گشایش اعتبار اسنادی

گشایش اعتبار اسنادی دیداری خدماتی و یا کالایی /خدمتی (شامل خدمات مشاوره کارشناسان خارجی ، انجام آموزش اعم از داخل و یاخار ج ازکشور، خدمات کارشناسی اعم از نصب و راه اندازی دستگاهها و آموزش ، نظارت بر نصب و راه اندازی ، تست ، تعمیر و آزمایش موتور و دستگاه هائی که به خارج ارسال می شوند، خدمات ایزو ، استفاده از شبکه رایانه ای مانند اینترنت و اجار ه دستگاه ها، اسناد طراحی و مهندسی ، حق لیسانس، دانش فنی و … ) که ارزش آ ن تا نهصد هزار دلار و یا معادل آن به ارزهای دیگر است (درمواردی که اعتباراسنادی بصورت کالا /خدمت گشایش یابد مبنای بخش خدمات نیز همین مبلغ است ) به شرط رعایت نکات ذیل توسط آن بانک بلامانع است .

١- رعایت کلیه ضوابط مربوط به گشایش اعتبار اسنادی وارداتی در مورد اعتبار اسنادی کالا/خدمت ازجمله طی مراحل ثبت سفارش و همچنی ن سایر ضوابط مربوط حسب مورد ضروری است .
تبصره : در مواردی که درخواست صرفًا بابت خرید خدمات میباشد ضرورتی به طی مراحل ثبت سفارش در وزارت صنعت ، معدن و تجار ت نمی باشد. آن بانک اجازه دارد پس از دریافت اوراق ثبت خدمت از مشتری با درج شماره هشت رقمی دریافتی از اداره نظارت ارز اقدام نماید.
۲- در اجر ای مفاد ماده ٧٨ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی و تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژ ه ها و تسهیلات بمنظور صدور خدمات مصوب ۷۶/۰۱/۱۶ مجلس شورای اسلامی ( پیوست شماره ۵) گشایش اعتبار اسنادی به نفع شرکت های ایرانی و یا مشارکت ایرانی/خارجی که طرف قرارداد دستگاههای اجرایی موضوع قانون مزبور قرار می گیرند با رعایت بند ٢ بخش الف این مجموعه بلامانع است.

۲-۱ – براساس ماده ٣ قانون مذکور و تبصر ه های ذیل آن دستگاههای موضوع قانون مکلف به ارجاع کار به شرکتهای داخلی و د ر صورت عدم امکان با تصویب شورای اقتصاد با مشارکت ایرانی /خارجی می باشند و سهم ارزشی کار داخلی نبایستی کمتر از ۵۱% باشد. موارد استثنا پس از تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به تصویب شورای اقتصاد خواهد رسید لذا برای گشایش اعتبار اسنادی در هرمورد به نفع طرفهای خارجی و یا مشارکت ایرانی /خارجی می بایست تایید بالاترین مقام اجرایی هر دستگاه مبنی بر رعایت مفاد قانون به آن بانک ارایه گردد.

٣ درشرایط گشایش اعتباراسنادی بصورت کالا /خدمت مبالغ بخش کالائی و خدمتی می باید به تفکیک در پروفرما /قرارداد درج شود و فروشنده درقرارداد /پروفرما اعلام نماید که با کسر مالیا ت مطابق نظر وزارت امور اقتصادی و دارائی ازبخش خدماتی موافقت دارد.
براین اساس لازم است دراعتباراسنادی شرایط ذیل توسط آن بانک تصریح شود:
۳-۱- پرداختهای بخش خدمات درمقابل ارایه اصل صورتحساب انجام کار که به تایید نماینده (گان ) خریدار رسیده باشد بدون نیاز به تایید اطاق بازرگانی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران درمحل خواهدبود.
۳-۲- پرداخت بخش خدماتی اعتباراسنادی با کسر مالیات متعلقه بطور خالص به تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارائی انجام خواهدپذیرفت.
تبصره ١ : درمواردیکه وزارت مزبور عدم لزوم به کسر مالیا ت را تایید نماید عدم پیش بینی آن دراعتباراسنادی و یا حذف آن ازشرایط اعتباراسنادی مفتوحه بلامانع است .
تبصره ٢ : درمواردیکه اعتبار اسناد ی مشمول سایرکسورقانونی (ازقبیل سپرده بیمه تامین اجتماعی ، صندوق کارآموزی و ….) است ، لازم است متقاضی کسور قانونی را برا ی آن بانک دقیقًا مشخص و آن بانک نیز شرایط آنرا دراعتباراسنادی لحاظ نماید. درصورتیکه متقاضی عدم لزوم به کسر کسور مور د بحث را به آن بانک اعلا م نماید، همزمان می بایست تعهدنامه ای مبنی برآنکه اعتباراسنادی فاقد هرگونه تعهدی ازبابت موارد مزبور است به آن بانک ارایه و مسئولیتهای قانون ی آنرا بپذیرد.
تبصره ٣ : کسر مالیات و سایر کسور قانونی ازمحل تسهیلات حساب ذخیر ه ارزی ، بانک توسعه اسلامی (IDB) و بانک جهانی (W.B) مقدور نبوده و معادل ریالی کسور موردبحث می بایست تمامًا از سوی خریدار تأمین و به همان میزان مبلغ پرداختی به ذینفع اعتباراسنادی کاهش یابد.

۴- توصیه می شود قبل از افتتاح اینگونه اعتبارات اسنادی کنترل های ذیل بعمل آید:
۴-۱ – دربخش مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی خدمات کارشناسی مربوط به نصب و راه اندازی و آموزش دستگاه ها و یا نظارت بر نصب ، اقلام تشکیل دهنده آن بصورت نفر/ روز و یا نفر / ماه همراه با نرخ دستمزد نفر / روز کارشناسان درپروفرما / قرارداد تصریح شده باشد.
۴-۲ – درصورتیکه درپروفرما /قرارداد به هزینه های داخل کشور اشاره شده است ، اینگونه هزینه ها باید بصورت ریالی پرداخت و از مبلغ پروفرما /قرارداد (بصورت ارزی ) باتایید قبلی فروشنده کسرگردد.

۵ – درصورت افتتاح اعتبار اسنادی برای پرداخت هزینه تعمیر، تست و آزمایش دستگاه ها که در خارج کشور صورت می گیرد، لازم است مدارک مربو ط به خروج موقت اینگونه دستگاه ها قبل از افتتا ح اعتباراسنادی ازمتقاضی دریافت و تصویر آن در سوابق نگهداری گردد . در صورت ارسال دستگاه ها پس از افتتاح اعتبار اسنادی خدماتی به خارج ، پادار شدن اعتبار اسنادی منوط به ارایه مدارک خروج موقت به آن بانک می باشد. پرداخت دراین موارد بارعایت بندهای (۱-۳) و (۲-۳) فوق الذکر و در مقابل ارایه اصل پروانه گمرکی ترخیص قطعی کالای تعمیر شده و یا بارنامه حمل کالا به یکی از مقاصد گمرکی کشور خواهد بود . درصورت معامله اسناد با بارنامه ، دریافت اصل پروانه گمرکی ترخیص قطعی کالای تعمیر شده در موعد مقرر (حداکثر شش ماه بعداز صدور اعلامیه فروش ارز) بمنظور رفع تعهدارزی الزامی می باشد.

۶- درصورت افتتاح اعتبار اسنادی برای پرداخت هزینه اجاره ماشین آلات و تجهیزات و یا هواپیما ، پرداخت صورتحسابهای انجام خدمات با ذکر مبالغ هزینه اجاره بصورت ساعتی، روزانه و یا ماهانه بارعایت تبصره «١» بند «٣-٢» خواهد بود. ضمنًا لازم است قبل از افتتاح اعتباراسنادی مدارک ورود موقت ماشین آلات و تجهیزات و در مورد اجاره هواپیما تایید سازمان هواپیمائی کشوری دریافت گردد . درغیر اینصورت پادارشدن اعتباراسنادی منوط به دریافت مدارک مذکور می باشد.

٧- بمنظور اطمینان از انجام تعهدات فروشنده در بخش خدمات ، لازم است در شرایط اعتبار اسنادی ده درصد ضمانتنامه حسن انجام کار بانکی نسبت به بخش خدماتی اعتبار اسنادی پیش بینی شود . آزادسازی ضمانتنامه منوط به تایید کتبی خریدار مبنی بر انجام خدمات می باشد.
تبصره ١ : درصورت تقاضای مشتری تبدیل ۵% از ضمانتنامه حسن انجام کار به کسور وجه الضمان بلامانع است.
تبصره ٢ : درمواردیکه متقاضی تحت شرایط خاص درخواست پرداخت و آزادسازی کسور وجه الضمان (اعم از سپرده حسن انجام کار، سپرده تامین اجتماعی …) به ذینفع به دلایل مختلف (همانند محدودیت زمانی مطابق دوره برداشت از محل قرارداد تامین مالی میان مدت/بلندمدت availability period ) را درمقابل اخذ ضمانتنامه معتبر بانکی دارد ، انجام درخواست با تشخیص آن بانک بلامانع می باشد.
٨- تعیین و تمدید سررسید اعتبارات اسنادی مطابق دوره پیش بینی شده در قرارداد/ پروفرما درمورد اعتباراسنادی کالا /خدمت موکول به رعایت مقررات بند”الف“ این مجموعه خواهدبود.
٩- لازم است شعب بانک پس ازافتتاح اینگونه اعتبارات اسنادی فرم ضمیمه شماره ۶ را تکمیل و در پایان هر ماه از طریق اداره بین الملل/خارجه بااشاره به این بند از مجموعه به اداره سیاستهاو مقررات ارزی جهت بهره برداری ارسال نماید.