گفتگو

تفاوت پیش فاکتور و فاکتور

(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

سلام
خوشحالم با انجمن شما آشنا شدم
تفاوت فاکتور و پیش فاکتور چیه؟


   
نقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

سلام
به ای پی ال آنلاین خوش آمدید.
در خریدهای خارجی وقتی خریدار از فروشنده استعلام قیمت می کند فروشنده اول پیش فاکتور می فرستند. در پیش فاکتور شرایط فروش و قیمت خود را برای خریدار توضیح می دهد و اگر خریدار شرایط آن و قیمت اعلام شده را قبول کرد برای او فاکتور صادر می کند.
پیش فاکتور در حکم سند فروش بار نیست و فقط اعلام قیمت است اما فاکتور در حکم فروش هست. معمولا در خصوص قیمت در مورد پیش فاکتور فروشنده و خریدار به چونه می پردازند تا سر یک پروفرما با هم به توافق می رسند .


   
پاسخنقل‌قول
(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

ممنون از پاسخ سریعتون
یک سوال دیگه:
نحوه پاسخ بهLOI به چه صورت است؟باید رسمی جواب بدهیم یا خیر؟


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

فروشنده از شما خواسته است تا دقیقا شرایط خرید، دقیقا چه کالایی با چه معیارهایی را می خواهید خرید کنید.
شما با ایمیل هم جواب دهید کفایت می کند. فروشنده می خواهد با اطلاعاتی که شما می دهید بهتر بتواند به خرید شما کمک کند.
یا فرم را تکمیل کرده اسکن کنید و برای او بفرستید. این هم  یک نمونه از loi

Letter of Intent (LOI)

Date: day/month/year
Ref. No:
To: whom it may concern
Through:

I …………..…………under signed, as Managing Director of (company name here) hereby confirm with full legal and corporate responsibility and under penalty of perjury that we are ready, willing and able to enter into a contract for the purchase of the following commodity as specified below and that funding is available including any import/export permits needed to fulfill the purchase of the commodity as specified below. Also, hereby we introduce our exclusive purchase representative as specified below for this purchase by which any negotiations by the suppliers must be handled and finalized;

Commodity:
Origin:
Specifications:
Packaging:
Total quantity:
Quantity per month:
Target Price:
Destination Port:
Terms of delivery:
Payment:

Our Company Information:
1. Company Name:
2. Company Origin:
3. Company Registration Number in the country of origin:
4. Company Address:

Our Purchasing Representative for Above Commodity:
1. Company Name:
2. Country of Origin:)
3. Company Registration Number in the Country of Origin:
5. Company Address:
Company Telephone:
Telephone Fax:

Procedures:
1. Buyer submits LOI allowing soft probe or LOI & BCL.
2. Seller issues FCO.
3. Buyer returns signed and stamped FCO.
4. Seller issues Contract with full banking.
5. Buyer and Seller sign and exchange contracts.
6. Seller provides Proof of Product.
7. Buyer’s Bank opens Letter of Credit.
8. Shipment commences as per contract.

We understand that any and all offer and/or contracts are subject to successful Seller verification of funds availability. We hereby give our written permission for the Seller to conduct a soft probe of our account and that our Bank has been informed to this effect.

Signature
Person Name
Managing Director
Company name


   
پاسخنقل‌قول
(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

سلام
من خودم فروشنده هستم، زمانی که LOI میفرستند باید به صورت ایمیل پاسخ دهم؟
یکی از دوستان سوال کردم گفت میتونی FCO در جوابش بفرستی!
میشه FCO فرستاد؟


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

سلام. LOI توسط خریدار تکمیل می شود. اما FCO فاکتور موقت هست . یعنی از پیش فاکتور درجه اعتبار بیشتری دارد و توضیحاتی در مورد نحوه عملکر در خرید و قرارداد را بین شما و خریدار را روشن می سازد.

FULL CORPORATE OFFER (FCO)

Date:

XXXXXXXX
XXXXXXXX
XXXXXXXX

Dear SELLER’S REPRESENTATIVE NAME

In an effort to reach a successful resolution, we, MANDATE representing BUYER, have the pleasure of submitting, for SELLER, our Full Corporate Offer for supply of PRODUCT AMOUNT per month of PRODUCT for a period of XX months based on the following terms and conditions:
Product:
Origin:
Quantity:
Specification:
Delivery Terms: DESCRIPTION
COUNTRY
QUANTITY/PER (MONTH,YR ETC)
As per Specification Sheet annexed herewith
CIF(OR FOB) ASWP

PRICE:
Price in US Dollar per barrel to be invoiced against three-day average, the day before, the day on, the day after (pricing days) of the COUNTRY Platt published by Platt’s Crude Oil Market.

PROCEDURE (Non-Negotiable):

1. Seller/Seller’s mandate forward Full Corporate Offer (F.C.O) along with formats of bank capability and format of payment Guarantee for the payment of commission to the royality and to the Buyer Mandate.

2. Buyer returns the FCO and formats duly signed and accepted along with an ICPO having full bank details (TOP 20) and major AAA Bank, which acceptable from the Seller. ICPO to be addressed to XYZ, C.C.S.Z. ANYONE (aka AW), W.SMITH, XXX and must confirm financial capability as well as include details of the refinery, refinery codes processing and storage capacity.

3. Seller Mandate response with draft of Sale/Purchase Copy of Contract for the Buyer to sign.

4. Seller Mandate arranges for exchange document as below:

a. Buyer’s bank capability as per specified format, duly issued by TOP20 major AAA Bank, which is acceptable from the Seller.
b. Buyer’s bank letter informing Seller Mandate that it will issue the bank guarantee as per specified format on a specified date in their bank after checking and verifying the codes with SELLER.

Against the above, same day and same time:

i) Seller Mandate will provide “Authority to Sell” document duly endorsed by the Chamber of Commerce, Saudi Arabia in original.
ii) Seller Mandate will provide “Mandatory Letter” in original issued by the Allocation Holder authorizing to sign the copy of contract on their behalf.

5. After successful completion of (4) above, Seller Mandate and Buyer sign the copy of Contract, agreeing in principal of all the articles.

6. After the Soft Copy of Contract has been signed and completed, Seller Mandate shall send the Soft Copy of Contract to the Allocation Holder, who in turn, shall have the contract registered in the name of Buyer with SELLER, within the maximum period of 15 banking days.

7. After the Hard Copy is registered in the name of the Buyer, the Seller/Seller’s Mandate shall provide to the Buyer’s/End User’s Bank with genuine codes for verification from SELLER , the Buyer’s bank shall be permitted a maximum of 24 hours from receipt to confirm and verify from SELLER.

8. Allocation Holder after registration of the Contract in the name of the Buyer with SELLER shall have the original contract having Seller Code, Contract Number, Allocation Number, Seller Bank Details, send to the Seller mandate through courier.

9. Immediately after receipt of the Contract in Original, Seller Mandate coordinate with Buyer/End User for Verification with SELLER and to be followed by signing of the hard copy by the Buyer.

10. After signing the hard copies in Buyer’s Bank, simultaneously the Buyer’s/End User’s bank officer shall hand over to the Seller Mandate the Pay Order Guarantee as attached for the payment of commission to the royalty and to the Seller Mandate.

Splitting of discount is as follows:

Gross: US $XXX.00 per (barrel OR gallon OR metric ton)
Net: UD $YYY.00 per (same as above) (Maximum Market Rate)
Buyer Mandate & Intermediaries: US $ZZZ.00 per (same as above)
Royality: US $MMM.00 per (same as above) (Closed)
Seller Mandate: US $NNN.00 (same as above) (Closed)

The above discount could change on every Monday (London Time) based on the global crude market price fluctuation.
ONCE the Contract is signed then the Gross/Net Discount figures REMAIN CONSTANT during Contracts Term for XX DURATION PERIODS

11. Sellers bank sends to Buyer’s bank a 2% non-operative performance bond that guarantees revolving six shipments in favor of Buyer L/C opener.

12. Immediately upon receipt of Non-Operative Performance Bond, the Buyer shall open a IRREVOCABLE, CONFIRMED, REVOLVING AND ONCE TRANSFERABLE (to SELLER) OPERATIVE DOCUMENTARY LETTER OF CREDIT TO BE OPENED TO SHOW AMOUNT FOR THE XX MONTHS QUANTITIES OF THE CONTRACT. THIS LETTER OF CREDIT WILL HAVE VALUE EQUIVALENT TO ONE MONTH’S QUANTITIES BUT REVOLVING FOR THE ENTRY XX MONTHS PERIOD OF THE CONTRACT, FROM A TOP 20 PRIME BANK, PAYABLE BENEFICIARY’S BANK AS SPECIFIED UNDER APPENDIX.

13. The 2% non-operative performance bond submitted by the Seller will be operative immediately after the letter of credit as mentioned in clause 12 above has reached and attached and accepted at Seller’s Bank

14. The bellow mentioned document will be sent by the Seller immediately after receipt of Letter of Credit from the Buyer:
a. Certificate of Authority to Sell
b. Certificate of Availability of products
c. Delivery Schedule.

15. At the time of each lifting of delivery, the Buyer / End User (Letter of Credit Opener) must provide the port authority at port of loading, the following documents:

a. A copy of nominated vessels charter party under the name of LC opener (the Buyer must be end user).
b. Proof of Refinery or processing Agreement under the name of Opener (the Buyer must be end user).

16. The Parties to the contract enter into this cycle and shall proceed with the execution of mutually agreed schedule to its full implementation.

17. The validity of this document is only for FIVE (5) days from today (XXX Time).

Note: Only the Original copy with original signatures and seal shall be considered as acceptable document.

Sincerely,
XXXXXXXX

TITLE
XXXXXXXX


   
پاسخنقل‌قول
(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

با سلام و تشکر از سایت خوبتون
میخوام به نمایندگی رسمی هیوندای در دوبی ایمیل بزنم و شرایط فروش و قیمت و تریم تحویل رو بپرسم یا به عبارتی یک پیش فاکتور کامل دریافت کنم. ایا یک متن ایمیل یا یه چهارچوب اماده ای دارید که برای اون نمایندگی ارسال کنم؟ چون زبان انگلیسی تخصصی برای تجارت خارجی رو نمیدونم چطوریه.
با تشکر از زحماتتون


   
پاسخنقل‌قول
(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

سلام
صدور پیش فاکتور، اگر به اسم شخص باشه و نه شرکت – یا اسم تجاری شرکت نه خود شرکت- مشکلی پیش می آید؟
بعنوان مثال، من باید برای یه سفارشی پیش فاکتور بزنم اگه به اسم شخصی خودم بزنم یا اسم تجاری در زمان انجام تشریفات گمرکی مشکلی پیش نمیاد؟
با تشکر


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

سلام
صدور پیش فاکتور، اگر به اسم شخص باشه و نه شرکت – یا اسم تجاری شرکت نه خود شرکت- مشکلی پیش می آید؟
بعنوان مثال، من باید برای یه سفارشی پیش فاکتور بزنم اگه به اسم شخصی خودم بزنم یا اسم تجاری در زمان انجام تشریفات گمرکی مشکلی پیش نمیاد؟
با تشکر

منظور شما از اسم تجاری چیست؟! اگر بانکی باشد باید تمام مشخصات در مراحل صادرات یکی باشد اما اگر غیر بانکی باشد اسناد گمرکی به نام صاحب کارت بازرگانی می بایستی تنظیم شود اما می توانید اسم خودتان را در بارنامه بنویسید. در صادرات پیش فاکتور به گمرک ارائه نمی شود و به هر اسمی هم شما کارهای گمرکی صادراتی را انجام بدهید به گیرنده کالا مربوط نمی شود و مطلع هم نمی شود. چون اسناد در گمرک باقی می ماند.


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

سلام من یه مقاله راجبه پیش فاکتور دارم هیچ اطلاعاتی ندارم خواهش می کنم هرکسی اطلاعات داره برام ایمیل کنه
hanie_salehian@yahoo.com


   
پاسخنقل‌قول
(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

با سلام
برای ثبت سفارش خودرو نیاز به پیش فاکتور با فرم ارایه شده تو سایت گمرک هست. که گفته شده باید با مهر و ادرس شرکت فوشنده باشه. حالا من میخوام برم دبی و حضوری خرید کنم. معلوم نیست از کجا بخرم. از جایی میخرم که بهترین قیمتو بده. بعدا دچار مشکل نمیشم که فاکتورم با پیش فاکتورم متفاوت باشه؟ البته شنیدم پیش فاکتور رو با فوتوشاپ درست میکنن. من چیکار کنم که به مشکل نخورم؟
با تشکر


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

با سلام
برای ثبت سفارش خودرو نیاز به پیش فاکتور با فرم ارایه شده تو سایت گمرک هست. که گفته شده باید با مهر و ادرس شرکت فوشنده باشه. حالا من میخوام برم دبی و حضوری خرید کنم. معلوم نیست از کجا بخرم. از جایی میخرم که بهترین قیمتو بده. بعدا دچار مشکل نمیشم که فاکتورم با پیش فاکتورم متفاوت باشه؟ البته شنیدم پیش فاکتور رو با فوتوشاپ درست میکنن. من چیکار کنم که به مشکل نخورم؟
با تشکر

باید اسم فروشنده در فاکتور و پیش فاکتور یکی باشد. هر وقت شما بر سر قیمت یک خودرو به تفاهم رسیدید. به همکارتان در تهران اعلام می کنید که اسم فروشنده و آدرس را در نمونه پروفرما وارد و ثبت سفارش کنند. البته از فروشنده خود بپرسید که اسناد حمل ( فاکتور و بارنامه و گواهی مبدا) را به اسم کی صادر می کند. چون آنها نیز بعضی وقتها اسناد را به نام کس دیگری می گیرند. یعنی فاکتور و گواهی مبدا… را شرکت یا شخص دیگری صادر می کند.


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

با سلام
لطفا بفرمایید ایا اراعه پیش فاکتوربه جای فاکتور در معامله جرم است یا خیر منظورم در معامله قطعی است
با تشکر


   
پاسخنقل‌قول
(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 4246
 

با سلام
لطفا بفرمایید ایا اراعه پیش فاکتوربه جای فاکتور در معامله جرم است یا خیر منظورم در معامله قطعی است
با تشکر

سلام. نخیر. اصولا در تجارت خارجی فاکتور به عنوان سند مالکیت شناخته نمی شود و بارنامه مهم است.


   
پاسخنقل‌قول
(@anonymous)
عضو Admin
عضو شده: 3 سال قبل
ارسال‌: 1021
شروع کننده موضوع  

با سلام خدمت مدیریت سایت
قصد ثبت سفارش یک النترا رو دارم. اولین کار من هست و نمونه پیش فاکتور ندارم که ثبت سفارش کنم. نمیخوام ریسک کنم و اول خرید کنم و بعد ثبت سفارش کنم. خرید من بصورت حضوری از امارات هست.
راه اول اینکه با فوتوشاپ یک پیش فاکتور غیر واقعی به نام خودم درست کنم و ثبت سفارشم رو کامل کنم و بعد از این که رفتم دبی و خرید کردم پیش فاکتور اصلی رو بگیرم و با پیش فاکتور قبلی جا به جا کنم.
راه دوم اینه که نماینده تعریف کنم و پیش فاکتور اصلی رو از دبی واسه نمایندم ارسال کنم اون کاره ثبت سفارش رو انجام بده که البته میترسم زمانبر باشه و مدت حضورم در دبی بالا بره که باعث افزایش هزینه هام میشه.
اگه راه بهتری شما میدونید به من بگید. ۲۰ روز دیگه میخوام برم ولی هنوز ثبت سفارش نکردم. لطفا راهنمایی کنید که چه راهی بهتره؟
با تشکر


   
پاسخنقل‌قول
صفحه 1 / 2

ارسال یک پاسخ

نام نویسنده

ایمیل نویسنده

عنوان *

پیش‌نمایش 0 رونوشت ذخیره شد