واردات کامیون دست دوم تنها به استناد به استناد بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مجاز است.
هیئتوزیران در جلسه مورخ ۲۹ / ۸ / ۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برای این بند آیین نامه اجرایی تصویب کرد که متن این آیین نامه در ذیل آمده است.
در نظر داشته باشید در این آیین نامه تخفیف در سود بازرگانی نیز آورده شده است که ۲۵ درصد می باشد. بنابراین این تخفیف در سود بازرگانی اعمال می شود نه در حقوق ورودی .
اگر شما قصد واردات کامیون دست دوم را دارید باید مفاد این آیین نامه را دقیقا مطالعه و اجرا نمایید. از جمله کامیونها حتما می بایستی خدمات پس از فروش داشته باشند.
علاوه بر آن هر چند در بند د ماده ۲ اعلام کرده است که استاندارد می بایستی تایید کند اما با توجه به بخشنامه ی صادره از طرف استاندارد ، بررسی ماشین آلات دست دوم و مستعمل از لحاظ استاندارد برای این سازمان مقدور نیست و نیازی به اخذ استاندارد وجود ندارد.
شماره:۲۰۲۲۸۲ / ت۴۷۲۶۸هـ مورخ: ۱۳ / ۱۰ / ۱۳۹۰
بسمه تعالی
«با صلوات بر محمد و آل محمد»
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ـ سازمان حفاظت محیط زیست
هیئتوزیران در جلسه مورخ ۲۹ / ۸ / ۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آییننامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای.
ب ـ شرکت ایرانی حمل و نقل جادهای: شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل و نقل جادهای بین شهری کالا طبق مقررات مربوط تشکیل و دارای پروانه فعالیت معتبر از سازمان میباشد.
ج ـ کامیون: وسیله حمل و نقل عمومی که فعالیت آن صرفاً حمل و نقل بار از طریق جاده با ظرفیت بیش از ده تن است.
د ـ ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) وسیله نقلیه که برحسب طراحی کارخانه سازنده در کارت مشخصات آن درج گردیده است.
هـ ـ اسقاط: فرآیندی که طی آن اسناد و مدارک مالکیت کامیون توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابطال و گواهی اسقاط توسط مراکز اسقاط مجاز صادر میشود.
و ـ عمر کامیون: زمانی که از سال ساخت کامیون سپری شده است.
ماده ۲ـ سازمان موظف است تقاضای شرکتهای ایرانی حمل و نقل جادهای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام نماید.
تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر نماید.
ماده ۳ ـ کامیونهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ عمر آنها کمتر از سه سال باشد.
ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو ـ مصوب ۱۳۸۶ـ برخوردار باشند.
ج ـ از نظر آلایندگیهای محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.)
د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر برعهده سازمان ملی استاندارد ایران میباشد.)
هـ ـ با معیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران میباشد.)
و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جادهای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان خواهد بود.)
ماده ۴ـ شرکتهای ایرانی حمل و نقل جادهای در صورت اسقاط کامیونهای فرسوده با عمر بیش از (۲۵) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، میشوند.
ماده ۵ ـ واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جادهای صورت میگیرد و کامیونهای وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جادهای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی