امکان جدید در سامانه جامع تجارت
به اطلاع میرساند، کاربران از این پس میتوانند با مراجعه به آدرس زیر در کارتابل سامانه جامع خود، #شماره_درخواست سامانه #ثبتارش که متناظر با پرونده خود در سامانه جامع هست را مشاهده نمایند.
⬅️ مدیریت پیش فاکتور ⬅️ جزئیات ⬅️ مشاهده پیامها و هشدارهای دریافتی از سازمان توسعه تجارت ⬅️ آخرین شماره درخواست
⭕️ نکته اول: #کارشناسان سازمان توسعه تجارت با استفاده از شماره پرونده امکان مشاهده اطلاعات پرونده شما را خواهند داشت و ارائه شماره درخواست تنها جهت اطلاع کاربران می باشد.
⭕️ نکته دوم: یک #پرونده ممکن است در سامانه ثبتارش دارای چند شماره درخواست باشد.
⭕️ نکته سوم: پرونده تنها در صورتی از مرحله #کارشناسی عبور میکند که آخرین درخواست توسط کارشناس بررسی گردد. کاربران در صورت نیاز میتوانند شماره #آخرین_درخواست را در آدرس ذکر شده در بالا مشاهده نمایند.
⭕️ نکته چهارم: این شماره تنها برای پرونده هایی که از مرحله #آماده_ثبت_سفارش عبور کرده و درخواست ثبت سفارش داده اند، قابل رویت است.
یادداشت آموزشی:
با سلام و احترام،
در مرحله ثبت کالا برای کد تعرفه 38220000 چنانچه نیاز به اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی وجود دارد گزینه
?”مجوز سازمان انرژی اتمی را می خواهم”
و در غیراینصورت گزینه
?”مجوز سازمان انرژی اتمی را نمی خواهم”
می بایست انتخاب شود.
⚠️نکته: در حال حاضر این فرآیند فقط در ثبت پیش فاکتور جدید در دسترس است و ارائه این خدمت در “ویرایش پیش فاکتور” و “کپی پیش فاکتور” و “افزودن کالا از طریق اکسل” تا اطلاع ثانوی مقدور نمیباشد.
سامانه جامع تجارت
به اطلاع می رساند بر اساس مصوبات اخیر هیئت محترم وزیران (مورخ 97/01/22) و به منظور ساماندهی بازار ارز، تغییراتی به شرح زیر در سامانه جامع تجارت اعمال گردیده است:
1️⃣ تغییرات در مقادیر فیلد #نوع_عملیات_ارزی:
گزینه #بدون_انتقال_ارز به مقادیر فیلد مذکور اضافه گردیده و مقدار #غیربانکی حذف شده است. براین اساس، مقادیر جدید این فیلد عبارتند از:
?بانکی
?بدون انتقال ارز
2️⃣ تغییرات در مقادیر فیلد #تامین_ارز:
به تناسب #نوع_عملیات_ارزی انتخاب شده، مقادیر زیر برای فیلد #تامین_ارز قابل انتخاب خواهند بود:
? در صورت انتخاب گزینه #بانکی، میتوانید یک یا چند مقدار ذیل را انتخاب نمایید:
? خرید ارز از سیستم بانکی
? از محل صادرات
? از محل حساب ارزی خود
? در صورت انتخاب گزینه #بدون_انتقال_ارز، میتوانید یک یا چند مقدار ذیل را انتخاب نمایید:
? از محل بند 1 ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات
? از محل بند 5 ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات
? از محل بند 6 ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات
? از محل بند 7 ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات
? از محل بند 8 ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات
? مجوزهای صادر شده توسط سازمان سرمایهگذاری وکمکهای اقتصادی و فنی ایران
⚠️ تذکر 1: لطفا متن مربوط به بندهای مورد اشاره را در آیین نامه مذکور به دقت مطالعه نموده و تنها در صورتی که واردات شما شامل موارد فوق میشود از گزینه #بدون_انتقال_ارز استفاده فرمایید.
شایان ذکر است که تبعات ناشی از انتخاب اشتباه این فیلد بر عهده بازرگان خواهد بود.
تذکر 2: پروندههایی که پیش از اعمال تغییرات جدید، دارای نوع عملیات ارزی #غیربانکی بودهاند، در صورت #نیاز_به_ویرایش، میبایست نوع عملیات ارزی آنها به یکی مقادیر #بانکی یا #بدون_انتقال_ارز تبدیل گردیده و مقدار فیلد #تامین_ارز پرونده نیز مطابق با تغییرات جدید انتخاب گردد.
سامانه جامع تجارت:
ثبتسفارش #خودرو_سواری توسط #نمایندگیهای_رسمی
قابل توجه کاربران محترم سامانه،
از امروز (شنبه مورخ 97/02/08)، امکان ثبتسفارش #خودرو_سواری برای شرکتهای دارای #نمایندگی_رسمی در سامانه جامع تجارت فراهم گردیده است.
بدین منظور، لازم است تا پیش از مراجعه بازرگانان محترم به سامانه جامع تجارت، ابتدا #دفتر_صنایع_خودرو_و_نیرو_محرکه، شناسه کالاهای خودروهای مورد تایید را در سامانه شناسه کالا (cid.ntsw.ir) ثبت نموده و سپس جهت اعطای نمایندگی به شرکت مدنظر، ارتباط شناسههای ثبت شده را با شناسهملی نماینده رسمی در سامانه یکپارچه مجوزها (ntcms.ir) برقرار نماید.
قابل توجه واردکنندگانی که پیش از مصوبه هیئت وزیران (مورخ 97/01/22)، بدون طی مراحل ثبتسفارش اقدام به حمل کالاهای خود به سوی کشور نمودهاند:
? به منظور ایجاد امکان ثبتسفارش بدون انتقال ارز برای واردکنندگان مذکور، مقدار جدیدی با عنوان “از محل بند 9 ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات-بارنامههای قبل از 97/01/23” به مقادیر فیلد “تامین ارز” اضافه شده است.
در صورتیکه نوع عملیات ارزی خود را “بدون انتقال ارز” انتخاب نمایید، می توانید این مقدار جدید را مشاهده و انتخاب کنید. با انتخاب این مقدار جدید، فیلدهای زیر جهت تکمیل در بخش اطلاعات مالی و بانکی پرونده به شما نمایش داده خواهد شد:
1. شرکت حمل؛
2. شماره بارنامه (شماره بارنامه بین المللی که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی صادر میشود)
3. تاریخ بارنامه؛ این تاریخ میبایست کوچکتر از تاریخ 97/01/23 (تاریخ تصویب نامه هیئت وزیران) باشد.
⚠️ نکات مهم:
? فرصت کاربران جهت انجام اینگونه ثبتسفارشها محدود میباشد.
? این نوع ثبتسفارشها غیرقابل ویرایش میباشند، لذا خواهشمند است در ثبت اطلاعات پرونده خود، نهایت دقت را بعمل آورید.
♦️ تاریخ اعتبار این نوع ثبتسفارشها محدودتر از سایر ثبتسفارشها بوده و غیرقابل تمدید میباشد.
? همانطور که اشاره شد، این گونه ثبتسفارشها، “بدون انتقال ارز” میباشند و امکان تامین ارز برای آنها وجود نخواهد داشت.
?برای این نوع درخواستهای ثبتسفارش، میبایست تصویر بارنامه بینالمللی خود را در بخش “مستندات پرونده” پیوست نمایید.
اطلاعیه-#تخصیص_یارانه_دولتی به #کالاهای_اساسی
قابل توجه بازرگانان محترم،
نظر به ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه، در اجرای بند ۱۵ مصوبه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰هـ مورخ ۲۲ فروردین ۹۷ موضوع تأمین مابهالتفاوت نرخ ارز ۴ هزار ریال به ازای هر دلار برای تأمین کالاهای اساسی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و کالاهای مورد درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییراتی در سامانه جامع تجارت در این خصوص صورت گرفته است.
در این راستا فیلد جدیدی با عنوان #مشمول_یارانه_دولتی به سامانه جامع تجارت اضافه گردیده است. برای کالاهای مشمول مابه التفاوت نرخ ارز، پس از استعلام ضوابط تجاری از دفتر مقررات صادرات و واردات، پرونده به سازمان مجوزدهنده مربوطه ارسال گردیده و پس از اخذ نظر دستگاه مجوزدهنده در خصوص تخصیص یارانه دولتی، این موضوع به بانک مرکزی اعلام میشود.
بانکهای عامل نیز امکان مشاهده نظر سازمان مجوزدهنده را دارا میباشند.
در صورتی که از قبلاً ثبت سفارش خود را انجام داده و دارای کد 8 رقمی میباشید، میتوانید نسبت به ویرایش ثبتسفارش خود اقدام نمایید تا درخواست شما جهت بررسی و تخصیص مابه التفاوت ارزی به وزارتخانه مربوط ارسال شود.
تذکر: از آنجا که تخصیص ارز میبایست به کل کالاهای پیشفاکتور اختصاص یابد، لذا از ثبت کالای غیر مشمول در پروندههایی که نیاز به دریافت مابه التفاوت دارند اجتناب نمایید.
جهت مشاهده نظر سازمان مجوزدهنده در رابطه با تخصیص ارز میتوانید به قسمت “مدیریت مجوزها” مراجعه نموده و با انتخاب گزینه جزئیات هر ردیف، نظر سازمان مجوزدهنده را مشاهده نمایید. (مطابق فایل پیوست)
سامانه جامع تجارت
#اطلاعیه_مهم:
? ثبتسفارش مابقی #وسایل_نقلیه_موتوری توسط #نمایندگیهای_رسمی
??? قابل توجه کاربران محترم سامانه،
◀ امکان ثبتسفارش مابقی #وسایل_نقلیه_موتوری شامل موارد ذیل برای شرکتهای دارای #نمایندگی_رسمی در سامانه جامع تجارت فراهم گردیده است.
? خودرو تجاری حمل مسافر (ون، مینی بوس، اتوبوس)
? خودرو تجاری حمل بار (وانت، کامیونت، کامیون، تریلر)
? موتور سیکلت و دوچرخه
? ماشین آلات راه سازی و معدنی
? خودرو و ماشین آلات خاص
? بدین منظور، لازم است تا پیش از مراجعه بازرگانان محترم به سامانه جامع تجارت، ابتدا #دفتر_صنایع_خودرو_و_نیرو_محرکه، شناسه وسایل نقلیه موتوری مورد تایید را در سامانه شناسه کالا (cid.ntsw.ir) ثبت نموده و سپس جهت اعطای نمایندگی به شرکت مدنظر، ارتباط شناسههای ثبت شده را با شناسهملی نماینده رسمی در سامانه یکپارچه مجوزها (ntcms.ir) برقرار نماید.
باسمه تعالی
📣 📣 اطلاعیه
💡 تازههای_نسخه_جدید؛
✅ به اطلاع کاربران محترم تجارت خارجی میرساند، امکان مشاهده و معامله بارنامههای حمل بینالملل دریایی فراهم شده است. متقاضیان محترم میتوانند با مراجعه به بخش عملیات لجستیک خارجی و انتخاب گزینه مدیریت بارنامهها نسبت به جستجوی بارنامه مربوطه و در صورت لزوم، انتقال مالکیت آن اقدام نمایند.
⏪ در زبانه بارنامههای دریافتی از شرکت حمل میتوانید فهرستی از تمام بارنامههای ظهرنویسی شده توسط شرکت حمل و نقل (اعم از کریری و فورواردری) را که مالک آن هستید مشاهده نمایید.
⏪ در زبانه مدیریت درخواستهای معامله بارنامه نیز فهرستی از درخواستهایی که منتظر تایید نهایی گیرنده درخواست میباشند، قابل مشاهده است.
⚠️ شایان ذکر است با توجه به این که بهزودی در فرایند ایجاد منشأ ارز تنها امکان انتخاب بارنامههای تحت مالکیتتان وجود خواهد داشت، پیشنهاد میشود در اسرع وقت نسبت به بررسی اطلاعات بارنامههای خود و معامله آنها (در صورت نیاز) اقدام فرمایید.
📚 نشانی دریافت سند راهنمای کاربری 👇
https://www.ntsw.ir/422/barname
☎️ همچنین در صورت بروز مشکل میتوانید با مرکز پشتیبانی به شماره تلفن 75492000 داخلی 1-1 تماس حاصل فرمایید.
باسمه تعالی
📣 📣 اطلاعیه
🔶️در راستای اجرای مصوبات شماره 22446/ت/59761ه مورخ 1401/02/17هیئت محترم وزیران، از روز *پنجشنبه مورخ 1401/03/19 نرخ مندرج در سامانه «معاملات الکترونیکی ارز» (ETS) مبنای محاسبه مبلغ کارمزد ثبتسفارشهای سامانه جامع تجارت گردید.
🌐 سامانه جامع تجارت
1401/04/13
باسمه تعالی
📣 قابل توجه کاربران محترم؛
به اطلاع واردکنندگان مواد نساجی و الیاف می رساند، پیرو مصوبات کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی، ثبت سفارش کالاهای الیاف، نخ و چرم طبیعی منوط به ثبت اظهار واردات حداقل 95 درصد از کالاهای ترخیص شده از ابتدای سال 1401 و عملکرد بیش از 50 درصد در بخش تجارت داخلی می باشد. لذا در اسرع وقت نسبت به دریافت نقش تاجر داخلی اقدام نموده و اسناد اظهار واردات، فروش، مصرف و … را مطابق اسناد راهنما ثبت نمایید.
1401/06/01
باسمه تعالی
اطلاعیه
قابل توجه کاربران محترم تجارت خارجی
به اطلاع میرساند با توجه به بهروزرسانی رتبهبندی بازرگانان از تاریخ 1401/06/01 در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری، لطفاً نسبت به مشاهده و بررسی ویرایش جدید رتبه، شاخصها و رشته فعالیتهای مجاز خود از طریق سامانه جامع تجارت (بخش عملیات رتبهبندی و مالی- مدیریت رتبهبندی) اقدام فرمایید. ضمناً در صورت اعتراض به رتبه یا مقدار هر یک از شاخصها، صرفاً از طریق سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی (بدون نیاز به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی)، اقدام به ثبت درخواست بازبینی و بارگذاری اسناد مثبته کرده تا کارشناسان سامانه مذکور در اسرع وقت نسبت به بررسی و اعمال آن اقدام نمایند.
✅شایان ذکر است بازرگانان میتوانند صرفا یکبار در هر ویرایش رتبهبندی، رشته فعالیتهای خود را انتخاب نمایند و پس از ثبت نهایی تا ویرایش بعدی رتبهبندی امکان تغییر هیچ کدام از رشته فعالیتهای انتخابی را نخواهند داشت.
⚠️ پیرو اطلاعرسانیهای قبلی مبنی بر لزوم ثبت اطلاعات صورتهای مالی حسابرسی شده در سامانه جام برای اشخاص مشمول حسابرسی سال 1400، بازرگانانی که اقدام به ثبت اطلاعات خود در موعد مقرر نکردهاند، امکان رتبهبندی آنها میسر نبوده و سقف وارداتشان ۵۰۰ هزار دلار لحاظ شده است. بازرگانان مشمول لازم است نسبت به ثبت صورتهای مالی در سامانه جام اقدام نموده تا پس از تایید حسابرس مربوطه، اطلاعات مالی به طور سیستمی برای سامانه رتبهبندی ارسال و فرآیند رتبهبندی و تعیین سقف واردات مبتنی بر آن به صورت خودکار انجام پذیرد.
🔶 همچنین در مورد شاخصهای کسبوکار- کیفی که نیازمند دریافت اسناد و مدارک و ارزیابیهای خبرهمحور است، بازرگانان میتوانند از طریق مؤسسات رتبهبندی دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند که طبق تفاهم انجامشده با آن سازمان، نتایج ارزیابی شاخصهای مورد نظر پس از ثبت در سامانه کدال توسط هر یک از مؤسسات و تأیید سازمان مذکور، مستقیماً در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری اعمال خواهد شد.
🔶 لازم به ذکر است که در هر دوره سهماهه (فصلی) فقط یک بار ارزیابی شاخصهای کسبوکار- کیفی برای هر بنگاه اقتصادی مورد پذیرش قرار گرفته و صرفاً اولین خروجی مؤسسات رتبهبندی در سامانه اعمال خواهد شد و اعتبار آن حداکثر یک سال پس از ثبت و ارسال اطلاعات توسط مؤسسه رتبهبندی است.
مؤسسات رتبهبندی قابل قبول برای دوره سهماهه تابستان 1401 عبارتند از:
شرکت رتبهبندی اعتباری پارس کیان (www.parscrc.ir)
شرکت رتبهبندی اعتباری برهان (www.bcr.ir)
شرکت رتبهبندی اعتباری پایا (www.payacr.ir)
1401/05/24
📢 قابل توجه کاربران محترم
⏪به استحضار میرساند در فرایند بررسی پروندههای ثبتسفارش، شرط سابقه برای تعرفههای وزارت جهاد کشاورزی حذف و بررسی سیستمی سقف اعتباری، جایگزین آن گردید. بنابراین از این پس برای پروندههایی که سازمان مجوزدهنده ارزی آن وزارت جهاد کشاورزی میباشد نیازی به اخذ مجوز سیستمی بررسی سابقه نبوده و در عوض برای این پروندهها سقف اعتباری کاربران به صورت سیستمی بررسی خواهد شد.
⏪ پروندههایی که دارای حالت ثبتسفارش «نیاز تولید خود» یا «دستگاه اجرایی و قرارداد با دستگاه اجرایی» میباشند، از بررسی شرط سقف معاف خواهند بود اما در سازمان مجوزدهنده ارزی تطابق اطلاعات کالاهای پرونده با نیاز واحد تولیدی (برای پروندههای دارای حالت ثبتسفارش “نیاز تولید خود”) و یا اصالت قرارداد (برای پروندههای دارای حالت ثبتسفارش “دستگاه اجرایی و قرارداد با دستگاه اجرایی”) بررسی خواهد شد. همچنین پروندههایی که دارای تامین ارز میباشند حتی در صورت اتمام سقف اعتباری به میزان مبلغ تامین قابل ویرایش یا تمدید خواهند بود.
✴️شایان ذکر است برای پروندههایی که از سقف اعتباری کاربر استفاده میکنند، سقف اعتباری کاربر پس از ترخیص کالا از گمرک در صورت عدم وجود بدهی گمرکی به میزان کالای ترخیص شده قابل بازگردانی خواهد بود. برای اطلاع از نحوه بازگردانی سقف برای کالاهای ترخیص شده کاربران محترم میتوانند از اطلاعیههای قبلی منتشر شده در این خصوص استفاده نمایند. همچنین کاربران قادر خواهند بود با مراجعه به بخش عملیات رتبهبندی مالی _ و انتخاب گزینه مدیریت استفاده از سقف واردات ، در سامانه جامع تجارت میزان سقف اعتباری و اطلاعات پروندههای استفادهکننده از این سقف را مشاهده نمایند.
باسمه تعالی
اطلاعیه
قابل توجه بازرگانان محترم؛
✳️ پیرو اطلاعیه مورخ 1401/06/15 سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر انتخاب صادرکنندگان نمونه براساس رتبه اعتباری در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری، صادرکنندگانی که پیش از این نسبت به ثبت نام اولیه حضور در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه در سال 1401 اقدام نمودهاند، موظفند حداکثر تا تاریخ 1401/06/23 از طریق منوی عملیات رتبهبندی و مالی > مدیریت رتبهبندی در بخش رتبهبندی صادرات طبق شیوهنامه پیوست، اقدام به بارگزاری اسناد و مدارک مورد نیاز از طریق گزینه ثبت درخواست بازبینی نمایند.
✅ شایان ذکر است براساس اطلاعیه شماره 1400/100/29119 مورخ 1400/09/03 سازمان توسعه تجارت، ارائه سایر مشوقهای صادراتی به تمامی صادرکنندگان منوط به بررسی و تکمیل شاخصهای رتبهبندی صادرات از طریق سامانه جامع تجارت میباشد.
🔹شیوه نامه ارزیابی شاخصهای تخصصی رتبه بندی صادرکنندگان
بخشنامه جزئیات شاخص های رتبه بندی صادرات در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری
اطلاعیه سازمان توسعه تجارت در خصوص انتخاب صادرکننده نمونه سال 1401
باسمه تعالی
📣📣 اطلاعیه
📢 قابل توجه واردکنندگان محترم دارو و مواد بیولوژیک دام؛
⏪در راستای دریافت کلیه اطلاعات درخواستهای مجوز ثبت سفارش توسط سامانه جامع تجارت به عنوان درگاه واحد ارتباط بازرگانان با دستگاههای متولی امر تجارت، پنج فیلد شامل «استان صادرکننده مجوز سازمان دامپزشکی»، «نام ظرف»، «تعداد ظرف»، «نوع سنجش ظرف» و «مقدار در ظرف» در قسمت «ویژگیهای خاص کالا» در فرآیند ثبت پرونده ثبتسفارش سامانه جامع تجارت، برای تعرفههای نیازمند مجوز از سازمان دامپزشکی کشور تعبیه گردیده است.
⏪ به عنوان مثال جهت واردات 1000 بطری 20 میلی لیتری، بایستی فیلدهای بالا به ترتیب ذیل تکمیل گردد؛
نام ظرف: بطری
تعداد ظرف: 1000
نوع سنجش ظرف: میلی لیتری
مقدار در ظرف: 20
👌 تکمیل فیلدهای اطلاعاتی فوق موقتا اختیاری بوده اما پس از اعلام سازمان دامپزشکی، تکمیل آنها و نیز بارگذاری پیوستهای مورد نیاز سازمان دامپزشکی الزامی خواهد شد.
1401.07.30
✅در راستای تسهیل مدیریت درخواست مجوز پروندههای ثبت آماری، امکان رد این درخواستها توسط شخص متقاضی پس از ارسال درخواست مجوز در سامانه جامع تجارت ایجاد شده است.
✅ مالکان محترم پروندههای ثبتآماری میتوانند پیش از این که پاسخ مجوز پرونده توسط مجوزدهنده ثبت گردد، با استفاده از گزینه «رد درخواست مجوز» در صفحه جزئیات پرونده ، به صورت سیستمی اقدام به رد درخواست مجوز پروندههای در وضعیت «منتظر مجوزها» نمایند تا امکان ویرایش پرونده برای ایشان فراهم گردد.