وظیف ه را سازمان هر منطقه انجام خواهدداد.
۲-۴ ) اسناد قابل معامله بابت واردات کالا و خدمات از مناطق می تواند در منطقه مربوطه صادرشده باشد دراین صورت قبض انبار معتبر صادره در منطقه که حاکی از مالکیت خریدار ثانویه است می تواند جایگزین بارنامه حمل گردد.

تبصره : اسناد موضوع بند فوق می بایست براساس اسناد اولیه که حاکی از ورود کالا با ارز متقاضی می باشد ،صادر گردد.
تبصره : مناطق آزاد تجاری – صنعتی عبارتند ا ز : کیش، قشم، چابهار، اروند، ارسباران (جلفا) و انزلی و مناطق ویژه اقتصادی و سازمان مسئول آن به شرح لیست پیوست شماره ٧ می باشد.