گفتگو

تعیین مقصد کالا؛ از سامانه گمرک تا سامانه جامع مدیریت کالا

(@admin)
عضو Admin
عضو شده: 4 سال قبل
ارسال‌: 4246
شروع کننده موضوع  

به دلیل عدم آشنایی تعداد زیادی از انبارداران محترم با روند تعیین مقصد کالا بر آن شدیم تا مراحل انجام این کار از سامانه گمرک تا سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص را در این بخش به اختصار توضیح دهیم.
پس از ثبت نام و تایید انبار در سامانه جامع مدیریت کالا، یک شناسه مقصد به انبار اختصاص داده می شود که این شناسه به منظور ترخیص کالا از گمرک در اختیار ترخیصکار و یا صاحب کالا قرار داده می شود.
ترخیصکار به منظور معرفی انبار به عنوان مقصد کالا وارد حساب کاربری سامانه گمرک(EPL) شده و پس از ورود به قسمت “صدور مجوز ورود کامیون” مربوط به پروانه گمرکی موردنظر و وارد کردن شناسه ی انبار به انبار مورد نظر به عنوان مقصد وکالت می دهد.
دادن وکالت حمل کالا به شرکت های حمل و نقل نیز در این قسمت صورت می گیرد.
[caption id="attachment_13948" align="alignnone" width="696"] دادن وکالت به شناسه مقصد و شناسه شرکت حمل کننده در سامانه EPL[/caption]
پس از این کار شرکت حمل کننده ای که وکالت لازم برای ثبت حامل را در اختیار دارد وارد حساب کاربری سامانه گمرک(EPL) شده و در قسمت “ورود اطلاعات کامیون” اطلاعات کامل حامل، اطلاعات کامل کالایی که قرار است حمل نماید و همچنین انبار مقصدی که ترخیصکار قبلا در قسمت “صدور مجوز ورود کامیون” به آن وکالت داده است را ثبت می نماید.
[caption id="attachment_13949" align="aligncenter" width="386"] ورود اطلاعات کامیون در سامانه گمرک(EPL)[/caption]
در صورتی که تمامی این مراحل در سامانه گمرک به درستی انجام گیرد، پس از صدور پته ی گمرگی تمامی مشخصات آن از جمله تاریخ و ساعت خروج بار از گمرک، شماره پته، وضعیت پته،گمرک مبداء، کد ملی صاحب کالا، شرح کالا(تعداد)، نام راننده و شماره پلاک حامل به صورت برخط از سامانه ی گمرک درحساب کاربری(منوی کارتابل انبارداری) انبار مقصد در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص قرار می گیرید
[caption id="attachment_13950" align="alignnone" width="1188"] کارتابل انبارداری[/caption]
بنابراین در صورتی که مراحل ذکر شده در بالا به طور کامل انجام نپذیرد اطلاعات پته ی گمرکی در کارتابل انبارداری قرار نخواهد گرفت!!!
در این حالت چنانچه انباردار سعی در ثبت پته ی گمرکی که راننده حامل پرینتی از آن را در اختیار وی قرار داده است نیز داشته باشد، با خطای عدم وجود وکالت لازم در EPL مواجه می شود که علت آن در بالا توضیح داده شد.
[caption id="attachment_13951" align="aligncenter" width="483"] نمونه پته گمرکی[/caption]
و در آخر لازم به ذکر است پته ای که در کارتابل انبارداری قرار ندارد به هیچ عنوان امکان ثبت و اعلام وصول در سامانه را نخوهد داشت بنابراین برای شناسه ی انبار به دلیل عدم اعلام وصول پته مشکلی ایجاد نمی شود زیرا پته ای برای اعلام  وصول در کارتابل وجود ندارد. 


   
نقل‌قول

ارسال یک پاسخ

نام نویسنده

ایمیل نویسنده

عنوان *

پیش‌نمایش 0 رونوشت ذخیره شد