به احتمال زیاد شما در حین مشاهده اخبار و قوانین و بخشنامه ها به کلمه ” قانون خودرو ” برخورده اید. ما در این قسمت به شما خواهیم گفت که منظور از مشمول بودن به قانون خودرو چیست.
قانون خودرو با نام اصلی ” آییننامه ضوابط فنی واردات خودرو ” منتشر شده است. این آئین نامه در سال 1382 به تصویب هیات وزیران رسیده است.
متن اولیه این آئین نامه به شرح زیر می باشد. این آئین نامه همچون آئین نامه های دیگر در این سالها با تغییراتی همراه بوده است. ما آخرین اصلاحیه ها را نیز نوشته ایم. در نظر داشته باشید که با تغییر بندها ، تغییرات جدید جنبه قانونی دارد و بندهای قدیمی از درجه اعتبار ساقط می شود.
شماره : .18758ت28817هـ تاریخ : 1382.04.10
وزارت صنایع و معادن – وزارت بازرگانی – وزارت نفت – سازمان حفاظت محیط زیست سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1382.4.1 بنا به پیشنهاد شماره 103984 مورخ 1382.3.20 وزارتصنایع و معادن و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه ضوابطفنی واردات خودرو را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه ضوابط فنی واردات خودرو
ماده 1- واردات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی (به استثنای مواردی که به تصویب هیأت وزیرانمیرسد) منوط به وجود نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایرانمیباشد. تعیین ضوابط مربوط بهتأیید نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها بر عهدهوزارت بازرگانی خواهد بود. تنظیم و نظارت بر این ضوابطباید با هماهنگی و همکاری وزارت صنایع و معادن صورت پذیرد. تا تنظیم و اعلام ضوابط جدید، ضوابطموجود و مورد عمل وزارت صنایع و معادن اجرا خواهد شد.
ماده 2- شرکتهای وارد کننده خودرو باید هنگام ثبت سفارش متعهد گردند که ضوابط خدمات پس ازفروش و تأمین قطعات یدکی، موضوع ماده (1) و همچنین الزامات مواد (3)، (4) و (5) این آییننامه رارعایت نمایند.
ماده 3- خودروهای وارداتی از نظر آلایندگیهای محیط زیست، باید با استانداردهای مورد تصویب هیأت وزیران و شورایعالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشد. مسؤولیت نظارت بر این امر بهعهده سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.ماده 4- خودروهای وارداتی از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت باید با استانداردهای اجباری کشورانطباق داشته و مسؤولیت نظارت بر آن، بهعهده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد.
ماده 5- خودروهای وارداتی باید با معیارهای مصرف سوخت مورد تصویب کمیته موضوع ماده (121)قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (و یا مرجع دیگری کهبراساس قانون تعیین میشود) انطباق داشته و مسؤولیت نظارت بر این امر بهعهده مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران میباشد. تا تدوین و اعلام ئمعیارهای یاد شده، معیارهای روز پذیرفته شده درکشورهای اتحادیه اروپایی ملاک عمل خواهد بود.
ماده 6- ورود کامیون و اتوبوس و شاسیهای متحرک نو (کار نکرده) که از سال ساخت آنها کمتر از دوسال سپری شده باشد، مجاز است.
ماده 7- ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از یک سال گذشته باشد ممنوع است.
ماده 8- واردات خودروهای نو (کار نکرده) با قدمت تا دو سال از زمان ساخت، صرفاً برای کاربریتاکسی و وانت عمومی (پلاک قرمز) بلامانع است.
ماده 9- ورود ماشینآلات راهسازی و معدنی نو و یا کار کرده که از سال ساخت آنها کمتر از پنجسالسپری شده باشد مجاز است. در مواردی که به تشخیص وزارت صنایع و معادن مشابه آنها در داخل کشورساختهمیشودبهازای هرسالکهازسال ساخت گذشته باشد دو واحد به میزان سودبازرگانی آنها اضافه میشود.
ماده 10- سود بارزگانی خودروهای CNG سوز (گازسوز و دوگانه سوز) نود درصد (90%) (1) سودبازرگانی خودروهای بنزینی و دیزلی مشابه تعیین میگردد.
ماده 11- مارک، مدل و مشخصات اصلی خودروهای قابل ورود در چارچوب الزامات ماده (2) توسطوزارت صنایع و معادن با همکاری وزارتخانههای نفت، بازرگانی، سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسهاستانداردوتحقیقات صنعتیایران ظرف مدت حداکثر دو ماه اعلام و هرششماه یک بار بازنگری خواهد شد.
محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور
1 – به موجبنامه شماره28817.25120 مورخ 1382.5.8 دبیرهیأت دولت عبارت “کمتراز”به
اشتباه تحریر شده بود کهعبارت یاد شده حذف گردید.
اصلاحیه ها :
اصلاح آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو
شماره247297/ت47722هـ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰
اصلاح آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/11/1390 بنا به پیشنهاد شماره 604308/1 مورخ 19/9/1390 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو، موضوع تصویب نامه شماره 18758/ت28817هـ مورخ 10/4/1382 به شرح زیر اصلاح می شود:
1ـ متن زیر جایگزین ماده (7) می شود:
ماده7ـ ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از سه سال گذشته باشد، ممنوع است.
2ـ متن زیر جایگزین ماده (11) می شود:
ماده11ـ نشان تجاری (برند) مدل و مشخصات اصلی خودروهای قابل ورود در چارچوب این آیین نامه که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می شود، برای مدت یکسال قابل ثبت سفارش می باشد و پس از آن تا زمان اعلام نظر مجدد مراجع یادشده در مواد (1)، (3)، (4) و (5) مبنی بر اتمام اعتبار تأییدیه قبلی، ثبت سفارش واردات خودرو مربوط بلامانع می باشد.
3ـ متون زیر به عنوان مواد (12) و (13) به آیین نامه اضافه می شود:
ماده12ـ مصرف کنندگان نهایی خودروهای وارداتی براساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و آیین نامه اجرایی آن مشمول دریافت خدمات زمان تعهد شده توسط شرکتهای نمایندگی خودروهای خارجی می باشند.
ماده13ـ کارکنان سفارتخانه ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند با رعایت شرایط زیر خودروهای سواری تولید داخل صادراتی را که در خارج از کشور خریداری شده است صرفاً برای یک بار با استفاده از مفاد بند «ش» ماده (119) قانون امور گمرکی به عنوان کالای برگشتی به کشور اعاده و ترخیص نمایند:
الف ـ حداقل دو سال اقامت در خارج از کشور
ب ـ سپری شدن حداقل دو سال و حداکثر پنج سال از خروج خودرو.
ج ـ مطابقت خودرو از نظر شماره شاسی، شماره موتور، مدل، تعداد سیلندر و سایر مشخصات با خودرو صادراتی.
د ـ پرداخت حقوق ورودی قطعات خارجی به کار رفته در تولید خودروی صادراتی توسط واردکننده.
تبصره ـ کارکنان وزارت امور خارجه که به هر دلیل مجبور به ترک محل اقامت می باشند از شمول شرط دو سال اقامت (به تشخیص وزارت امور خارجه) معاف می باشند.
معاون اول رئیسجمهور ـ محمدرضا رحیمی