پیش پرداخت ارزی در اعتبار اسنادی

پرداخت بخشی از وجه اعتبار اسنادی بصورت پیش پرداخت به ذینفع درصورت تامین وجه ریالی /ارزی توسط خریدار حداکثر تا ٢۵ % مبلغ اعتبار اسناد ی در مقابل اخذ ضمانتنامه بدون قید و شر ط معتبر بانکی به همان میزان با درج در شرایط اعتباراسنادی بلامانع است . پیش پرداخت بیش از ٢۵ درصد وجه اعتباراسنادی به ذینفع در مقابل اخذ ضمانتنامه بدون قید و شرط معتبر بانکی به همان میزان با ارایه دلایل کافی می بایست جهت رسیدگی به اداره مقررات ارزی بانک مرکزی منعکس گردد.
تبصره: درصورت عدم امکان ارایه ضمانتنامه بانکی ، چنانچه ارز مربوط به مبلغ پیش پرداخت از محل “ارز متقاضی” تامین گردد ، انجام درخواست در قبال دریافت ضمانتنامه مستقیم شرکتهای بیمه و یا فروشنده با مسئولیت خریدار بلامانع است.
۱۶-۱ – درج شرط پرداخت سود با نرخ بین بانکی یا بالاتر به تشخیص آن بانک، در متن ضمانتنامه های پیش پرداخت صادره توسط بانک کارگزار الزامی است تا درصورت عدم انجام تمام یا قسمتی از معامله ، پس از دریافت آن بمنظور جبران هزینه های تحمیل شده به خریدار پرداخت گردد.
دراین گونه موارد معادل ریالی سود دریافتی، به نرخ اعتبار اسنادی و پس از کسر کارمزد و هزینه های مترتبه توسط بانک به خریدار قابل پرداخت می باشد.
چنانچه ارز پیش پرداخت اعتبار اسنادی توسط خریدار تأمین شده باشد سود دریافتی، به ارز به خریدار قابل پرداخت است.