گفتگو

[مهم] سوالات مهم مربوط به کارت بازرگانی

(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 4 سال قبل
ارسال‌: 4246
شروع کننده موضوع  

کارت بازرگانی چیست ؟ 

طبق ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات فعالیت در امر صادرات و واردات به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. با توجه به این ماده کسانی که می خواهند در این بخش فعالیت کنند می بایستی کارت بازرگانی (مجوز) را اخذ نمایند. 

چند نوع کارت بازرگانی و کارت عضویت وجود دارد؟

دو نوع : حقیقی(شخصی)، حقوقی(شرکتی)

حداقل مدرک تحصیلی برای صدور کارت بازرگانی چیست؟

حداقل دیپلم متوسطه

حداقل سن قابل قبول برای اخذ کارت ( بازرگانی/عضویت ) چند سال است؟

23 سال تمام.

مرورگر سازگار با سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند، کدام مرورگر است؟

در حال حاضر تنها می توان از مرورگر Internet Explorer (نسخه های 9 و 11) برای ورود به سامانه استفاده کرد.

چگونه می توان اقدام به صدور کارت بازرگانی/عضویت نمود؟

با ورود به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند (cscs.chambertrust.ir) می توان نسبت به صدورکارت بازرگانی / عضویت به روال زیر اقدام نمود:

در صورتی که بازرگان درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقیقی داشته باشد شماره ملی خود را وارد کند و اگر درخواست کارت عضویت/ بازرگانی حقوقی داشته باشد شناسه شرکت را وارد کند . پس از مشخص کردن نوع کارت، کد پستی، نام شعبه انتخابی و تلفن همراه و سپس زدن دکمه ” دریافت کد اعتبار سنجی ” کدی 6 رقمی به تلفن همراه ارسال می شود که با وارد کردن کد در کادر مخصوص خود و تایید ” آشنایی با قوانین و مقررات ” و سپس زدن دکمه ثبت وارد کارتابل خود شده و با زدن دکمه اغاز ثبت نام، مراحل ثبت نام خود را مرحله به مرحله انجام دهد. بدیهی است پس از ورود به کارتابل، کدی با حروف لاتین به عنوان رمز عبور برای بازرگان پیامک می شود که برای ورود مجدد می تواند از آن کد استفاده نماید.

برای تمدید کارت در سامانه چه زمانی می توان اقدام کرد؟

برای تمدید می توان از 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت اقدام کرد.

برای هر کارت بازرگانی و عضویت چند مورد از رشته فعالیت ها را می توان انتخاب کرد؟

برای کارت بازرگانی حداکثر سه رشته فعالیت و برای کارت عضویت فقط “خدمات” را می توان انتخاب نمود. درصورتی که شرکت دارای” گواهی نمایندگی” و یا “مادر تخصصی” باشد می تواند با زدن تیک نمایندگی در مراحل ثبت نام و ارائه مدرک به شعبه متولی، از 14 رشته فعالیت بهره مند شود.

چگونه می توان مطلع شد که کارت در چه مرحله ای از روند اداری قرار گرفته است؟

با مراجعه به آدرس اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، در کارتابل متقاضی بر روی فرآیندی که آغاز نموده اید ( صدور ، تمدید ، تغییر و …) کلیک نمایید؛  نموداری مبنی بر جریان کار نمایش داده می شود. (کادر سبز رنگ یعنی کار در این مرحله با موفقیت انجام شده و کادر قرمز رنگ یعنی کار در این مرحله در حال پیگیری است)

آیا امکان تبدیل کارت حقیقی به حقوقی و یا بالعکس ، وجود دارد؟

خیر.

آیا صدور کارت برای رئیس هیئت مدیره امکان پذیر است؟

در کارت بازرگانی تنها مدیر عامل و در کارت های عضویت، رئیس هیئت مدیره نیز می تواند کارت دریافت نماید.

آیا پس از تایید نهایی امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد ؟

خیر، برای ویرایش اطلاعات پس از تایید نهایی باید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه درخواست را عودت دهد.

در چه صورتی امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت برای کارت های بازرگانی وجود دارد؟

شرکت هایی که دارای گواهی فعالیت ایران می باشند، شرکت های هلدینگ و زیرمجموعه های آن، شرکت های مادرتخصصی و شرکت هایی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند امکان انتخاب بیش از سه رشته فعالیت را دارند.

در چه مواردی کارت عضویت/بازرگانی تعلیق می شود؟

در صورت مفقودی کارت

با توجه به اتمام اعتبار کارت و نیاز به تغییر مدیرعامل ، از چه فرآیندی می توان استفاده کرد؟

باید فرآیند تمدید آغاز شود (در حین تمدید، امکان تغییر اطلاعات کارت نیز وجود دارد).

فرم تعهدنامه کارت های 5 ساله را از کجا باید دریافت کرد؟

پس از شروع فرآیند اینترنتی و آغاز ثبت نام از مرحله ی فرم های گواهی می توان تعهد نامه را دریافت کرد.

آیا امکان صدور بیش از یک کارت عضویت/ بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد؟

وجود یک کارت حقیقی و یک کارت حقوقی به صورت همزمان برای یک شخص بلامانع است اما داشتن دو کارت حقیقی یا دو کارت حقوقی برای یک شخص امکانپذیر نیست.

آیا امکان صدور کارت حقوقی برای مدیرعاملی که قبلا مدیرعامل شرکت دیگری بوده است وجود دارد؟

بله، در صورتی که کارت شرکت قبلی غیرفعال شود یا شرکت قبلی مدیر عامل جدید معرفی نماید.

مدت اعتبار کارت عضویت چقدر است؟

یک سال، در صورت رتبه بندی توسط مرکز رتبه بندی اتاق ایران، می توانند به صورت 2 سال، 3 سال و 5 سال تمدید شوند.

بازرگان چگونه می تواند از صدور کارت هوشمند خود و زمان مراجعه به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی جهت دریافت کارت مطلع گردد؟

از طریق پیامک و پست الکترونیکی اطلاع رسانی انجام می شود.

کد اعتبارسنجی چیست؟

طی مراحل ثبت نام، یک کد شش رقمی به پست الکترونیکی و یک کد چهار رقمی به تلفن همراه دارنده کارت ارسال می شود، برای تایید نهایی ثبت نام، ورود این دو کد الزامی است.

آیا بسته شدن سایت مابین ثبت نام باعث از بین رفتن اطلاعات وارد شده می شود؟

خیر، اطلاعات پس از شروع ثبت نام در صورت عدم مراجعه مجدد به سامانه تا یک ماه حفظ می شود.

آیا امکان صدور کارت المثنی برای کارتهایی که توسط مراجع ذی صلاح تعلیق شده اند، وجود دارد؟

ابتدا باید از طریق سازمان توسعه تجارت رفع تعلیق و سپس توسط متقاضی فرآیند المثنی آغاز شود.

آیا امکان تبدیل کارت عضویت به بازرگانی و بالعکس و همچنین مجوز موردی به کارت عضویت/بازرگانی وجود دارد؟

با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و انتخاب فرآیند تغییر نوع کارت از قسمت “نوع درخواست” می توان نسبت به تبدیل آن اقدام کرد.

آیا اتباع غیر ایرانی می توانند کارت بازرگانی / عضویت حقیقی دریافت کنند؟

خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی / عضویت حقوقی دریافت نمایند.

در چه مواردی نیاز به غیرفعال کردن کارت عضویت/بازرگانی وجود دارد؟

1- تغییر مدیرعامل
2- فوت دارنده کارت
جهت غیرفعال کردن کارت باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه شود.

در چه صورتی نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد؟

در صورت گذشت بیش از دو سال از تاریخ انقضای کارت و یا تغییر مدیر عامل، نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد.

چگونه می توان هنگام ثبت نام برای کارشناس پرونده پیغامی قرار داد؟

در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.

برای حذف فرآیند آغاز شده چه باید کرد؟

امکان حذف فرآیند آغاز شده تا قبل از مرحله تایید نهایی برای متقاضی وجود دارد برای اینکار با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند پس از وارد کردن شماره کارت و کلمه عبور از منوی عملیات کارت گزینه حذف را انتخاب کرده؛ پس از تایید نهایی و ارسال پرونده به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه باید جهت حذف فرآیند به کارشناس اتاق مراجعه نماید.

دارندگان کارت عضویت/بازرگانی چنانچه پس از اتمام مدت اعتبار، حداکثر تا دو سال اقدام به تمدید کارت ننمایند چه مدارکی باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن کشاورزی ارائه دهند؟

علاوه بر مدارک تمدید، باید کلیه مدارکی که در هنگام صدور کارت دریافت می شود به اتاق ارائه دهد.

حذف نام فردی که در فهرست افراد غیر مجاز می باشد توسط چه ارگانی انجام می شود؟

توسط سازمان توسعه تجارت در تهران

برای کارت مفقودی چه زمانی می توان اقدام به صدور المثنی کرد؟

با مراجعه ی متقاضی به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی مربوطه و درخواست تعلیق کارت، و پس از انجام فرآیند تعلیق کارت می توان بلافاصله فرآیند المثنی را آغاز نمود.

آیا امکان اخذ کارت تعاونی برای اشخاص حقیقی وجود دارد؟

خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی مبادرت به صدور کارت می نماید.

کارت بازرگانی کلیه شرکت های تعاونی و اتحادیه های مربوط، توسط چه ارگانی صادر می گردد؟

توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

در صورت عدم ارسال کد اعتبارسنجی چه باید کرد؟

با کلیک بر روی فلش آبی رنگی که در مقابل فیلد کد اعتبارسنجی در صفحه تایید نهایی قرار گرفته، کد مجددا ارسال می گردد.

برای تعلیق و یا ابطال کارت بازرگانی باید به کجا مراجعه نمود و چه کسی آغاز کننده این فرآیند است؟

برای انجام این درخواست باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه شود.

کارت بازرگانی و عضویت چه تفاوتی دارند؟

برای انجام کلیه مراحل صادرات و واردات، کارت بازرگانی الزامی است و اگر متقاضی فقط عضو اتاق باشد نمی تواند تجارت انجام دهد و یا درخواست گواهی مبدا نماید ولی می تواند از سایر خدمات اتاق استفاده نماید.

در صورت نیاز به گرفتن تاییدیه کارت بازرگانی جهت ارائه به مراکز دیگر چه اقدامی باید انجام داد ؟

به پورتال خدمات الکترونیک اتاق ایران (chambertrust.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و کد ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه پرینت دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.

برای تکمیل کدام یک از فرم ها نیاز به مراجعه حضوری به مرجع مربوطه می باشد ؟

به غیر از فرم های (گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاصا حساب تامین اجتماعی ) که به صورت سیستمی استعلام دریافت می شود؛ برای تکمیل بقیه فرم ها باید به مراکز مربوطه مراجعه شود .

مدت زمان پاسخگویی به استعلام گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم چقدر می باشد ؟

مدت زمان پاسخگویی به استعلام ماده 186 از طرف اداره مالیات بین 3 تا 15 روز می باشد.

برای تغییر آدرس و یا کد حوزه گواهی ماده 186 از چه راهی باید اقدام کرد ؟

با مراجعه با سایت (tax.gov.ir) و تغییر اطلاعات را انجام داده و پس از تایید تغییرات توسط ممیز مالیاتی (اصطلاحاً به مرحله 45 می رسد) ؛ مجدد درخواست را در سامانه کارت  بازرگانی هوشمند برای مالیات ارسال نموده تا با تغییرات جدید گواهی 186 صادر شود.

در هنگام ورود به سامانه در پورتال سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند ، پیغام می دهد: ” نام کاربری و یا کلمه عبور اشتباه است” ؛ چه باید کرد ؟

نام کاربری: برای کارت حقیقی ( کدملی ) / برای کارت حقوقی ( شناسه ملی شرکت)
کلمه عبور: از قسمت فراموشی دریافت رمز عبور، کلمه عبور جدید دریافت نمایید.

قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، بعد از ورود اطلاعات گزینه تلفن همراه غیر فعال می شود !

برای کارت هایی که از قبل در سامانه اطلاعات داشته اند، اجازه ورود تلفن همراه داده نمی شود. با فشردن دکمه ورود کلمه عبور برای دارنده کارت ارسال می شود .

در قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، پس از فشردن دکمه “ورود” پیغام “تلفن همراه را وارد نمایید” نمایش داده می شود در صورتی که باکس مربوط به تلفن همراه غیر فعال است !

در همین صفحه دو خط توضیحات به رنگ قرمز نوشته شده است . پس از این تنظیمات بدون نشان دادن پیغام، کلمه عبور برای دارنده کارت ارسال می شود.

در قسمت فراموشی و دریافت رمز عبور، منظور از شماره شناسنامه / اظهارنامه چیست ؟

در این قسمت یا باید شماره شناسنامه دارنده کارت ( نه کدملی) و یا در صورتی که شماره شناسنامه در دسترس نباشد، شماره اظهارنامه وارد شود.
 
 
 


   
نقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 4 سال قبل
ارسال‌: 4246
شروع کننده موضوع  

سلام من برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی اقدام کردم. یک فرمی هست به نام فرم مشخصات بازرگانی قسمت بالا شماره اظهارنامه و تاریخ آن هست. این منظور اظهارنامه ثبت نام در دفاتر تجاری هست؟ ما تولیدی هستیم و هم واردات داریم و هم صادرات ب من همکارا میگن اظهارنامه ثبت نام در دفاتر تجاری ندارند ممکنه این ؟


   
پاسخنقل‌قول

ارسال یک پاسخ

نام نویسنده

ایمیل نویسنده

عنوان *

پیش‌نمایش 0 رونوشت ذخیره شد