ح | نحوه پرداخت و تسویه وجه ارزی کالا از کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی

مبادلات تجاری با کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی با مقررات زیر امکانپذیر است:

١ – واردات و صادرات کالا :
واردات کالا از کشورهای مزبور و صادرات کالا به آنها تابع مقررات کلی واردات و صادرات و مشمول کلیه مفاد لازم الرعایه مزبورمی باشد.

۲ – نحوه انجام معاملات :
تسویه معاملات از طریق اتحادیه پایاپای آسیائی مشمول کلیه مقررات ارزی و بازرگانی خارجی کشور بوده و نحوه عمل بجز روش تسویه، مشابه معاملات با سایر کشورها می باشد.

۳ – ارز مورد استفاده و محل تسویه :
دریافتها و پرداختهای مربوط به مبادلات بازرگانی و سایر نقل و انتقالات تحت موافقتنامه اتحادیه پایاپای آسیائی به یورو و دلار آمریکا و از طریق حسابهای یورویی و دلاری بانک نزد کارگزاران مجاز در کشورهای عضو صورت می گیرد. ضمنًا گشایش اعتبارات اسنادی/ قبول بروات اسنادی و تسویه آنها جهت واردات کالاهای ساخت کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی از طریق سایر کشورها ، درصورتیکه بانک معامله کننده اسناد یا ذینفع خارج ازکشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی بوده و یا درچارچوب تسهیلات ریفاینانس بانک تامین کننده مالی خارج از کشورهای عضو اتحادیه باشد خارج از مکانیزم اتحادیه پایاپای آسیایی بلامانع می باشد.

۴ – چگونگی تسویه :
پرداخت بابت معاملات انجام شده بین کشورهای عضو از طریق حسابهای یورویی و دلاری تحت عنوان « ACU Dollar Account یا ACU Euro Account » که بانکهای تجاری مجاز دو کشور نزد یکدیگر دارند، صورت می گیرد و برای پرداختها، کافی است بانکها عبارت :

please debit our “ACU Dollar Account یا ACU Euro Account ”
We credited your ACU Euro Account / ACU Dollar Account value و یا

را در دستور پرداختهای خود برای کارگزار قید نمایند.

۵ – بانکهای مجاز:
در هر یک از کشورهای عضو تعدادی از بانکها مجاز شده اند که تسویه از مجرای اتحادیه پایاپای آسیایی را انجام دهند. این بانکها در اصطلاح بانک مجاز «Designated bank» نامیده شده اند و فهرست کامل آنها پیوست می باشد.

۶ – افتتاح حساب :
افتتاح حساب یورویی و دلاری تحت عنوان « حساب یورویی ACU » و یا « حساب دلاری ACU » نزد بانکهای مجاز به حسب نیاز آن بانک بلامانع میباشد. همچنین ، بانکهای مجاز در کشورهای عضو متقابلا”می توانند هریک ازحسابهای فوق و یا هردوی آنها را نزد آن بانک گشایش نمایند.

٧- تأمین ارز و نقل و انتقالات در حسابهای یورویی ACU و دلاری ACU :
الف ) ازطریق بانک مرکزی :
١ بهره برداری از شبکه تسویه داخلی مبادلات ارزی با رعایت شرایط و مقررات آن،
۲- واریز ارز مربوطه به حسابهای این بانک نزد بانکهای کارگزار (که به صورت موردی معرفی خواهند شد ) و همزمان درخواست تامین ارز مورد نظر بصورت کتبی و یا ازطریق پیام سوییفت به اداره بین الملل این بانک به شرح ذیل ارائه گردد تا نسبت به انتقال ارز به حساب یورو ACU و یا دلار ACU آن بانک اقدام شود :

Attn: Int’ l Dept – ACU Section
Please note that we transferred the amount of Eur / USD مبلغ Value تاریخ انتقال
to your Eur/USD account with ………/ ………… through our message MTNo. شماره پیام
date تاریخ پیام . Accordingly you are requested to credit our ACU Eur / . ACU Dollar
account No. شماره حساب with نام بانک کارگزار for the same value and amount.

ب ) ازطریق حسابهای یورویی ACU ویا دلاری ACU آن بانک یا سایر بانک های ایرانی درهمان کشور عضو
تبصره : تامین وجه درحسابهای یورویی ACU و یا درحسابهای دلاری ACU دریک کشور عضو از منابع ارزی و حسابهای یورویی ACU و یا حسابهای دلاری ACU، آن بانک نزد سایر کشورهای عضو اتحادیه مجاز نمی باشد.

۸ – تاریخ تأمین ارز:

تاریخ تأمین ارز، تاریخی است که ارز مورد نیاز تأمی ن می گردد. ضروری است که درخواست کتبی یا سوئیفتی تأمین ارز حداقل یک روز کاری قبل از تاریخ تأمین ارز (Value date) به اداره بین الملل این بانک ارسال گردد . تاریخ تأمین ارز باید به ترتیبی مشخص شود که یک روز کاری مورد اشاره جزء روزهای تعطیل در ایران یا کشور طرف معامله و یا فرانکفورت و نیویورک (متناسب با ارز) نباشد. فهرست کامل تعطیلات رسمی کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیائی درابتدای هرسال میلادی کتبًا اعلام خواهدشد.

٩ – انتقال ارز مازاد حساب بانک عامل نزد کارگزاران:
برای انتقال ارز مازاد در حسا ب یورو ACU حساب دلاری ACU بانک عامل نزد کارگزاران ، آن بانک می باید طی پیام سوئیفت / تلکس از کارگزار درخواست نماید که ارز با در نظر گرفتن حداقل دو روز کاری (Value date) مورد نظر را در تاریخ معین فرصت از طریق بانک مرکزی کشور کارگزار و با استفاده از دستورالعمل ذیل به حساب بانک به « درخواست انتقال ارز » مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتقال و مراتب طی فرم شماره ١ اداره بین الملل این بانک اعلام گردد.

Debiting our ACU Euro / ACU Dollar account No. شماره حساب value
تاریخ انتقال please pay ACU Euro / ACU Dollar مبلغ ارز to ACU Euro/
ACU Dollar account of Bank Markazi Jomhori Islami Iran – Tehran with
. نام بانک مرکزی کشور مربوط

بدیهی است پس از وصول وجه از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی ، حساب آن بانک طبق درخواست انتقال ارز بستانکار خواهدشد.
۱۰- تامین وجه انتقال مازاد حساب کارگزاران نزد بانک عامل :

تامین وجه درحسابهای کارگزاران عضو اتحادیه پایاپای آسیایی نزد بانک عامل ازطریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به ارز انجام خواهدشد . چنانچه کارگزاران آن بانک بخواهند مازاد « حساب یورویی ACU » و یا « حساب دلاری ACU » نزد آن بانک را انتقال دهند، آن بانک بایستی دستور برداشت از حساب یورویی و یا دلاری خود را طی اعلامیه ای به همراه درخواست کارگزار جهت انتقال وجه به اداره بین الملل این بانک ارسال نماید.

١١ – بهره متعلقه به حسابهای یورویی ACU و دلاری ACU

به مانده بستانکار این حسابها بهره و به مانده بدهکار آنها جریمه اضافه برداشت تعلق می گیرد. بدیهی است نرخ و شرایط پرداخت بهره و جریمه اضافه برداشت توسط آن بانک و با هماهنگی کارگزار تعیین خواهد گردید.

۱۲- پوشش اعتبارات اسنادی گشایش یافته ازمحل حساب ذخیره ارزی درچارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی

درخصوص پوشش اعتبارات اسنادی گشایش یافته ازمحل حساب ذخیره ارزی مقتضی است جهت پوشش اعتباراتی که ازمحل حساب فوق و درچارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی گشایش می شوند بشرح ذیل اقدام نمایند:

الف – درج شرط پرداخت دراعتباراسنادی به شرح ذیل:

Please debit our ACU Euro/ ACU Dollar account
یا
We shall credit your ACU Euro/ACU Dollar account

ب – ارسال تقاضا به اداره عملیات ارزی این بانک جهت پرداخت وجه اعتبارات اسنادی،
ج – اداره بین الملل این بانک پس از دریافت درخواست یادشده ، بلافاصله نسبت به تأمین وجه درحسابهای مربوطه اقدام خواهد نمود.

بسمه تعالی
فرم درخواست انتقال ارز
(اتحادیه پایاپای آسیایی) 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
اداره بین الملل
با سلام ،

خواهشمند است دستور فرمایند نسبت به انتقال (مبلغ به عدد و به حروف) یورو/دلارآمریکا به تاریخ (value date) از حساب این بانک نزد ( نام کارگزار ) به حساب شماره……………. این بانک نزد (بانک کارگزار) اقدام نمایند .
ضمنًا به اطلاع می رساند طی سوئیفت/ تلکس شماره…………. مورخ………….  از بانک (نام بانک کارگزار) درخواست گردیده است که مبلغ فوق را به تاریخ (value date) از طریق بانک مرکزی خود به حساب بستانکار آن بانک نزد دبیرخانه اتحادیه پایاپای آسیایی منظور نمایند. 

بانک

امضاء