ثبت نام و تمدید اینترنتی گذرنامه (پاسپورت)

به علت ایپدیمی کرونا نیروی انتظامی ایران اقدام به راه اندازی سامانه ثبت نام  و تمدید اینترنتی گذرنامه کرده است. البته باید در جریان باشید فقط شما یک کد و دفترچه دریافت می کنید و می بایستی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نمایید. یعنی عملا این خدمت هنوز به مفهوم واقعی خود الکترونیکی نشده است.

قبل از ثبت به نکات زیر توجه فرمایید:

تعرفه خرید شماره سریال گذرنامه ۱۲۵۰۰ ریال(دوازده هزار و پانصد ریال) میباشد.
پس از اتمام فرآیند خرید یک شماره سریال اختصاصی و منحصر به فرد به همراه لینک دانلود دفترچه راهنمای گذرنامه نمایش داده خواهد شد که میبایست
اعتبار این فرم از تاریخ صدور ۳ ماه میباشد.

ثبت نام در این سامانه از طریق سایت https://sakha.epolice.ir امکانپذیر می باشد.

برای ثبت نام در پرتال درخواست گذرنامه الکترونیکی شما می بایستی رعایت نکات زیر لازم است

1- کدملی متقاضی
2- شماره موبایل متقاضی (باید متعلق به کدملی باشد)

بعد از ثبت نام وارد پرتال می شوید که شامل مراحل زیر می باشد

مرحله اول درخواست شامل مشخصات فردی

کدملی، نام و نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، تاریخ صدور شناسنامه، وضعیت تاهل، سریال شناسنامه، سری شناسنامه، دین،مذهب، تلفن همراه، نام به انگلیسی، نام خانوادگی به انگلیسی، لاتین به نام پدر

مرحله دوم درخواست گذرنامه ( سایر مشخصات)

محل مراجعه برای دریافت خدمت که شامل شهر و دفتر پلیس 110 می باشد.
مشخصات محل تولد
مشخصات محل صدور شناسنامه
مشخصات درخواست شخص شامل کشور محل اقامت دائم، کشور مقصد، منظور از مسافرت، مرز خروج
مشخصات تحصیلی شامل میزان تحصیلات و رشته تحصیلی
اطلاعات ورود و خروج
تاریخ آخرین ورود، تاریخ آخرین خروج، نام کشورهایی که قصد عبور یا توقف دارید
معرف شامل نام و نام خانوادگی شغل، شرح شغل، آدرس منزل، تلفن منزل، تلفن همراه

 

برای ثبت نام حضوری نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس + 10 می باشد و نیاز به مدارک زیر می باشد :

3- موارد مشترک میان بانوان و آقایان:
مدارکی که می‌بایست توسط کلیه متقاضیان ارائه گردد:
1-3) اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان.
2-3) ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
3-3) عکس بیومتریک (جهت آشنایی با عکس بیومتریک به این لینک مراجعه نمایید: http://epolice.ir/page.php?68 )
الف: آقایان بدون کلاه، عینک، کراوات، زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.
ب: خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای 6 سال با حجاب کامل)
4-3) اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.
5-3) افراد بالای 15 سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکسدار ارائه نمایند.
6-3) افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.
توجه: برای افراد زیر 6 سال،کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه نماید.
7-3) بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.
8-3) بازنشستگان نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نمی‌باشد).
9-3) نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.

4- موارد مربوط به بانوان:

1-4) اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.
توجه: بانوان مقیم خارج در صورتی که شوهر خارجی اختیار نموده باشد نیازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.
توجه: بانوانی که همسر آنها فوت نموده، می‌بایست اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می‌بایست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمایند.

5- موارد مربوط به آقایان:

1-5) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند(کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.
توجه 1: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.
توجه 2: آقایان بالای 50 سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.
2-5) آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

6- چند نکته مهم:

1-6) برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود الزامی است.
2-6) برای ابطال گذرنامه‌هایی که بالای یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامی است.
——————————————————————————–

نحوه اقدام درخصوص افرادی که گذرنامه معتبر آنها مخدوش بوده و یا آن را مفقود نموده‌اند:

شهروندان تهران جهت اعلام فقدان و تعویض گذرنامه مخدوش – بررسی ممنوعیت فقط می‌بایست به اداره گذرنامه تهران بزرگ واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه نمایند.
توجه: افرادی که اعتبار گذرنامه آنها به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش گردیده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و می‌توانند مستقیماً به دفاتر مراجعه نمایند.

معرفی سامانه:

پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا در راستای سیاست مبنی بر گسترش حوزه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری تمهیداتی در دستور کار قرار داده است. با توجه به فراگیری بیماری کرونا به جهت کاهش ترددها و جلوگیری از مراجعه حضوری افراد به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و همچنین خدمت رسانی شایسته مقدماتی فراهم گردیده است تا امکان ثبت غیرحضوری درخواست صدور گذرنامه برای متقاضیان ارجمند فراهم گردد.

به دلیل ضریب امنیتی بسیار بالای گذرنامه، در سنوات گذشته حضور شخص برای ثبت درخواست در دوایر پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و یا دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی الزامی بود لیکن با راه اندازی سامانه احراز هویت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی متقاضیان عزیز می¬توانند بعد از اولین حضور و احراز هویت خویش در دفاتر به مدت سه سال خدمات غیر حضوری دریافت کنند. بر این اساس ثبت درخواست غیرحضوری گذرنامه منحصرا برای متقاضیانی ممکن می باشد که طی سه سال گذشته در دفاتر پلیس+10 احراز هویت شده اند.

گذرنامه الکترونیک:

گذرنامه‌ الکترونیکی یا بیومتریکی یکی از بزرگترین و جالب‌ترین پروژه‌های جهانی در راستای استفاده از سیستم کارت هوشمند می‌باشد. تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عضوشنگن و کشورهای پیشرفته آسیایی به این سیستم مجهز هستند و برای شهروندان خود که قصد سفربه کشورهای دیگر را دارند، گذرنامه الکترونیک صادر می کنند.
جمهوری اسلامی ایران نیز از اواخر سال 1388 به این سیستم مجهز شده و با رعایت استانداردهای سازمان ایکائو برای شهروندان خود گذرنامه الکترونیک صادر می کند.

گذرنامه‌های الکترونیکی برخوردار از یک فناوری زیست‌سنجی و یک ریزپردازنده است که در پشت جلد آن تعبیه شده و اطلاعات مربوط به دارنده گذرنامه به صورت دیجیتالی در آن گنجانده می شود از مهم ترین ویژگی های این نوع از گذرنامه ها، امنیت قابل ملاحظه آنها در برابر سرقت هویت افراد هستند و بدون ایجاد وقفه در کار مسافر، ایمنی روند سفر و تردد از مرزها را ارتقا می دهند. فرایند مذکور با استفاده از سیستم امنی صورت می‌گیرد که می‌تواند در حداقل زمان ممکن اطلاعات جانمایی شده در تراشه گذرنامه ها «خوانده» و آنها را با داده های موجود مطابقت نماید.
سیستم های امضای دیجیتال، حفاظت دسترسی، رمزنگاری چیپ و ارتباط سخت افزاری با قرائت گر ها و اسکنر های مخصوص، هرکدام دارای مکانیزم ویژه ای هستند که با تجمیع و پیاده سازی این فناوری ها امکان صدور و کنترل گذرنامه الکترونیکی فراهم می شود.

نحوه ارائه خدمت:

متقاضیان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت egozar.epolice.ir و یا نصب برنامه موبایلی « پلیس من»، با ورود به سامانه و تکمیل فرم های ارائه شده، اقدام به ثبت درخواست آنلاین گذرنامه نمایند.

مدارک مورد نیاز:

– ارائه گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و ارائه به یکی از دفاتر پلیس +10 برای افراد زیر 15 سال.
– اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.
توجه:بانوان مقیم خارج در صورتی که شوهر خارجی اختیار نموده باشند نیازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.
توجه:بانوانی که همسر آنها فوت نموده، می‌بایست اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می‌بایست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمایند.
– وجود کارت هوشمند پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین برای آقایان بین 18 تا 50 سال.
– افرادی که کارت هوشمند ندارند، می بایست به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و مجوز خروج دریافت نمایند.
– ثبت اطلاعات دو نفر از آشنایان یا بستگان بالای 18 سال برای ارتباط و تعامل پلیس با ایشان در صورت نیاز ( در صورتیکه برای شخص دارنده گذرنامه مشکلی در خارج از کشور به وجود آید پلیس مهاجرت و گذرنامه ابتدا به این افراد اطلاع رسانی می کند.)
– برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود الزامی است