تسهیلات ارزی بابت واردات از محل منابع بانکها

بمنظور کمک به توسعه اقتصادی، گسـترش صـادرات و ایجاد اشـتغال، بانکهـای کشور میتوانند جمعاً تا میزان معادل یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی در قالب یکـی از عقود قانون عملیات بانکی بدون ربا، با شرایط زیر در اختیار صادرکنندگان (اعم ازصادرات کالا و خدمات) و تولیدکنندگان واجد شرایط قراردهند.
شرایط :

[—ATOC—]
[—TAG:h2—]

١ـ نوع تسهیلات:

١ـ١) یکساله: برای خرید مواد اولیه و مصرفی
تبصره: نوع تسهیلات در خصوص هزینه های مربوط به صدورخدمات وفق آیین نامه تامین مالی صادرات کالا و خدمات تعیین می شود.
٢ـ١) چهارساله : برای خرید ماشین آلات تولیدی و خدمات مربوطه یا تکمیل طرحهای نیمه تمام و هزینه های مربوط به صدورخدمات.

٢ـ سقف کلی تسهیلات (برای کلیه بانکها):

سقف کلی تسهیلات قابل اعطاء برای کلیه بانکها تا معادل یک میلیارددلار میباشد. بانکها میتوانند ۶٠درصد مبلغ مذکور را برای تسهیلات یـکسـاله و ۴٠درصـد آن را برای تسهیلات چهار ساله تخصیص دهند. سقف کلی تسهیلات براسـاس گزارشـهای دریافــت شــده از بانکهــای ارائــه دهنــده تســهیلات توســط بانــک مرکــزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری خواهد شد.
تبصره : بانکها مکلفند آمارتسهیلات تصویبی و پرداختی را ماهانه به اداره آمار و تعهدات ارزی ارسال نمایند.

٣ـ سقف فردی تسهیلات (برای هر متقاضی) :

براساس تشخیص بانک تسهیلات دهنده باستناد ارزیابی خود از متقاضـی و طـرح موردنظر وحداکثر تاسقف پنج میلیون دلار برای اشخاص حقیقی و بیست میلیـون دلار برای هرشخص حقوقی اعماز خصوصی و دولتی مشروط بر اینکه تسهیلات اعطـایی از ۵٪ سرمایه بانک تجاوز ننماید، بلامانع است. اعطـای تسـهیلات بـیش از ایـن مبلـغ پس از تایید بانک مرکزی عملی خواهدبود.
تبصره ١: بانکها در هر مورد ضوابط و مقررات و دستورالعملهای صادره توسط ادارات و واحدهای ذیربط این بانک را درزمینه اعطای تسهیلات و وضـعیت اعتبـاری متقاضـی و سـقف تسهیلات اعتباری موردلحاظ قرارخواهندداد.
تبصره ٢: اعطای تسهیلات ارزی به شرکتها و مؤسسات دولتی منوط بـه اخـذ مجـوز موضـوع ماده ٢٢ قانون عملیات بانکی بدون ربا از اداره اعتبارات این بانک میباشد.
تبصره ٣: اعطای تسهیلات ارزی به اشخاص حقوقی در قالب اعتبار خریدار حداکثر تـا سـقف سی میلیون دلار بلامانع است

۴ـ محل تأمین و اعطاء تسهیلات:

١ـ۴) سپردههای ارزی مشتریان نزد بانکها.
٢ـ۴) ذخایر ارزی بانکها.
٣ـ۴) امکانات شعب خارجازکشور و کارگزاران بانکها.
تبصره : این تسهیلات ازمحل منابع یادشده قابل پرداخت خواهدبود. بانکها با توجه به گردش نقدینگی خود مبلغ و شرایط بازپرداخت تسهیلات اعطایی را تنظیم خواهندنمود.
درصورت عدم انطباق دریافتها و پرداختهای ارزی درکوتاه مدت،دریافت وام ارزی ازبانک مرکزی با نرخهای بین المللی (LIBOR) میسرخواهد بود.

۵ـ واجدین شرایط استفاده از تسهیلات:

١ـ۵) صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی، خدمات و تولیدکنندگان.
٢ـ۵) مجریان طرحهای خودگردان با اولویت طرحهای نیمه تمام (به جز طرحهای نیمه تمامی که به تائید اداره تأمین اعتبارات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تسهیلات فاینانس برای انجام همان قسمت طرح استفاده میکنند).

۶ـ کارمزد تعهد (Commitment Fee) :

تا ٠/٢درصد درسال بر اساس مانده استفاده نشده تسهیلات از روز تصویب تسهیلات تا روز استفاده از تسهیلات.

٧ـ نرخ سود تسهیلات:

١ـ٧) نرخ سود مورد انتظار تسهیلات به تشخیص بانک عامل باتوجه به نوع ارز و وضعیت اعتباری متقاضی تعیین میگردد.
تبصره: نرخ سود تسهیلات صادراتی بر اساس مفاد آیین نامه تامین مالی صادرات محاسبه می گردد.
٧-٢) نرخ خسارت تاخیر تأدیه نیز باتوجه به شرایط قرارداد و نوع ارز توسط بانک عامل تعیین و بصورت شرط ضمن عقد درقرارداد، درج و به تایید و امضای متقاضی خواهدرسید.

٨ـ دوره استفاده ازتسهیلات:

١ـ٨) تا شش ماه ازتاریخ گشایش اعتباراسنادی برای خرید مواد اولیه و مصرفی.
٢ـ٨) تادوسال از تاریخ گشایش اعتبار اسنادی برای ورود ماشین آلات واجرای طرحها.
٣ـ٨) جهت صدورخدمات بر اساس آیین نامه تامین مالی صادرات کالا و خدمات
تبصره : درصورت سپری شدن دوره استفاده قبل از استفاده کامل از تسهیلات، تمدید دوره مذکور به تشخیص بانک با توجه به مقررات جاری بلامانع است.

٩ـ دوره تنفس:

حداکثر شش ماه پساز استفاده کامل از تسهیلات، یا پایان دوره استفاده از تسهیلات (هرکدام که جلوتر باشد) خواهدبود.

١٠ـ دوره بازپرداخت تسهیلات:

١ـ١٠) ششماه پسازپایان دوره تنفس دریک قسط برای خرید مواداولیه و مصرفی.
٢ـ١٠) حداکثر در هشت قسط مساوی و متوالی شش ماهه که اولین قسط آن پس از انقضای دوره تنفس برای ورود ماشین آلات و اجرای طرحها و صدور خدمات و بنابه تشخیص بانک خواهدبود.
تبصره : دوره استفاده ازتسهیلات جزء دوره بازپرداخت محسوب نمیگردد.

۱۱ـ انعقاد قرارداد و دریافت وثایق:

قراردادهـای اعـطای تسـهیلات به ارز منعقد میگردند و استفاده کنندگان ازتسهیلات متعهد به بازپرداخت عین ارز درسررسیدهای مربوطه خواهند بود. تبدیل
به ریال تسهیلات اعطایی امکان پذیر نبوده و وثیقه، متناسب با کل مبلغ تسهیلات به اضافه سود و هزینه های ارزی مربوطه توسط بانک اعطاء کننده تسهیلات دریافت خواهدشد.

۱۲ ـ ارزیابی و تصمیمگیری:

براساس درخواست متقاضی، ارائه طرح توجیهی و بررسی و تشخیص بانک عامل.

١٣ـ موارد مصرف تسهیلات:

از طریق گشایش اعتباراسنادی و یا حواله در وجه ذینفع.
تبصره ١: بابت گشایش اعتباراسنادی نیازیبه پرداخت پیشپرداختریالی توسط متقاضی نبوده و دراین مورد آن بانک بنابه تشخیص و مسئولیت خود و باتوجه به شرایط و اعتبارمتقاضی تسهیلات، تصمیمات لازم را اخذخواهدنمود.
تبصره ٢: انجام هرگونه تغییر و یااصلاح درشرایط اعتباراسنادی مربوطه، تابع دستورالعملهای کلی مربوط به گشایش، اصلاح و تغییرات اعتباراسنادی خواهدبود.
تبصره ٣: واردات کالا با کسب مجوزهای قانونی و طی مراحل ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط تا معادل پانصدهزاردلارآمریکا با تشخیص و صلاحدید بانک عامل از طریق حواله در وجه ذینفع بلامانع است.

۱۴ـ نحوه ثبت و ارسال آمار

واردات ازمحل تسهیلات اعطایی ازنظر نحوه ثبت و ارسال آمار، واردات ازمحل ارزحاصل ازصادرات تلقی شده و آمار مربوطه بر این اساس به بانک مرکزی گزارش میشود. کدهای مربوطه توسط واحدهای ذیربط اعلام خواهندشد.